Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur fungerar det egentligen?

Diskussion i 'Diskussion' startad av hellbit, 14 juni 2014.

1. hellbit
    Trådstartare

hellbit Stadsbo

På bilden som jag bif står det att klockan har en calibre ssg1 men att detta är ETA 2824-2 Varför har då verket ett annat namn än just ETA? Har ju själv endast ur med inhouseverk och känner mig oinsatt trots en del googlande på hur det egentligen ligger till med att man döper om verken? Läste också något om att ETA skulle sluta sälja till utomstående företag. Bl.a. Skulle IWC gå över till endast inhouse, är detta rykten eller? Även om ETA ska vara grymt bra ur så är det ju kul om fler inhouseverk tillkommer. Lästa att tex breitling gjorde sitt första så sent som 2009.

2. hellbit
    Trådstartare

hellbit Stadsbo

3. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Tror att Sjöö Sandströms SSG1 är deras eget namn på ett av dem lätt modifierat ETA 2824-2

yonsson, hellbit och Affe gillar detta.
  4. hellbit
    Trådstartare

hellbit Stadsbo

Ok det är ju relativt många märken som endast använder ETA verk. Själv tycker jag det är rätt kul ifall klockan jag köper har en egen historia och kunskap även när det gäller urverken. Sen vet jag att ETA verken förmodligen är bland de bäst som finns. Men på något vis känns det ändå lite tråkigt ifall man tex köpt en Breitling och sen har det samma urverk som tex de flesta Tag Heuers eller Sjöö Sandström osv (Jag håller alltså inte Breitling högre, det var bara ett exempel.).

,

5. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Många märken utgår från ETA men kan byta ut hela balansdelen eller andra större modifieringar för att förfina verken. S&S tror jag inte gör några större ändringar.

6. hellbit
    Trådstartare

hellbit Stadsbo

Aha ok få förstår jag bättre hur det funkar. Tack!

jabla gillar detta.
  7. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm
    Att de ska köra 100% in-house vet jag inget om, men IWC började stoppa in urverk från Sellita i t.ex. Portofino sedan detta med ETA blev känt.

Men ja, som konstaterat kör varumärken med egna namn för de modifierade ETA-verk de använder.

8. hellbit
    Trådstartare

hellbit Stadsbo

Ok fast IWC Portofino kommer också med inhouseverk. Kanske är det som med Portuguese de billigare har ETA medans tex min 7day är inhouse.

9. hellbit
    Trådstartare

hellbit Stadsbo

Blir väl kanske omöjligt för tex IWC att sätta inhouse i alla eftersom priset skulle stiga. Är övertygad om att de vill kunna erbjuda klockor i 50kkr klassen där de använder ETA. Deras inhouse börjar väl nästan på 80kkr eller tom mer.

10. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm

Ja, det stämmer att 7-Day har in-house. De billigare modellerna har Sellita sedan 2012 (tidigare var det ETA).

11. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm

Ja, där slår du huvudet på spiken. Vill man erbjuda klockor i ett bredare prissegment och således öka sina intäkter, eller vill man öka prestigen för varumärket med enbart in-house urverk och riskera att sälja färre klockor?

jabla gillar detta.
  12. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Lösningen för märken som inte till tillhör Swatch group är Sellita (som tidigare tillverkade urverk för ETA, i kombination med egna namn på urverken.

Då kan exempelvis SS få swiss made urverk i bra kvalle tillverkade utifrån sina egna specifikationer utan att de själva måste arrangera hela tillverkningen. Lite tråkigt kanske, men väldigt praktiskt och effektivt.

Alla märken har inte resurser till egen utveckling eller tillverkning.

Mårtenssons ur Brookfield