• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur fungerar det med tull och moms på utlandsköp?

Smack

Omega
Hej

Jag tänkte köpa mig en sommarbeater från creationwatches. Tull och moms ska man räkna med vad jag har förstått, men hur funkar egentligen betalningen av dessa avgifter och påverkar det leveranstiden? Om knappt två veckor försvinner jag iväg på semester och innan dess vill man ju gärna ha klockan runt handleden så att säga.

Är det någon som köpt klocka från exempelvis creationwatches, betalat tull och moms och vill dela med sig av sina erfarenheter kring processen?

Tack på förhand
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Jag köpte en SKX009 från creationwatches. Leveransen tog ca 4-5 dagar om jag inte minns helt fel. Jag fick betala någon avgift genom DHL, som levererade klockan till min dörr. Minns tyvärr inte om det var tull och/eller moms.
 

Smack

Omega
Okej, det låter ju smidigt. Det var med andra ord inte så att de höll klockan tills dess du hunnit betala?
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Nej, jag fick den direkt. Men jag är som sagt inte helt hundra på vad det var jag betalade. Om vi leker med tanken att jag inte betalade moms t ex. så kanske situationen hade varit annorlunda och då kanske den hade fastnat någonstans. Jag har tyvärr inte kvar fakturan så att jag kan kolla. Rimligtvis borde det vara tull som jag betalade till DHL.
 
Jag valde att hämta ut mitt paket från närmsta utlämningsställe. La beställning torsdag morgon, hämtade paketet måndag kväll. Inga avgifter vad jag vet.
 

Smack

Omega
Härligt! Tack för svar. Nu la jag min beställning. Återkommer när med facit kring hur det gick :)
 

Rivalen

Rolex
Allmänt i ämnet http://klockinfo.hemsida24.se/moms-tull-returer-16657627

För er som ev undrar varför jag inte längre gör reklam för klockinfo.se i min avatar eller i signaturen (som ändå inte syns vid mobilsurf), så har jag lämnat över sidan till @Jens och han kommer att sätta sin prägel på sidan fr o m i höst om inte förr. Då blir det bl a mer recensioner och länkar till recensioner. Inspirationsdelen med alla klockor och bilder kommer nog att läggas i malpåse då.

Besöksfrekvensen är knappt 10000 nya besökare per år och målsättningen är att sammanfatta och öka kunskapen för ett tryggt och genomtänkt klockköp.
 

Smack

Omega
Tack för alla svar. Jag försökte faktiskt söka men lyckades inte hitta detaljer kring när och hur momsen betalas...
 

Smack

Omega
Leverans idag! Klockan hade kommit redan i fredags om det inte vore för DHL som tabbade sig och körde tillbaka paketet till Arlanda istället för att lämna det.

Allt ser bra ut, iaf nu när jag lärt mig hur man byter språk på daghjulet.

Moms och tull kommer som sagt på separat räkning och påverkade inte leveranstiden i mitt fall.

Obligatorisk handledsbild:

20150629_204036.jpg
 
Topp