Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur går det för Breitling egentligen?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Isodor, 4 december 2013.

1. Isodor
    Trådstartare

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Hallå eller!

Jag ser Breitling väldigt sällan i synnerhet nyare modeller ute på stan och på klocksnack.

I min uppväxt har jag fått lära mig att det var Breitling, Rolex och Omega som var härskarna.
    Två av dessa stöter man på konsekvent, men den 3:e aka "Bratte" ser jag mycket sällan eller läser väldigt lite om.

Har Bratte tappat från sina "glory Days" eller är det så att Omega och Rolex lyckats fästa kunderna till dem istället?

Går Breitling bra som företag rent ekonomiskt?

Vad tycker forumet själva om Breitling och deras "utveckling". Gillar ni modellerna de släpper? Har själv svårt för dem.

MVH

2. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Jag tycker deras sortiment är väldigt blandat... Allt från att ha några riktigt fina modeller till några andra som inte alls är snygga!

Till exempel så är Super Ocean Heritage-serien fina, likaså Tranocean-serien.

Nya Aerospace Evo har också vuxit i mina ögon :)

Edit: länk till nya Aerospace http://www.breitling.com/en/models/professional/aerospace-evo/

3. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Jag tycker det är så att rolex och omega skapar tidlösa klassiker till skillnad från breitling med en del modeller undantagna.

Själv har jag haft svårt med breitling men har på senare tid börjat blicka mer och mer på superocean modellerna:)

4. DrDre

DrDre Friends of KS

När jag var student fanns det en tidskrift som hette Månadens Affärer som var lite av ett lifestyle magasin från Veckans Affärer. Jag var lite klocktokig redan då så jag kommer fortfarande ihåg en artikel som lyfte fram och rankade klockor. Bästa valet var Breitling Chronomat och tvåa kom Rolex Submariner. Man hävdade också att folk som "var med" lite mer och som var från Stockholm köpte Chronomat, medan folk på landsbygden satsade på mer traditionella Rolex. Så på den tiden ansågs Breitling vara riktigt coolt och Omega var lite halvtrist.

Men jag tycker att även om kanske Breitling inte alltid står så högt i kurs hos alla här på KS, så har man ju ett par modeller som förtjänar att vara med i Watches Hall of Fame. Chronomat:en som kom i början på 80-talet var ju modellen som räddade Breitling coh designen sågs ju som väldigt innovativ och dessutom så ser vi tydliga spår från den även i dagens Breitlings. Navitimer är ju också en klassiker. Aerospace (som hade en föregångar som jag tror hette Navitimer) är ju också en klassiker. Så jag kan nog tycka att Breitling förjänar mer cred än vad de får.

keroro, John R, MKRGG och 1 annan gillar detta.
  5. SenorE

SenorE Stadsbo

Breitling blandar verkligen högt och lågt. Min erfarenhet är att klockorna har mycket bra finish och kvalitetskänsla, samt länkar som slår Rolex på fingrarna. Jag gillar verkligen deras ikoniska modeller, som Navitimer och Emergency, den nya Chronomaten med inhouseverk är grym den med.
    Tyvärr har de vissa modeller som fläckar ner deras rykte riktigt ordentligt, tänker framförallt på Breitling for Bentley-serien och alla thaikopior som man ser på dessa. Märkligt hur två så starka varumärken kan (i mina ögon) misslyckas så ihop.

6. mrMyagi

mrMyagi Sir Blabbermouth

Från:
    Burkina Faso
    Tycker transocean serien är ganska lyckat, speciellt denna ( lånad från internet):

eriksson850, vikgul och TheKing gillar detta.
  7. Stenbocken

Stenbocken Torpare

Det här är min personliga favorit bland deras modeller (bild lånad från nätet):

8. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten

Några härliga modeller finns det allt tycker jag.
    Mina favoriter:

Chronomat - Givet inslag i alla Breitlingsamlingar, en dag ska den bli min :)

Superocean Heritage - Härlig tidlös dykare

Superocean - Modern dykare

Transocean - daydate eller chrono spelar ingen roll den är fantastisk oavsett.

Colt - Billig "inropare" om man kan tänka sig batteridrivet.[​IMG]

Oavsett vilken man har som favorit så har alla en sak gemensamt, finishen och kvalitetskänslan på uren och framförallt länkarna är rent magisk.

(Obs. Bilderna lånade från nätet)

//Daniel

JesperO, Bojke, Bodén och 1 annan gillar detta.
  9. DrDre

DrDre Friends of KS

Jag gillar Trans Ocean. Tyvärr har man ju satt priset helt vansinnigt högt. Det ligger väl på 45-50 tkr för en förhållandevis enkel klocka och med Eta verk. Andra, tex Super Ocean med Eta verk ligger ju runt 30-35, så de har ju helt prisat ut sig. Annars kunde den ju varit ett alternativ till Rolex den större Datejust eller Aqua Terra.

10. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Håller Breitling högre än Omega.
    Kommer med all säkerhet äga fler Brattar i framtiden. Dock är jag utan för tillfället.

11. morrism

morrism Friends of KS

Kanske går sämre i sverige än innan, men sverige är ju också en väldigt liten marknad, Breitling står och faller ju inte med göteborg och dörrvakter som nu börjat med Rolex.

eriksson850, Klockers och Boris Balkan gillar detta.
  12. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Sent 90-tal? Det är i alla fall vad jag associerar med första bratte-boomen med. Sent 90-tal och förortsdrömmar om välstånd.

eriksson850 och F1zbo gillar detta.
  13. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Och värdetransportrånarna kör ju AP eller Hublot nu så det är klart att Breitling har tappat lite flärd bland dessa klientel.

Skämt åsido så är Heritage och Transoceanmodellerna riktigt fina. Det är väl dom där 90-talsmodellerna som känns lite utdaterade och överblingade.

14. Isodor
    Trådstartare

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Såg du inte The Town på 4an för två helger sedan?
    Värsting-bankrånaren sportade Seiko i guld!
    Det är nya bankrånardinkan.

15. Omen

Omen Goldmember

Har aldrig ägt en Breitling, det är något som stört mig, men jag vet inte vad...får kanske tänka om när man ser dom fina bilderna i denna tråden?

mrMyagi och svesam gillar detta.
  16. Dennis Johansson

Dennis Johansson Bonde

Jag har en Super Ocean (17360), och det är ju inte direkt toppmodellen. Men jag måste säga att den känns/är väldigt välgjord, ger en känsla av vara gjort i ett stycke rostfritt stål. Den håller dessutom tiden extremt bra, snittar bättre än +1s/24h. Trist bara att Breitling inte håller ett vettigt andrahands värde, kanske ett symptom på rubriken på denna post.

Måste dock erkänna att jag är rätt sugen på en ny Super Ocean, Svart/Svart på gummi.

Eurenius gillar detta.
  17. DrDre

DrDre Friends of KS

Mitten av 90-talet ungefär var artikeln ifrån och då var det Breitling Chronomat som gällde om man var lite "på".

Jag har en rätt rolig historia runt detta. Jag hade en Chronomat som jag ville sälja i slutet av 90-talet. Jag lämnade den till en kompis i Sthlm medan jag var utomlands så om någon skulle höra av sig så skulle han hjälpa mig att lämna ut klockan och ta emot betalningen. Efter ett tag ringde det en kille och han och jag bestämde över telefon hur vi skulle göra. Han skulle åka hem till min kompis och hämta klockan och lämna pengarna kontant.

Precis efter det utsatta klockslaget ringer min kompis och är ordentligt. Det första han säger med panik i rösten är "Jag hoppas fan allt är ok med den där klockan, för den där köparen var inte typen man vill ha något otalt med!". Han fortsatte och berättade att han hade aldrig sett en BMW med så breda hjul, men det han kom ihåg bäst var sedelbunten, eller snarare rullen. Han sa att trots att han, köparen, plockade av 15 000 kronor, så syntes det inte på tjockleken på bunten. Han sa att det kände som att han var med i en gangsterfilm.

keroro, eriksson850, vikgul och 3 andra gillar detta.
  18. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Tycker att blingbling gör några riktigt snygga. Tyvärr så har jag uppfattat dem som svårsålda och att de rasar rätt mkt i värde. Därför har jag låtit bli att köpa dem.

Kommer nog att finnas i lådan inom snar framtid. De finns många fina modeller.

Sedan tror jag att medlemmar detta forum fått rolexsjukan;-) (jag osså)

97,5% av boxöppningarna känns vara med innehåll från rolex :)

19. Dennis Johansson

Dennis Johansson Bonde

Hehe, med tanke på hur snabbt denna tråd tråd växer så är vi kanske påväg att vända trenden för Breitling. Verkar som om alla har en åsikt, och att alla har nån favoritmodell.

20. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Typ den här då eller? :rolleyes:
    :)

Boris Balkan gillar detta.
  21. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Så fort något blir populärt så är seiko där med kopiatorn ;)

Dennis Johansson gillar detta.
  22. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Faktum är att Seiko-koncernen tillverkar troligen kopiatorer, fast under namnet Epson..:)

Bojke, F1zbo och Boris Balkan gillar detta.
  23. Viking

Viking Borgare

Har ett par Breitling (nyare och vintage) men ingen klocka som jag direkt går igång på.

Bojke, svesam och morrism gillar detta.
  24. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag har riktigt svårt för den dykringen utan vare sig "pil/triangel" eller lysplupp!

25. Vnagenius

Vnagenius Stadsbo

Från:
    Halmstad
    Jag gillar deras klockor med undantag för de mest plottriga och stekiga.
    Har själv ägt två Superocean Steelfish varav den ena är kvar, tre Superocean Heritage och en Seawolf Avenger.
    Länkarna och då speciellt Pro II är den outstanding skönaste länken jag burit.
    I skrivande stund har jag beställt hem nya Superocean heritage chrono 44 till min lokala AD och på Fredag blir det ett besök dit för att se om det är läge att öppna plånboken innan jul :)

Min för detta Avenger Seawolf

Och denna gamla favoriten, Superocean Steelfish

SOH 42

SOH 46

SOH 46 ltd edt

Och denna som eventuellt hamnar under granen i år

Jonaz, Beastie, Bojke och 7 andra gillar detta.
  26. Sir_Pierre

Sir_Pierre Bonde

Från:
    Malmö
    Dom ligger fortfarande på en 3e plats efter Rolex och Omega över mest populära klockor, I både Europa och USA... Konstigt nog..

27. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Och folk röster på miljöpartiet. Mänskligheten rymmer många mysterier.

garfield, Nexus, Sputniq och 5 andra gillar detta.
  28. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Jag är imponerad över finishen och länken på de flesta Breitling. Är sugen på en Superocean 44, plus några till som man bara kan drömma om :)

Dessa är ju bara för sköna:

Ännu en drömklocka:

Bojke, par och svesam gillar detta.
  29. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten

Jag håller med, de borde vara ännu populärare! :)
    Breitling alltså...

svesam gillar detta.
  30. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken
    Har haft sex stycken från 1990 då jag köpte min första, en Jupiter pilot. Trappade snabbt upp nästföljande år, till en chronomat bi colour med UTC på roleauxlänk. Sålde när jag började plugga men så snart jag var klar med univ festade jag till med en chronomat igen och öven denna gång på roleaux. Fast forward några år och in kom en evolution på kroko samt en super avenger blacksteel. Sålde och konsoliderade till en B01 chronomat som tyvärr även den är borta.

Sjukt bra finish, fruktansvärt sköna att bära och attans vad jag saknar den stora svarta!

Eurenius gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield