• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur går det för Breitling egentligen?

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Mitten av 90-talet ungefär var artikeln ifrån och då var det Breitling Chronomat som gällde om man var lite "på".

Jag har en rätt rolig historia runt detta. Jag hade en Chronomat som jag ville sälja i slutet av 90-talet. Jag lämnade den till en kompis i Sthlm medan jag var utomlands så om någon skulle höra av sig så skulle han hjälpa mig att lämna ut klockan och ta emot betalningen. Efter ett tag ringde det en kille och han och jag bestämde över telefon hur vi skulle göra. Han skulle åka hem till min kompis och hämta klockan och lämna pengarna kontant.

Precis efter det utsatta klockslaget ringer min kompis och är ordentligt. Det första han säger med panik i rösten är "Jag hoppas fan allt är ok med den där klockan, för den där köparen var inte typen man vill ha något otalt med!". Han fortsatte och berättade att han hade aldrig sett en BMW med så breda hjul, men det han kom ihåg bäst var sedelbunten, eller snarare rullen. Han sa att trots att han, köparen, plockade av 15 000 kronor, så syntes det inte på tjockleken på bunten. Han sa att det kände som att han var med i en gangsterfilm.


En snabb och enkel penningtvätt? ;)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Väldigt fin den där men jag Fick för mig att nästa klocka skulle bli en rolex 116610?

I övrigt kan ju jag nu sälla mig till breitling flocken nu med då jag klippte en aerospace som låg på köp och sälj. Tycker den modellen är tuff men det är ingen som nämnt den tidigare i tråden.

Att den är tuff behöver aldrig nämnas, det vet man bara. :)
 

Bolio

Panerai
Ska försöka bena lite i detta utan att bli för kritisk.

Hur det går för Breitling rent ekonomiskt utan att kolla upp dem över huvud taget tror jag nog med all säkerhet att det funkar rätt bra för dem nu. Tror igen utan någon som helst efterforskning att det möjligen gått ännu bättre förut.

Inlägget kommer fortsätta utan någon som helst dokumentation till hands så ni som vill ha säkra fakta kan sluta läsa och gå direkt till nästa inlägg.

Som TS skriver har och är Rolex, Breitling och Omega de klock märken som de flesta människor vet vad det är och har en viss lyx stämpel på sig. Jag är dock övertygad om att både Rolex och Breitling ligger steget före Omega i allmänhetens ögon. Detta gör att om man är en person som vill synas och märkas och de vill göra det genom bland annat ha en klocka på armen kommer i FÖRSTA hand välja en Breitling, av två anledningar.
1. Priset är lockande ( På begagnat marknaden ).
2. Ofta stora med bling ( de syns ).

Det här målgruppen har ingen aning om vilket urverk som sitter i eller knappt vilket material den är gjord av de är endast ute efter att synas ( observera att jag talar om en enskild grupp människor, kanske inte just du som läser detta och av många andra anledningar valt att bära en Breitling ).
Så de har inte valt Rolex delvis pga priset och inte Omega för där finns det faktiskt yngre människor som inte alls vet vad det är och då blir det inte bättre för att farfar eller morfar gör vågen över att du har en Omega på handleden snarare tvärt om.

Kontenta, Breitling är ett känt märke som alla vet vad det är, syns och kan införskaffas till ett rimligt pris.

Om nu detta skulle vara fakta.
1. Skulle Breitling tilltala den stora massan av människor som är genuint klock intresserade?
2. Säljer Breitling mer klockor till klocknördar än till den stora skalan?
3. Tjänar Breitling mer pengar av klocknördar eller den stora massan?
4. Bryr sig Breitling vem som köper deras klockor?

Frågar man en okunnig som mig så blir svaren.

1. Nej ( Man kanske gillar lite i smyg men inte så att det syns )
2. Nej absolut inte
3. Nej
4. Ja men igentligen nej. Så länge produkten säljer är allt ok.

Tittar man på lite olika forum som inte har en speciell inriktning på ett visst märke så får jag uppfattningen att det är ett märke som inte ligger i topp bland medlemmarna och att Rolex har en viss dominans ( kanske inte lika klart som här men ändock ).

Ser man sen över hur mängden av inlägg som handlar om Breitling kan man ofta se att TS nästan ber om ursäkt för att man finns och gillar märket ( varför då? ).
I denna tråd hittar man massor med folk som skriver att Breitling är kanon och jag har haft den och den modellen och den trivdes jag jätte bra med MEN idag har jag ingen ( ???? ). De flesta talar sig varma om en eller två modeller men de andra nä de vill jag inte ha ( det är väll ok eller? ) Många är sugen och vill ha men där verkar det ta stop.

Tycker ni som gillar Breitling eller även andra märken för den delen ska sluta be så j.... mycket om ursäkt och kör på det ni gillar.

Och visst jag tror som någon skrev att Breitling har tagit stryk av märken som Hublot och AP men hur ofta ser ni här att det görs jämförelser med dom mot Breitling? Jag tror inte jag sett nån, men mot Rolex ska det bröstas mot, nästan som mot en storebror ( man har liksom givit upp på förhand ( vilket i sig kan va rätt ;) ).

Rolex är och kommer att förbli ett märke med högre status och kvalitet än Breitling men det betyder väll inte att det är nått fel på Breitling?

Om sanningen ska fram hur många här har köpt en ny Bratte? Tror det är väldigt få och om man även plockar bort de som faktiskt köpt en ny som inte varit kraftigt rabatterad 35-75% tror jag det är ytterst få.
Rätt ofta ser man att när Ur affärer har rea så ligger många modeller av Breitling i topp på rea procent och det talar väll ett tydligt språk att de är pris satta för högt om man ser till många andra modeller och märken.

Så länge de behåller sin pris sättning kommer de få framtida problem men kan de komma ner i pris så de blir granskade mot lite billigare ur har de säkert en väldigt god framtid. Breitling är ett bra märke men för dyrt och det är lite orättvist att jämföra den mot Rolex får nog bli mitt slut ord.

Tack till de som stod ut och till er som bara vill ha 100% säkra uppgifter mitt inlägg är slut och ni behöver bara scrolla lite till så kommer nästa inlägg.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Ska försöka bena lite i detta utan att bli för kritisk.

Hur det går för Breitling rent ekonomiskt utan att kolla upp dem över huvud taget tror jag nog med all säkerhet att det funkar rätt bra för dem nu. Tror igen utan någon.........

Ett bra skrivet inlägg tycker jag. Jag tillhör en av de som köpt en Breitling ny och jag gillar märket, vet inte riktigt varför egentligen men har för länge sedan fastnat för deras karaktäristiska länkar och utseende, och när man var liten grabb såg man flygplanen på annonserna. :)

Hurvida Rolex har en högre status är det väl inget snack om, att kvalitén skulle vara avsevärt bättre vet jag faktiskt inte, det finns nog många aspekter där med allt från detaljer, byggkonstruktion, finish och urverk. Alla deras ur är COSC vilket också är en kvalitetsaspekt kan jag tycka.

Jag tycker absolut inte att man ska skämmas för att äga Breitling eller något annat märke för den delen. Jag tror personligen att "bröstningen" mot Rolex ibland kommer från faktumet att Rolexfärgade glasögon verkar förändra en del människor som gärna "trycker" ner andra märken, på skoj eller inte. Ibland har man läst trådar där någon frågar om köpråd mellan låt oss säga Breitling och Omega och i svaret står det: Rolex. Ibland står det: Allt annat är skräp! Jag förstår att det är på skämt (eller inte?) men ibland verkar Rolexägare vilja försvara sitt köp minst lika mycket, bara på ett annat sätt.

Ett annat fenomen märken emellan är väl att klockor som är "iced out" hos kanske Breitling är gräsligt men hos Rolex är det porrigt! :)
Polerade länkar är för bling på vissa märken och stekiga hos andra.
Jag har lärt mig mycket under min tid på forumet här och en rolig sak jag har lärt mig är att en Rolex kan nästan se ut hur fan som helst (ursäkta språket) men den är ändå "rätt" medans andra märken kan bli en no go pga av en mindre detalj. Det tycker jag är intressant. Kraften och överseendet hos ett varumärke kanske?
 

Bolio

Panerai
Kan nog säga att även om jag är Rolex älskare skulle jag aldrig bära något som anses porrigt vad det än var. Är rätt övertygad att jag är på fel sida 40 för att kunna passa i nått sånt ( även om jag ibland kanske tror det ).
Verkar faktiskt som de flesta tycker likadant och oftast så skriver de att de inte kan klä upp ett visst ur och ja vem vet vad det igentligen betyder.
Tror de flesta vill försvara sina köp och i detta samhälle där allt ska bedömmas och man bryr sig för mycket om vad andra tycker och tänker och sliter sig mellan hopp och förtvivlan för att man inte har tillräckligt med likes av personer man antagligen inte ens kommer att träffa eller ens vet hur det ser ut är det nog lätt att det går lite till överdrift ibland när man ska slåss för sin sak.

Jag tror dock att det är rätt sällan det ligger nått ont bakom deras kanske inte så väl genom tänkta yttringar.

Förövrigt gillar jag som det kanske syns fler märken en Rolex vilket kanske syns, även om det ligger kanske närmast hjärtat.
 

ErikGBG

Audemars
Farsan har en b01 chronomat ltd som är mattpolerad och den är grym! Blankpoleringen förstör jävligt mycket på annars grymma klockor. Tyvärr är den för tjock för min smak men länken stängs som dörren på en stridsvagn, grym kvalité! Så även på vridningen!

 

par

Patek
2-Faktor
Farsan har en b01 chronomat ltd som är mattpolerad och den är grym! Blankpoleringen förstör jävligt mycket på annars grymma klockor. Tyvärr är den för tjock för min smak men länken stängs som dörren på en stridsvagn, grym kvalité! Så även på vridningen!



Riktigt snygg! Håller med dig o all deras polering. Det blir för mycket och dessutom svår att hålla den i vettigt skick.


Jag har köpt en ny en gång och rabatten var hög som någon sa=) Det förstör även 2a värdet en hel del.

Största problemet för mig är dessutom storlekarna som inte passar mig med mindre handled.
 

DrDre

Patek
Detta gör att om man är en person som vill synas och märkas och de vill göra det genom bland annat ha en klocka på armen kommer i FÖRSTA hand välja en Breitling

Vill man använda en klocka för att signalera något så är det nog Rolex som gäller. Deras varumärke är ju helt i särklass och vill man impa på "vanligt folk" så slår ju Rolex alla andra klockmärken med så många hästlängder att det blir tröttsamt att räkna dem. Och iom att de har ganska få modeller som man nästan aldrig byter så är också igenkänningsfaktorn hög för själva klockan.

För ca 10 år sedan hjälpte jag ett gäng kompisar att hitta lite finare klockor. Ingen av dem klocknerd utan mer "jag skulle vilja köpa en fin klocka som jag kan ha länge". Jag tror de var ganska typiska köpare, dvs hygglig medelklass som tog en hygglig examen för fem år sedan (ekonomer, jurister, ingenjörer, läkare etc), lever ett hyggligt liv och som tycker att det vore roligt att byta Swatchen mot något lite bättre. Dvs klockan kommer ungefär samtidigt som man köper sin första lite dyrare bil (då va det BMW som gällde), lite trevligare möbler, bättre skor, trevligare resmål som inte inkluderar att man sover på en järnvägsstation (som vi gjorde 5 år tidigare) etc etc.

Mitt råd till dem var att när det handlar om kvalitet så är det ingen större skilnad, det sitter bra urverk i alla dessa klockor, utan kör på den du gillar och så lade jag fram några förslag. Några köpte Rolex (GMT Master och DJ), några IWC (Mark 15 och GST Chrono) och två köpte Breitling Chronomat. Och jag kan nog inte säga att det är någon större skillnad på köparna.

De är helt enkelt som man själv är inom andra områden där man inte är nerd. Jag skulle tex nyligen köpa skor till hösten och vintern. Det blev ett par känger från Loake (Litchfield) och ett par Crocket and Jones (Grasmere). Och jag var i precis samma sits som mina klockköpande kompisar. Det är knappast några finsmakarskor jag köpt, men hygglig kvalitet som håller ett tag och som ser OK ut. Men skonerdarna tycker säkert att det finns mycket roligare alternativ, men för mig är de helt ok.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Farsan har en b01 chronomat ltd som är mattpolerad och den är grym! Blankpoleringen förstör jävligt mycket på annars grymma klockor. Tyvärr är den för tjock för min smak men länken stängs som dörren på en stridsvagn, grym kvalité! Så även på vridningen!

Den där har jag inte sett tidigare men den var grym! Borstad med röda detaljer, precis som man vill ha det.
 

svesam

Rolex
Det är för mycket text och för lite bilder i denna tråd. :p



Håller med !


Nyförvärvet SO 42. Japp, köpt BNIB med fet rabatt ;)


SOHC:n på mesh, Köpt beggad av självaste Mr. Bolio tro det eller ej :)



SOHC:n på Cheepo


SOHC på fyllan :)



SOHC på gummi


Frugans lillbratte. Japp, köpt BNIB med fet rabatt hos svensk AD ;)


Frugans på länk


Hos den lokala AD:n å klämmer lite :)


En SO som kom och gick igen... Saknas!


Avslutningsvis SOHC ute snön, lämpligt denna dag då det fullkomligt vräker ner snö :)
/

/Daniel
 

Jonaz

Rolex
y4ebemyv.jpg


Grym combo. Måste snart ha en ny. Är väldigt sugen på en seawolf igen, men i stål.


iPhone | Tapatalk
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har tyvärr inte ägt något bratte ännu, men har hanterat en hel del olika modeller. Det jag tycker är lite synd är att många modeller är väldigt höga. Jag hade hellre föredragit att de var tunnare och hade wr200-300m än att de som nu är typ 16mm tjocka eller ännu tjockare och har wr2000m.

Två modeller jag absolut skulle kunna tänka mig att äga är aerospace och SOH (den lilla). Båda dessa är tunnare modeller.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag har tyvärr inte ägt något bratte ännu, men har hanterat en hel del olika modeller. Det jag tycker är lite synd är att många modeller är väldigt höga. Jag hade hellre föredragit att de var tunnare och hade wr200-300m än att de som nu är typ 16mm tjocka eller ännu tjockare och har wr2000m.

Två modeller jag absolut skulle kunna tänka mig att äga är aerospace och SOH (den lilla). Båda dessa är tunnare modeller.


2000m kan vara bra att ha! Nä, skämt och sido. Jag håller med dig och tyvärr har vissa riktigt fina modeller utgått från Breitlings sortiment. En jag tänker på är Colten som är 41,1x12,4mm och riktigt fin. Tyvärr så fanns den inte vad jag vet, i en borstad version.

 

Cyklisten

Cartier
Här kommer Archies åsikter om Breitling, vill poängtera att jag inte tycker som denna man. Vad tycker ni, har han rätt på några punkter?

 

Malcolm Y

Omega
Jag har en Super Ocean (17360), och det är ju inte direkt toppmodellen. Men jag måste säga att den känns/är väldigt välgjord, ger en känsla av vara gjort i ett stycke rostfritt stål. Den håller dessutom tiden extremt bra, snittar bättre än +1s/24h. Trist bara att Breitling inte håller ett vettigt andrahands värde, kanske ett symptom på rubriken på denna post.

Måste dock erkänna att jag är rätt sugen på en ny Super Ocean, Svart/Svart på gummi.

ok bild saknades...
http://i.imgur.com/1qIiE2k.jpg
 

Tommytvigg

Cartier
Jag verkligen gillar flera av Breitlings modeller. Visst har dom gjort några snedseglare, men vem har inte det:)
Min Headwind är mattpolerad och får ett riktigt trevligt utseende pga detta. Det är en arbetshäst som tål hårda tag.
2_zpse00ef477.jpg


Mvh
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag verkligen gillar flera av Breitlings modeller. Visst har dom gjort några snedseglare, men vem har inte det:)
Min Headwind är mattpolerad och får ett riktigt trevligt utseende pga detta. Det är en arbetshäst som tål hårda tag.
2_zpse00ef477.jpg


Mvh

Både vita och svarta Headwind är otroligt fina. Snyggt med borstad.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Har länge länge velat köpa en Breitling och har varit nära vid ett flertal tillfällen.
När det har kommit till kritan så har jag inte tyckt att priset har varit alldeles för högt. Inte långt ifrån Rolex-priser och i de lägre prisklasserna så har jag hellre tittat på Omega.

Nu är jag däremot ute efter en begagnad Aerospace som daglig beater, får se hur det går ;)
 
Topp