• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur hårt skall en skruvad krona dras.

Jonte73

Audemars
Tja har letat i forumet men inte hittat något bra svar.
Hur hårt skall man dra kronan egentligen ?
Jag skruvar tills det tar stopp och drar den så att man får ta i lite för att lossa den igen.

Funderar om det skadar gängorna i långa loppet.
Har ingen winder än och behöver dra igång klockan ibl vilket gör att kronan används en gång i veckan ungefär.

Vill ju att kronan ska täta ordentligt samtidigt som jag funderar på om gängorna håller ?
Någon som vet ?

Det är en Smp som får bada rätt mycket btw.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jag tar det säkra före det osäkra.

visegrips.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag tror du drar åt för hårt, men det beror ju så klart på dina muskelresurser. Är du väldigt svag ock klen, en riktig sillmjölke helt enkelt, och drar åt så att du får ta i lite för att lossa den, är det nog lagom! ;)
Det finns packningar som tätar och dessa kan med fördel tryckas ihop lite, men att pressa dessa platta är jag övertygad om är varken bra för packningar eller gängor. Jag dyker med mina klockor och dom håller tätt, fastän jag inte drar kronan med kraft.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Så att det inte blir några missförstånd, trasiga gängor och tårar. Dra kronan " finger tight". Det räcker och blir över.
 

Jonte73

Audemars
Jag tror du drar åt för hårt, men det beror ju så klart på dina muskelresurser. Är du väldigt svag ock klen, en riktig sillmjölke helt enkelt, och drar åt så att du får ta i lite för att lossa den, är det nog lagom! ;)
Det finns packningar som tätar och dessa kan med fördel tryckas ihop lite, men att pressa dessa platta är jag övertygad om är varken bra för packningar eller gängor. Jag dyker med mina klockor och dom håller tätt, fastän jag inte drar kronan med kraft.
Tackar.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Badsäsongen har ännu inte startat så närmast väta klockan fått komma är duschen. Men frågan är intressant, tror att väldigt många tänkt på den någon gång i livet :)
 

jabla

Sarlacc
Sluta när det börjar ta emot, det är packningen som skall täta inte hur hårt man drar den. Ber kollektivt om ursäkt för alla oseriösa svar här som kan misstolkas eftersom jag uppfattade din fråga som seriös. Gör en täthetkoll varje vår om du tänker bada med klockan och se till att få trötta uttjänta packningar utbytta om det behövs.
 

Jonte73

Audemars
Sluta när det börjar ta emot, det är packningen som skall täta inte hur hårt man drar den. Ber kollektivt om ursäkt för alla oseriösa svar här som kan misstolkas eftersom jag uppfattade din fråga som seriös. Gör en täthetkoll varje vår om du tänker bada med klockan och se till att få trötta uttjänta packningar utbytta om det behövs.
Tack för ett av få seriösa svar.
 
Topp