• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur fungerar det?

Klockan

Omega
Jag föreslog att vi träffas på Rob E då jag antar att de kan styrka klockans äkthet lite bättre än vad jag kan? Säljaren säger att han aldrig tar med sig något kvitto hem därifrån när han köper en klocka.

Kvitto fixar han så fort jag nämnde det. På kvittot kommer daturm, namn (signaturer), klockans serienr osv stå. Vad mer borde finnas med?

Jag är som sagt tacksam för era svar, allt detta kommer jag ta med mig imorgon.

Fattar inte riktigt... Varför skall du dra ditt VISA hos Rob? Om du har pengar på kontot kan du ju lika väl swisha över 65K till säljaren och sen sköter han sin affär? Vad ser du som "uppsida" av den tänkta transaktionen kontra swish? Ger Rob någon form av äkthetsgaranti på den klocka du köper av säljaren? Och jag menar inte något ett år gammalt orginalkvitto eller så - jag menar en undersökning av just den klocka du får i handen...

Håll det enkelt och se till att få kvitto från säljaren på er transaktion, det är mitt råd.
 

Klockan

Omega
Det har du rätt i. Säljaren har många affärer med Rob E och tar aldrig ett kvitto med sig hem menade han på.

Då lär du väl behöva kvittot till klockan du tänker köpa, varför får du inte originalkvittot?! Borde ju rimligtvis följa med klockan då säljaren inte har någon glädje av det längre, kan väl bli problem om han lämnar kvittot till försäkringsbolaget och påstår att han tappat blivit bestulen på klockan.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det har du rätt i. Säljaren har många affärer med Rob E och tar aldrig ett kvitto med sig hem menade han på.

Hm, känns ju konstigt att man inte tar med ett kvitto på 100k, men om nu ROB.E känner igen säljaren så är det väl inga problem, kan dom printa ut ett nytt kvitto så är du ju i fas kanske!
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Det beror väl på, klockan är ju köpt i mars 2016, hur lång tid är det garanti på Omega klockor?! Rolex har ju börjat lämna 5 år garanti, behöver man inte ett kvitto om det skulle bli ett garantiärende på klockan?!

Kvitto behövs ju inte vid garantifel, korrekt cert så är det lungt!
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
OK! Dåså, då är det väl bara och åka, tänkte på att det är ju en relativ ny klocka, att man har en klocka som är 7år eller mer så är det inga konstigheter att kvittot inte finns med kanske!
Det är certet som är garantin, så det ska räcka. Byter en klocka som är under garanti ägare så är det inte säkert att originalkvittot följer med.
 

Mauritz

Rolex
Varför inte ta med original kvittot oavsett hur många affärer som gjorts mellan säljaren o Rob E. Att affären skulle ske i Rob.E's butik finner jag osannolik. Däremot kan de kanske styrka att klockan är köpt där. Be om en värderinsintyg (vilket du får betala för) så har du svart på vitt att klockan är schysst.
Lycka till med köpet.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Nej det är konstigt :bored:

Så du menar på fullaste allvar att det är vanligt att folk inte ta med kvittot på en klocka som kostar 100k :D, blir du av med klockan så hur går du/man tillväga om stället konkat när du hör av dig till försäkringsbolaget?! Då lär du ju behöva ett kvittot?!
 
Senast ändrad:

Klockan

Omega
Tack för tipset. Det kommer jag nog att köpa med!
Ok ska fråga honom mer om kvittot imorgon! Verkar vara viktigt att ha med sig hehe!

Varför inte ta med original kvittot oavsett hur många affärer som gjorts mellan säljaren o Rob E. Att affären skulle ske i Rob.E's butik finner jag osannolik. Däremot kan de kanske styrka att klockan är köpt där. Be om en värderinsintyg (vilket du får betala för) så har du svart på vitt att klockan är schysst.
Lycka till med köpet.
 

Mauritz

Rolex
Om Rob skriver ett värderingsintyg så är klockan ok och kvitto kanske blir sekundärt.
Sen kan man tycka att man borde ta med kvittot från butiken när man handlar för 100k men vi är alla olika. Släng upp lite bilder när du köp den, grymt fin klocka.
Glöm inte, köp även säljaren titta dig inte blind på priset.
 

thny

Omega
2-Faktor
Hej alla! Kul att följa denna tråd. Tänkte att jag kanske kan dämpa spekulationerna en aning eftersom jag har förstahandsinformation i detta ärende :)
Säljaren (i det här fallet mig), tar självklart inköpskvittot med sig från butiken när han (jag alltså) har köpt en klocka. Nu råkar det vara så att jag har full koll och ordning på alla mina tillbehör och cert men just kvitton brukar jag inte prioritera och just detta hittar jag inte. Det kanske dyker upp till imorgon, annars skriver butiken ut en kopia av originalkvittot. Om det inte duger får det väl i värsta fall inte bli någon affär. ;)
Och ja just det. Självklart kommer jag att utfärda ett privat kvitto till köparen för hans köp av mig. Det tycker jag iaf är det viktigaste kvittot. Vi ses imorgon @Klockan!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Då lär du väl behöva kvittot till klockan du tänker köpa, varför får du inte originalkvittot?! Borde ju rimligtvis följa med klockan då säljaren inte har någon glädje av det längre, kan väl bli problem om han lämnar kvittot till försäkringsbolaget och påstår att han tappat blivit bestulen på klockan.
Personligen har jag också sparat original kvitto just av försäkringsskäl när den försäkringen jag tog hos AD löper ut. Däremot har jag aldrig skickat med mitt originalkvitto vid försäljning, dels för att det är mitt bevis på att jag betalt och delvis för att jag kanske inte vill att personen ska se hur mycket jag lyckats pruta på nypriset ;). Jag har heller aldrig efterfrågat säljarens originalkvitto när jag köpt något i andra hand. Skulle vara om man misstänker att man köper stöldgods i så fall.
 

Klockan

Omega
Välkommen in i diskussionen :) Lyckas du finna kvittot så blir alla här på KS glada, inklusive mig =)

Hej alla! Kul att följa denna tråd. Tänkte att jag kanske kan dämpa spekulationerna en aning eftersom jag har förstahandsinformation i detta ärende :)
Säljaren (i det här fallet mig), tar självklart inköpskvittot med sig från butiken när han (jag alltså) har köpt en klocka. Nu råkar det vara så att jag har full koll och ordning på alla mina tillbehör och cert men just kvitton brukar jag inte prioritera och just detta hittar jag inte. Det kanske dyker upp till imorgon, annars skriver butiken ut en kopia av originalkvittot. Om det inte duger får det väl i värsta fall inte bli någon affär. ;)
Och ja just det. Självklart kommer jag att utfärda ett privat kvitto till köparen för hans köp av mig. Det tycker jag iaf är det viktigaste kvittot. Vi ses imorgon @Klockan!
 

thny

Omega
2-Faktor
Personligen har jag också sparat original kvitto just av försäkringsskäl när den försäkringen jag tog hos AD löper ut. Däremot har jag aldrig skickat med mitt originalkvitto vid försäljning, dels för att det är mitt bevis på att jag betalt och delvis för att jag kanske inte vill att personen ska se hur mycket jag lyckats pruta på nypriset ;). Jag har heller aldrig efterfrågat säljarens originalkvitto när jag köpt något i andra hand. Skulle vara om man misstänker att man köper stöldgods i så fall.
Instämmer! Fast nu är jag på gott och ont nästan tvungen att skicka med kvittot. Brukar även om jag har det inte skicka med det av samma anledning som du, men när man har hela KS mot sig är det bara att ge vika :) Jag tycker också att det är bra att alla här ger råd för att skydda varandra och i det här fallet faktiskt bara vill hjälpa en förstagångsköpare.
 

Klockan

Omega
Riktigt bra med seriösa forum som Klocksnack. Kolla bara vad som hänt med Di.se och Avanzas aktieforum med åren, rena skämtet.......Här får man alltid hjälp och i slutändan handlar det om att man tar hand om sina medlemmar :)
Instämmer! Fast nu är jag på gott och ont nästan tvungen att skicka med kvittot. Brukar även om jag har det inte skicka med det av samma anledning som du, men när man har hela KS mot sig är det bara att ge vika :) Jag tycker också att det är bra att alla här ger råd för att skydda varandra och i det här fallet faktiskt bara vill hjälpa en förstagångsköpare.
 

Klockan

Omega
Har man varit i branschen länge så har man säkert jättebra priser på klockor. Jag har försökt och försökt att få en (I Sverige) för under 75k utan att lyckas. Fullt medveten om att vissa har 25-30% avdrag på sina klockor så det får stå vad de vill på kvittot känner jag :)

Personligen har jag också sparat original kvitto just av försäkringsskäl när den försäkringen jag tog hos AD löper ut. Däremot har jag aldrig skickat med mitt originalkvitto vid försäljning, dels för att det är mitt bevis på att jag betalt och delvis för att jag kanske inte vill att personen ska se hur mycket jag lyckats pruta på nypriset ;). Jag har heller aldrig efterfrågat säljarens originalkvitto när jag köpt något i andra hand. Skulle vara om man misstänker att man köper stöldgods i så fall.
 

Klockan

Omega
1.jpg
 
Topp