• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur fungerar det?

Klockan

Omega
Hej!

Väldigt nära på att köpa mig en begagnad Omega Dark Side. Eftersom jag aldrig gjort ett köp i denna kaliber behöver jag lite hjälp!

Köparen säger att den är köpt hos AD (Rob E. Stockholm) och är villig att lämna in den där så de sköter hela transaktionen åt oss (dock skulle jag då inte få ett kvitto?)?

Är det något jag bör tänka på som ni kan rekommendera mig?

Mvh Klockan
 

Ruben

Rolex
Hej!

Väldigt nära på att köpa mig en begagnad Omega Dark Side. Eftersom jag aldrig gjort ett köp i denna kaliber behöver jag lite hjälp!

Köparen säger att den är köpt hos AD (Rob E. Stockholm) och är villig att lämna in den där så de sköter hela transaktionen åt oss (dock skulle jag då inte få ett kvitto?)?

Är det något jag bör tänka på som ni kan rekommendera mig?

Mvh Klockan
Rob förmedlar väl inte affärer åt privatpersoner?

Köp via KS är mitt tips!
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Hej!

Väldigt nära på att köpa mig en begagnad Omega Dark Side. Eftersom jag aldrig gjort ett köp i denna kaliber behöver jag lite hjälp!

Köparen säger att den är köpt hos AD (Rob E. Stockholm) och är villig att lämna in den där så de sköter hela transaktionen åt oss (dock skulle jag då inte få ett kvitto?)?

Är det något jag bör tänka på som ni kan rekommendera mig?

Mvh Klockan
Skall Rob åtgärda något på klockan? Sett fall där AD hållt klockan efter service åt en ny ägare, men att förmedla hela försäljningen bara uppochned tycker jag också låter osannolikt!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Rätt säker på att Rob knappast tar emot en klocka för förmedling i privataffär. Urhandlare tillåter av förklarliga skäl inte ens att privataffärer görs upp inne i klockbutiken.
 

Klockan

Omega
Nej den ska fungera klockrent (köpt 2016). Det är bara att jag som aldrig gjort en klockaffär förr vill känna mig säker.
Den kommer med alla tillbehör/garantier.

/länk
https://www.blocket.se/Stockholm/Omega_Speedmaster_Dark_Side_of_the_Moon_2016_71543331.htm

Skall Rob åtgärda något på klockan? Sett fall där AD hållt klockan efter service åt en ny ägare, men att förmedla hela försäljningen bara uppochned tycker jag också låter osannolikt!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor

M.U

Rolex
Jag skulle väl gissa på att detta handlar om att du betalar över summan till Rob E som han du köper av sedan drar av på en klocka han ska köpa där? Således får du inget kvitto (för det får han på sin nya klocka)? Så i deras kassa blir det som en delbetalning för en produkt. Det är väl enda rimliga skälet till varför Rob E skulle vara intresserade av att göra affären hos sig.
 
  • Like
Reactions: JLW

McOak

Omega
Jag skulle väl gissa på att detta handlar om att du betalar över summan till Rob E som han du köper av sedan drar av på en klocka han ska köpa där? Således får du inget kvitto (för det får han på sin nya klocka)? Så i deras kassa blir det som en delbetalning för en produkt. Det är väl enda rimliga skälet till varför Rob E skulle vara intresserade av att göra affären hos sig.
Å andra sidan så hamnar pengarna där ändå (förutsatt att det är där säljaren ska köpa sin nya klocka) så ser inte varför de skulle göra det hela "krångligare".
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Inte samma spänne, vill ha den med Clasp :) Sedan vill jag helst inte köpa en som inte är uttagen hos en AD från början.
Inte för att vara sån nu, men det du skriver här i tråden tyder på att du bör sansa dig litegrann till du har lite mer kunskap.

I värsta fall blir du blåst helt och hållet, i bästa fall blir du blåst på typ 10-15k på den annonsen du länkar till.

AD = Auktoriserad handlare
NTWatches = Gråhandlare som köper upp klockor från ADs.
 

Klockan

Omega
Pratat med säljaren nu och det du skriver är helt korrekt!

Jag skulle väl gissa på att detta handlar om att du betalar över summan till Rob E som han du köper av sedan drar av på en klocka han ska köpa där? Således får du inget kvitto (för det får han på sin nya klocka)? Så i deras kassa blir det som en delbetalning för en produkt. Det är väl enda rimliga skälet till varför Rob E skulle vara intresserade av att göra affären hos sig.
 

Klockan

Omega
Blåst blir jag inte. Kolla priserna de sålts för innan här på klocksnack.
Vi har förhandlat fram ett schysst pris som jag känner mig nöjd med.

Inte för att vara sån nu, men det du skriver här i tråden tyder på att du bör sansa dig litegrann till du har lite mer kunskap.

I värsta fall blir du blåst helt och hållet, i bästa fall blir du blåst på typ 10-15k på den annonsen du länkar till.

AD = Auktoriserad handlare
NTWatches = Gråhandlare som köper upp klockor från ADs.
 
Jag vet inte, jag gillar inte Blocket och speciellt inte när det kommer till dyra klockor. Om ingen har sagt det förr så "köp säljaren innan du köper klockan". Det vore ju sjukt tråkigt att bli blåst.
 

Klockan

Omega
Förstår inte hur jag ska bli blåst om den är köpt på ROB E och om jag ska köpa den GENOM dem där jag drar mitt kort i deras butik?
 
Jo jag ska få kopia på orgibalkvittot av dem på ROB.E
Be säljaren göra ett eget kvitto som han sedan lämnar till dig. Juridiskt sett fungerar det lika bra. Alla begagnatköp bör göras med kvitto, oavsett om det är en mobil, klocka eller bil.
Om ni gör affären hos Rob, du får med orginalkvittot med tillbehören och ett kvitto på ditt köp gentemot säljaren så ser jag inte hur det skulle vara osäkert..
 
Topp