• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur hårt ska friktionsstiften sitta när jag har kortat länken?

jokke

Breitling
Hej!
Jag har, premiär för mig, kortat en länk på en ny Citizen-klocka. D.v.s. väldigt standardmässigt. Jag följde guider och YouTube-filmer och det var inga konstigheter. Eller, nästan. För när jag har knackat tillbaka friktionsstiften i pilens riktning med stiftet åt rätt håll (samma som det satt innan ;-) ) så tycker jag att det inte sitter fast så hårt. Om jag petar in med ett annat stift eller gem eller så, så kan jag utan svårigheter skjuta ut det igen. Det lossnar inte av sig själv, men jag trodde att det skulle sitta lite hårdare ändå. För att få loss dem från början så fick jag ju knacka lite nätt med hammare (i pilens riktning) och jag trodde att de skulle sitta ungefär lika hårt när jag hade satt tillbaka dem.
Finns det något trick jag förbiser, eller kommer de att sätta sig när det kommer lite kalk, döda hudceller och smuts in där vartefter? Loctite?
/J
 

Alligatorn

Cartier
Hej!
Jag har, premiär för mig, kortat en länk på en ny Citizen-klocka. D.v.s. väldigt standardmässigt. Jag följde guider och YouTube-filmer och det var inga konstigheter. Eller, nästan. För när jag har knackat tillbaka friktionsstiften i pilens riktning med stiftet åt rätt håll (samma som det satt innan ;-) ) så tycker jag att det inte sitter fast så hårt. Om jag petar in med ett annat stift eller gem eller så, så kan jag utan svårigheter skjuta ut det igen. Det lossnar inte av sig själv, men jag trodde att det skulle sitta lite hårdare ändå. För att få loss dem från början så fick jag ju knacka lite nätt med hammare (i pilens riktning) och jag trodde att de skulle sitta ungefär lika hårt när jag hade satt tillbaka dem.
Finns det något trick jag förbiser, eller kommer de att sätta sig när det kommer lite kalk, döda hudceller och smuts in där vartefter? Loctite?
/J
Hänt samma sak för mig.
Tror det var all smuts jag tog bort :p
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Hej!
Jag har, premiär för mig, kortat en länk på en ny Citizen-klocka. D.v.s. väldigt standardmässigt. Jag följde guider och YouTube-filmer och det var inga konstigheter. Eller, nästan. För när jag har knackat tillbaka friktionsstiften i pilens riktning med stiftet åt rätt håll (samma som det satt innan ;-) ) så tycker jag att det inte sitter fast så hårt. Om jag petar in med ett annat stift eller gem eller så, så kan jag utan svårigheter skjuta ut det igen. Det lossnar inte av sig själv, men jag trodde att det skulle sitta lite hårdare ändå. För att få loss dem från början så fick jag ju knacka lite nätt med hammare (i pilens riktning) och jag trodde att de skulle sitta ungefär lika hårt när jag hade satt tillbaka dem.
Finns det något trick jag förbiser, eller kommer de att sätta sig när det kommer lite kalk, döda hudceller och smuts in där vartefter? Loctite?
/J
Friktionsstiftet skall tillbaka i motsatt riktning mot pilen. Vet inte om det gör någon skillnad i ditt fall dock då det inte var några problem att få ut eller in stiftet.
 

tictac62

Cartier
Gör rent stiftet gärna i bensin och sedan kan du böja ut yttersta delen som är lite utbud redan, eller har du stift och rör så trögare ner röret med att tryck ihop röret.
Lite superlim funkar också, vill man ta bort stiftet värm till +60 grader så lossnar limmet.
Lycka till
 
Topp