Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur funkar månfas??

Diskussion i 'Diskussion' startad av Camo00, 25 oktober 2013.

1. Camo00
    Trådstartare

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Måste slänga ur mig en fråga som blottar min totala okunskap! :)

Hur funkar månfas-komplikationen? Ställer man den manuellt? Följer den datum? Jag fattar ingenting här känner jag... :)

2. Bauuer

Bauuer Borgare

Det beror helt på hur komplicerat urverket är. Har för mig att månscykeln är 29,53 dagar, vilket de mest avancerade klockorna löser. Min tex är på 29 dagar och följer datumskiftet, lite enklare alltså och resulterar i lite småfel. Men det går snabbt att lösa genom att klicka fram den ett hack varannan månad om man är petig :)
    Och this thread is useless without pictures då jag tycker månfas är en av de snyggaste komplikationerna :)
    Edit: Går således att ställa individuellt och är inte en slav till datumet.

Fixoflex, Icaras, Christoffer och 4 andra gillar detta.
  3. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Camo00 gillar detta.
  4. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    En följdfråga:

Någon som vet ifall månklockan "speedmaster" haft komplikationen månfas?

5. Bauuer

Bauuer Borgare

Ja!
    Bilden ärligt stulen från nätet.

Camo00 gillar detta.
  6. fredrik

fredrik Bonde

- Där finns en version med månfas. Kolla på Chrono24 så hittar du. Ligger bra i pris enligt mig.

7. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Inte direkt svar på frågan men måsfas är riktigt snyggt!

Galaxxy, ZQT, B1884 och 1 annan gillar detta.
  8. Camo00
    Trådstartare

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Månfasen är nästan ännu snyggare?! :)

Bodén, Nexus, yonsson och 10 andra gillar detta.
  9. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Detta är väl så nära Måsfas man kan komma? ;)

Bodén, Icaras, Camo00 och 2 andra gillar detta.
  10. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Hahahah det vart roligt fort :D :D

B1884 gillar detta.
  11. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Det är viktigare att kunna se vilken fas måsarna är än månen!

jabla och Eurenius gillar detta.
  12. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Helt klart!
    :D

vikgul gillar detta.
  13. hedbrg

hedbrg Borgare

Verkar bara vara jag som tycker månfas ser lite barnsligt ut då...

14. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Beror dels helt på hur tillverkaren designat klocka och dels på hur man väljer att se det.
    Drar du det bakåt till att månfasen faktiskt är ett av de äldsta sätt att beräkna tid på, att det varit viktigt för otaliga kulturer, religioner, sjömän, bönder och så vidare i alla tider, att kalendern är baserad på den och att det är en flört med urtiden en djupare kunskap hos klocktillverkaren än minuter och sekunder.
    ... eller så ser man det som en onödig skrytkomplikation utan funktion, men då är ju i ärlighets namn sekundvisaren ganska "barnslig" den också :D

yonsson, Icaras, Christoffer och 2 andra gillar detta.
  15. Som komplikation så är den onödig men som ett designelement så är det snyggt med Månfas!

CaptainOats och mrMyagi gillar detta.
  16. Camo00
    Trådstartare

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Va?? Utan den hade man ju aldrig vetat om man skulle hinna till tåg, bussar, möten och avspark..!

David och Bojke gillar detta.
  17. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Förstår inte vad du menar, bussar och tåg går ju varannan minut, möten bör du kunna tajma på minuten och vem tusan bryr sig om när någon mesig trikåklädd mupp ska ut på planen för att i 90min (eller hur länge det nu är) ha som främsta uppgift att ramla och låtsas få ont för att få straff? :D :D

Sandkvist och yonsson gillar detta.
  18. Camo00
    Trådstartare

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Men huuur mäter Du gångavvikelsen? Vaa?? Med hjälp av en annan klocka, MED sekundvisare??
    Eller handlar det om minuter/dygn på Dina klockor??? :D

Icaras gillar detta.
  19. Bojke

Bojke Fjunis

Hur ser du att din automatiska klocka inte har stannat under natten om den saknar sekundvisare?
    Edit: Rejäl tankevurpa!

Kettil, A.Gold och jabla gillar detta.
  20. hedbrg

hedbrg Borgare

Har helt enkelt inte sett någon månfas jag gillar än :)
    Sekundvisaren tycker jag är livsnödvändig däremot, ofta jag klockar saker med den.

21. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Poängen var att om vi endast skall påvisa klockkomplikationernas användbarhet så är det en del vi skulle kunna räkna bort, men vi är ju inte helt normala och tror oss därmed se en nivå djupare, där månens fas har en mycket stor historisk betydelse. Jag menar alltså inte att sekundvisaren är onödig utan att om man vill ha en funktionell klocka att tajma saker på sekunden så är ju digitalur av olika slag att föredra... men åter igen så är vi inte normala och det är inte exakt tidtagning som är det primära målet.

Sen tycker jag att månfasen rent estetiskt kan höja en klocka ett rejält snäpp men den kan även stjälpa en klocka om det görs fel. Här är fyra exempel på ur där jag tycker att de lyckats få till det riktigt bra, sen finns det ju många som inte är lika vackra :)

Hubbatix och Camo00 gillar detta.
  22. hedbrg

hedbrg Borgare

Den här gillade jag faktiskt, smälter in bra imo.
    Annars tycker jag lätt de blir lite för "mjukt" med moln och stjärnformationer mot en babyblå himmel på en klocka som är väldigt strikt i designen annars.

23. Sond

Sond Friends of KS

Jag tycker också att månfas är en av de trevligaste kombinationerna. Äger jag då någon..? Nej, och det är synd och skam. Men det kommer alltid någon klocka och kör om på slutet. Dessutom ska det vara en med en riktigt, 29,5, månfas vilket gör att man inte hittar de på de billigare klockorna. Men det finns fina vintage som skulle kunna bli aktuella. Eller JLC Master Ultra Thin 39, som finns på eventuellt-listan..:)

24. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen

Tycker de alla är finare i verkligheten, ser lite blaffigt ut på bild, det medges

Nej man vill ju inte ha mellanvarianten som avviker 1 dag över två år (har nog aldrig lyckats hålla en klocka vid liv så länge utan att ändå behöva ställa den, men ändå) man vill ju ha den 135-tandade varianten som diffar 1 dag över 122 år :D

Tilläggas till funktionsbeskrivning är väl att det är två månar på en skiva och att den billigare varianten (inte den superbilliga som följer kalendern såklart) drivs av ett 59-tandat kugghjul medans den dyrare varianten generellt drivs av ett 135-tandat hjul.

Icaras, yonsson, Bauuer och 1 annan gillar detta.
  25. Johan M

Johan M Borgare

Skall det vara månfas så skall det vara en riktig månfas, inget snik! Och helst skall det vara månfas som inte ser ut som en röv.

Camo00 gillar detta.
  26. morrism

morrism Friends of KS

Min flickvän jobbar på akuten, de har som mest att göra vid fullmåne

Fabian och 16610 gillar detta.
  27. Johan M

Johan M Borgare

Jag jobbade som lokalvårdare på hotell under studietiden. Damtoaletterna var som värst att städa när det varit fullmåne. Även då det inte varit fullmåne var damtoaletterna alltid mycket snuskigare än herrtoaletterna.

Aquaracer2 gillar detta.
  28. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    En trevlig komplikation, men ett jävla elände i verkliga livet!

J

JayJay och jabla gillar detta.
  29. Camo00
    Trådstartare

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    That really got out of hand fast! :D

par och Johan M gillar detta.
  30. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från: