• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur handlar man på ebay och andra auktioner?

C

Crowolf

Guest
Startar denna tråd för att förhoppningsvis samla lite trix och kunskap i hur man gör en bra affär på bukten och andra ställen. Jag är absolut en nybörjare och har bara gjort ett litet antal köp men de flesta av dom har varit en riktigt bra affär. Min förhoppning är att ni andra också vill dela med er av hur ni går till väga.

Så här gör jag:

Då jag vetat vad jag varit ute efter så har jag bestämt mig från början för att INTE bli köptokig och i slutändan betala för mycket för en klocka. De klockor jag jagat, dykare från Seiko och Citizen, kommer och går men det är aldrig sista chansen att finna det jag vill ha. Ser jag en klocka som verkar intressant med en säljare som verkar bra så bestämmer jag mig för ett högsta pris samt sparar auktionen med påminnelse. När den går mot sitt slut så kollar jag var den ligger och om den ligger under det jag är beredd att betala så slänger jag in mitt bud i sista sekund. Har missat en hel massa klockor på detta sätt men också vunnit tre riktiga godingar de sista månaderna, alla under vad jag var beredd att ge.
En dålig affär har det också blivit och genom den kan jag ge ett råd av mycken visdom: 'Du skola icke satsa dina pengar i auktion en fredag natt efter stort intag av bubbel-vin'. Lägg den på minnet, den är mycket viktig!:)

Såå, ett mesigt sätt från en som inte pallar gambling?
Kanske det men det hade varit kul att höra hur ni andra tok-jävlar går tillväga för att få det ni suktar efter.

Simma lugnt i Bukten.

/pope
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
yonssons rules of ebay

0. Du köper säljaren, inte bara produkten.
1. Läs säljannonsen NOGA och titta NOGA på bilderna. Om du tror att bilderna är snodda, så gör en picture google på bilderna och kolla så inte google hittar en gammal annons med samma bilder. Är du tveksam, så bör du även be om nytagna bilder.

2. Handla aldrig av någon som har 0 eller tveksamma omdömen. Läs omdömen INNAN du budar. Ibland är texten negativ även om det är ett positivt omdöme.
3. Handla inte av någon som inte verkar kunna engelska.
4. Om frakten är oklar, skicka ett meddelande INNAN du budar för att ta reda på exakt pris på frakten. Rekommenderad frakt MED tracking nr är alltid ett måste för saker av värde för att du ska kunna sova på natten.
5. Skicka ALL kommunikation via ebays egna sida.
6. Betala ALLTID med paypal.
 
  • Like
Reactions: Wii

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Noobig fråga men, om jag köper en produkt som inte står någon frakt på, utan bara ''kontakta säljare'' om jag nu kontaktar säljare och han säger 300kr i frakt, hur betalar jag frakten? För om jag nu trycker på ''köp'' så kommer jag väl till paypal och då är väl inte frakten inräknad? Hm...?? Är det så att när det inte står något frakt pris så skickas varan till mitt ombud och jag betalar för frakten där när jag hämtar ut den?Har bara gjort affärer där frakten är inräknad och då har jag fått paketet i brevlådan, aldrig hämtat ut på ombud.

Förövrigt så är det denna jag är lite sugen på http://viewitem.eim.ebay.se/LARGE-LUXUR ... 54078/item
Jag mejla och fråga om frakt och fick följande svar ''Hi Courier charge to Sweden is £37.50.''
Hur slutför jag affären nu?
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Hur handlar man på ebay och andra auktioner?

Ställde frågan i en gammal tråd kring VILKEN Ebay som är bäst att använda, och har fortfarande inte hajat skillnaderna riktigt... Ebay.se är mycket märklig iaf...
 

jabla

Sarlacc
Re: Sv: Hur handlar man på ebay och andra auktioner?

Camo00 skrev:
Ställde frågan i en gammal tråd kring VILKEN Ebay som är bäst att använda, och har fortfarande inte hajat skillnaderna riktigt... Ebay.se är mycket märklig iaf...

Själv föredrar jag engelska ebay (ebay.co.uk) ock kryssar i att söka worldwide.
 
C

Crowolf

Guest
Söker inte ebay-appen på alla? Det är i alla fall med den jag hittar mest.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Hur handlar man på ebay och andra auktioner?

jabla skrev:
Camo00 skrev:
Ställde frågan i en gammal tråd kring VILKEN Ebay som är bäst att använda, och har fortfarande inte hajat skillnaderna riktigt... Ebay.se är mycket märklig iaf...

Själv föredrar jag engelska ebay (ebay.co.uk) ock kryssar i att söka worldwide.

Fick det tipset sist och tycker också att det funkar bäst!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vintage92 skrev:
Förövrigt så är det denna jag är lite sugen på http://viewitem.eim.ebay.se/LARGE-LUXUR ... 54078/item
Jag mejla och fråga om frakt och fick följande svar ''Hi Courier charge to Sweden is £37.50.''
Hur slutför jag affären nu?

Genom att antingen
1: Vänta till han lagt till Sverige som destination, eller 2 köper den nu och väntar till han skickar en invoice med frakten inkluderad.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ebay-appen tycker jag ger bäst sökresultat av nån anledning.

Vad det gäller säljare kollar jag alltid in omdömen, vad andra köpare har skrivit, brukar även kolla säljarens övriga auktioner och om möjligt avslutade auktioner. Är man osäker kan man skicka ett meddelande och försöka bilda sig en uppfattning om säljaren den vägen.

Har aldrig vunnit en auktion på annat än sista sekunden bud. Att sitta och bjuda lätt onykter kan ju vara en risk då man lätt känner sig både snygg och rik vid såna tillfällen ;)

För det mesta så finns det alltid fler om man skulle förlora en auktion. Men det är ju inte alltid man har lust att vänta på rätt tillfälle :lol:

Glöm inte bort att affärer utom EU ska, om man följer reglerna, tullas och momsas. Då tillkommer i runda slängar 25% och nån avgift.
 

KMS

Rolex
Det blir ett väldigt letande men tycker inte man hittar allt på .co.uk jag brukar scanna av .fr .de .it också, vissa märken är vanligare i vissa länder osv. Så om man letar efter specifika märken så kan det vara bra att kolla var man får mest träffar.

Sen är väldigt många säljare som kan tänka sig att skicka till Sverige även om det inte står med i beskrivningen, det är bara att skicka ett mail och fråga.
 

paradis

Audemars
Noobig fråga men, om jag köper en produkt som inte står någon frakt på, utan bara ''kontakta säljare'' om jag nu kontaktar säljare och han säger 300kr i frakt, hur betalar jag frakten? För om jag nu trycker på ''köp'' så kommer jag väl till paypal och då är väl inte frakten inräknad? Hm...?? Är det så att när det inte står något frakt pris så skickas varan till mitt ombud och jag betalar för frakten där när jag hämtar ut den?Har bara gjort affärer där frakten är inräknad och då har jag fått paketet i brevlådan, aldrig hämtat ut på ombud.

Förövrigt så är det denna jag är lite sugen på http://viewitem.eim.ebay.se/LARGE-LUXUR ... 54078/item
Jag mejla och fråga om frakt och fick följande svar ''Hi Courier charge to Sweden is £37.50.''
Hur slutför jag affären nu?
Han tar med frakten+det som jag har köpt.Jag blev lurad en gång,på frakt summa.Jag köpte en Rolex box,100 USD,det stod inget pris för frakt.Då vill jag betala ,då ville han ha 120 usd för frakten =220 usd Nu kontaktar han mig genom Email(jag tänkte inte på det)ock säger att frakten är dyr från USA....Jag vill inte betala,då får jag Negativ ,som köpare på Ebay,jag skulle haft HELA kontakt genom, Ebay sida ock inte Email.Tycker Ebay US,är billigast,men sen kommer moms/skatt Ebay EU,då slipper man sånt.
 

Schlop

Breitling
Har säljaren många omdömen?
Enbart positiva omdömen säger inget om hens säljförtroende. Likaså flera säljannonser a 5 kronor. Flera likadana modeller är antingen ett systematiskt fusk eller en seriös handlare vilket då tydligt framgår.

Har ingen klockerfarenhet på Ebay men ovanstående tänk har räddat mig från missöden.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Japp. Går man på EBAY.com så spelar det ingen roll vilka inställningar man gör, man får ändå inte upp samma sökresultat som i Appen.

Skumt, egentligen borde det vara tvärtom, åtminstonde tidigare så var appens sökfunktion lite mer limiterad.
Provade lite själv precis och upplever nog faktiskt samma sak som dig, skall se om jag hinner testa lite under dagen så återkommer jag om jag hittar en lösning :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hur tänker ni kring att ta betalt via Paypal? Som jag förstår det kan köparen begära tillbaka köpeskillingen antingen för en ärlig tvist men också på rent jävulskap. Får jag ut pengarna direkt från Paypal plånboken till mitt eget konto om jag vill?
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Paypal står på den sida de kan få pengar från.... En köpare kan begära tillbaka pengarna genom att hävda att varan inte kommit fram. Har säljaren tömt kontot kan Paypal inte ta tillbaka och då "avskriver" de ofta saken.

Ett tips är också att alltid betala sitt Paypalkonto med ett kreditkort. Blir man blåst så klagar man hos Paypal. Strax efter klagar man hos sitt kortbolag så tar de pengarna från Paypal. PP går inte emot MC, Visa etc.
 
Startar denna tråd för att förhoppningsvis samla lite trix och kunskap i hur man gör en bra affär på bukten och andra ställen. Jag är absolut en nybörjare och har bara gjort ett litet antal köp men de flesta av dom har varit en riktigt bra affär. Min förhoppning är att ni andra också vill dela med er av hur ni går till väga.

Så här gör jag:

Då jag vetat vad jag varit ute efter så har jag bestämt mig från början för att INTE bli köptokig och i slutändan betala för mycket för en klocka. De klockor jag jagat, dykare från Seiko och Citizen, kommer och går men det är aldrig sista chansen att finna det jag vill ha. Ser jag en klocka som verkar intressant med en säljare som verkar bra så bestämmer jag mig för ett högsta pris samt sparar auktionen med påminnelse. När den går mot sitt slut så kollar jag var den ligger och om den ligger under det jag är beredd att betala så slänger jag in mitt bud i sista sekund. Har missat en hel massa klockor på detta sätt men också vunnit tre riktiga godingar de sista månaderna, alla under vad jag var beredd att ge.
En dålig affär har det också blivit och genom den kan jag ge ett råd av mycken visdom: 'Du skola icke satsa dina pengar i auktion en fredag natt efter stort intag av bubbel-vin'. Lägg den på minnet, den är mycket viktig!:)

Såå, ett mesigt sätt från en som inte pallar gambling?
Kanske det men det hade varit kul att höra hur ni andra tok-jävlar går tillväga för att få det ni suktar efter.

Simma lugnt i Bukten.

/pope
Har köpt där och fick min klocka från Italien efter 3 dagar, men kollade upp säljaren massor, hans betyg, vad säljer han nu, mera än klockor, läste lös recensionerna på säljaren igen sen mailade jag han, har en bra konversation därefter blev de deal.
 
Topp