• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur gör man?

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hej,

Ny här. 40 år, pilot, Stockholm.

Älskar klockor, min första bättre var en Steelfish 42 mm som var stat of the art 2005. Trivdes aldrig med den, för blank på något sätt. Vägen har gått via Speedmaster, Smp Bond, Rolex gmtii (både gamla och nya), Navitimer 01 som jag fortfarande äger, PO 2500 och nu sedan 4 dagar PO 8500 42 mm svart/vit. Denna, min senaste, är rakt igenom fantastisk. Känslan, tyngden, verket, utseendet - allt säger ja.

Men - titta på min ägandehistorik. Jag tröttnar. Har alltid gjort det. Min far har en gammal Navitimer som han har jämt. Han älskar den och den är repig men servas regelbundet. Så skulle jag också vilja vara, en person med en klocka och en upprätthållen kärlek över åren. Jag har aldrig lyckats. Någon som har det? Tips? Jag vill verkligen behålla känslan för min PO vilket gör att jag nästan drar mig för att använda den.

PO gör sig bra på Flightdeck by the Way.

Erik
 

Wi

NLA
2-Faktor
Har du hittat hit till KS kan jag säga dig att det är över..Du kommer aldrig bara ha en klocka…ledsen =/
 

calzone

Vacheron
Trevligt yrke du har :), Jadu som Wii säger så lär du köpa nya klockor med jämna mellanrum men det finns ju en charm i det ochså och visst e de alltid gött med den där nyhetskänslan, Om du är Pilot så förmodar jag att du har ganska bra ekonomi och då kan du ju kan spara de klockor du känner att du älskar mest ?. Vi lite mer "fattiga" måste sälja av för att få det vi vill ha :p. Välkommen hit hoppas att du kommer trivas :D
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Stort tack!

Tyvärr tjänar man inte lika bra som förut om man inte sitter i vänstersits hos SA, BA eller SK (ja, fortfarande). Börjar groundschool på den stora bussen i februari och sen blir det långresor med stora potentialer till klockinköp... Besvarar nog min egen inledande fråga IOM detta tyvärr...

Kul att vara här!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag har exakt samma problem.

Har gått igenom en massa klockor, och inget gör mig 100% nöjd. Vill hela tiden byta.

Hör av dig om du kommer fram till en lösning!
 
C

Crowolf

Guest
Välkommen hit! Och du är helt enkelt ingen One-Watch-Guy så KS kommer att passa dig. Här är dom flesta rediga Klock-knarkare och det byts, säljs och köps nåt helt galet.

/Poppe


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Välkommen!

Tyvärr (?) kommer nog ditt intresse att eldas på iom att du börjar hänga på KS. När du nu har en superfin PO kanske det vore kul att testa Ploprof, eller en dykare i ädlare metaller, eller kanske ta klivet upp i klockornas finrum? En AP ROO borde man väl få för cirka 100? Eller klockornas vagga, en Breguet eller Vacheron vore kul? Tourbillon, vad är det? Lange vemdå?

Som sagt välkommen till ett fantastiskt brödraskap (och ibland systerskap om det handlar om ärvda fake Rollar eller morgongåvor till blivande äkta hälfter).

;-)
 

mace

Cartier
2-Faktor
Välkommen hit!

Om du har barn, har jag ett tips; tänk dig framåt en ziljon år då en dag klockan ska lämnas över, då är det din klocka, insliten och med din historia. En klocka som rest (och repats) runt världen. En bra mkt roligare gåva än en 2 år gammal anti-materiadriven pjäs (vi snackar ändå framtiden) i reptålig legering och med 0 avvikelse i gångtid under en livstid.

Missa förresten inte tråden som är mer eller mindre specialskriven för dig: viewtopic.php?f=2&t=2119
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Hur gör man?

Välkommen och lycka till med att låta bli att byta klocka nu!! :mrgreen:
Själv har jag köpt och/eller sålt cirkus en klocka var 11e dag i snitt sen jag blev medlem här, trots att jag skulle spara till nåt dyrare! Det är en sjukdom...
 
Köp en Rolex Submariner, då är dina problem över.
Det är klockan man inte kan bli less. Det är klockan som alltid passar i alla sammanhang.
Världens mest åtråvärda klocka, men samtidigt världens snyggaste och mest troligt den skönaste att bära.
 
Norrlänningen skrev:
Köp en Rolex Submariner, då är dina problem över.
Det är klockan man inte kan bli less. Det är klockan som alltid passar i alla sammanhang.
Världens mest åtråvärda klocka, men samtidigt världens snyggaste och mest troligt den skönaste att bära.

+1
 

Isodor

Audemars
Halloj,

Om jag vore du skulle jag satsa som nummer ett på en modell som tilltalar dig, gärna lite klassisk, det gäller att man ej tröttnar på klockans utseende.

Din PO är en klassisk modell som jag tror man har svårt att tröttna på.

I klockornas värld tror jag det gäller sedan att komplettera istället för att byta.

Köp en ny istället för byta in din gamla, kanske en kronograf?

Så arbetar jag iaf. PO är min första klocka som jag snart kompletterar med en zenith el primero..

Sen när man har schyssta basklockor kanske man kan köpa något mer extravagant (typ goldrolex, fläskig panerai osv..)

Som sagt, ställ dig frågan om du kan tänka dig ha denna klocka länge innan du köper sen, och kompletter med fler istället för byta :D
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej @Airbus, och varmt välkommen! Mitt tips är att köpa dig en fin allround födelseårsklocka, dvs. från det år du är född. Detta kan ta lite tid, men resan är ju halva grejjen. Med din förhoppningsvis goda framtida ekonomi, blir resan kanske ännu intressantare, då utbudet står i direkt proportion med kapitalet. Tog mig ca 1½ år i klockträsket, och ca 100 dinkor, innan jag hittade min enda "keeper", Tudor submariner 94110 från -77...

Här flankerad av två lekkamrater...

IMG_7935_zps6620a462.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bah. Det där med att bara ha en klocka funkar ju inte. Välkommen hit!
Jag tycker du ska hoppa upp på vagnen igen och köpa följande klockor:

Seiko Astron (GPS). Byter tid när du flyger över tidszoner. Hur cool och praktiskt är inte det om man arbetar på ett flygplan?
seiko-2012-astron-gps-solar-collection-1.jpg


Breitling aerospace
breitling_emergency.jpg

Ja, versionen utan nödsignal är mycket snyggare, men denna är coolare. Det måste ju vara helt underbart att ha en funktion man så himla gärna vill testa, men förhoppningsvis aldrig får testa. :mrgreen:
 

Fabian

Patek
2-Faktor
yonsson skrev:
Bah. Det där med att bara ha en klocka funkar ju inte. Välkommen hit!
Jag tycker du ska hoppa upp på vagnen igen och köpa följande klockor:

Seiko Astron (GPS). Byter tid när du flyger över tidszoner. Hur cool och praktiskt är inte det om man arbetar på ett flygplan?
seiko-2012-astron-gps-solar-collection-1.jpg


Breitling aerospace
breitling_emergency.jpg

Ja, versionen utan nödsignal är mycket snyggare, men denna är coolare. Det måste ju vara helt underbart att ha en funktion man så himla gärna vill testa, men förhoppningsvis aldrig får testa. :mrgreen:


min systers man har ägt Breitlingen med nödsignal. Helt fantasitskt läskigt och pirrigt att hålla i den klockan. :lol:
 
Topp