Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur hårt ska friktionsstiften sitta när jag har kortat länken?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av jokke, 19 februari 2016.

Taggar:
  1. jokke
    Trådstartare

jokke Torpare

Hej!
    Jag har, premiär för mig, kortat en länk på en ny Citizen-klocka. D.v.s. väldigt standardmässigt. Jag följde guider och YouTube-filmer och det var inga konstigheter. Eller, nästan. För när jag har knackat tillbaka friktionsstiften i pilens riktning med stiftet åt rätt håll (samma som det satt innan ;-) ) så tycker jag att det inte sitter fast så hårt. Om jag petar in med ett annat stift eller gem eller så, så kan jag utan svårigheter skjuta ut det igen. Det lossnar inte av sig själv, men jag trodde att det skulle sitta lite hårdare ändå. För att få loss dem från början så fick jag ju knacka lite nätt med hammare (i pilens riktning) och jag trodde att de skulle sitta ungefär lika hårt när jag hade satt tillbaka dem.
    Finns det något trick jag förbiser, eller kommer de att sätta sig när det kommer lite kalk, döda hudceller och smuts in där vartefter? Loctite?
    /J

2. Alligatorn

Alligatorn Stadsbo

Hänt samma sak för mig.
    Tror det var all smuts jag tog bort :p

3. Choppe

Choppe Präst

Från:
    Stockholm
    Friktionsstiftet skall tillbaka i motsatt riktning mot pilen. Vet inte om det gör någon skillnad i ditt fall dock då det inte var några problem att få ut eller in stiftet.

4. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Gör rent stiftet gärna i bensin och sedan kan du böja ut yttersta delen som är lite utbud redan, eller har du stift och rör så trögare ner röret med att tryck ihop röret.
    Lite superlim funkar också, vill man ta bort stiftet värm till +60 grader så lossnar limmet.
    Lycka till

5. jokke
    Trådstartare

jokke Torpare

Tack för tipsen! Då ska jag ta ut och böja till dem lite, sedan en gnutta superlim.

6. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Kan även sätta lite superlim i mitten på stiftet, och sedan knacka eller skjuta in stiftet och låt det torka.