• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur i hela friden öppnar man denna?

Psykel

Patek
Halloj, alla duktiga! Fick hem en knasigt trevlig Seiko Chariot 2220-3031 förra veckan, som tyvärr inte går. Jag tänkte öppna och ta mig en titt på verket, men har ingen aning om hur man öppnar den. Ser inte ut som en vanlig tryckboett.
IMG_2717.JPG

IMG_2714.JPG

IMG_2715.JPG

IMG_2716.JPG
 

rogart-63

Patek
Ser ju som en Tank. Ett baklock med en kant . Lite i taget runt om hela baklocket . Får du inte in boettkniven får du börja med en brytbladskniv till du får upp den lite . Ser ut att vara en öppning vid varje bandhorn ?
 

Psykel

Patek
Förresten, @rogart-63... Du som är tekniskt kunnig. Om man kan vrida upp klockan (manuellt verk) men den inte tickar igång, vad kan det bero på? Säljaren hävdar att den gick innan han skickade den. Tänker om fjädern hoppat ur led på nåt sätt under leverans?
 

rogart-63

Patek
Förresten, @rogart-63... Du som är tekniskt kunnig. Om man kan vrida upp klockan (manuellt verk) men den inte tickar igång, vad kan det bero på? Säljaren hävdar att den gick innan han skickade den. Tänker om fjädern hoppat ur led på nåt sätt under leverans?
Låter konstigt. Troligen är den i behov av rengörning? Dessa boetter är ju inte tätade så säkert är det rätt smutsigt därinne? Sitter dessutom ett litet 2220 verk. Rätt litet verk men har 24 juveler.
 

rogart-63

Patek
Kanske går det lättare att få av baklocket om du tar lite isopropanol eller nåt sånt runt kanten. För att lösa upp DNA resterna?
 

Psykel

Patek
Låter konstigt. Troligen är den i behov av rengörning? Dessa boetter är ju inte tätade så säkert är det rätt smutsigt därinne? Sitter dessutom ett litet 2220 verk. Rätt litet verk men har 24 juveler.
Kanske går det lättare att få av baklocket om du tar lite isopropanol eller nåt sånt runt kanten. För att lösa upp DNA resterna?
Möjligt, möjligt. Planen är att först få upp baklocket och ta mig en titt. Jag är inte så tekniskt kunnig, men kan iallafall se om något är uppenbart fel. Inget som skramlar iallafall. :D
Om det inte är så enkelt som att peta till fjädern lite så är nästa steg att lämna in den nånstans. Något tips där? Bor i Stockholm, så tänker Farfars Klocka. 1600 + delar för att serva ett manuellt verk känns kanske lite halvsaftigt dock.
 

Psykel

Patek
Lämnade in på Farfars Klocka idag. Skulle gå på tusenlappen mer än vad jag gav för den till att börja med, men det är det nog värt! Han var själv osäker på hur den skulle öppnas, men misstänkte att den skulle pressas ut med hjälp av glaset. Kommer tyvärr dröja till januari-februari innan den är klar, men då blir det en helservice iallafall.
 

Zoltan

Breitling
Halloj, alla duktiga! Fick hem en knasigt trevlig Seiko Chariot 2220-3031 förra veckan, som tyvärr inte går. Jag tänkte öppna och ta mig en titt på verket, men har ingen aning om hur man öppnar den. Ser inte ut som en vanlig tryckboett.
IMG_2717.JPG

IMG_2714.JPG

IMG_2715.JPG

IMG_2716.JPG
Om du inte har öppnat än. Man ser på den första av dina bilder om du tittar noga, parallellt med bandstiftet en liten fördjupning. Det är där du ska in med en boettkniv för att öppna den.
 

Psykel

Patek
Om du inte har öppnat än. Man ser på den första av dina bilder om du tittar noga, parallellt med bandstiftet en liten fördjupning. Det är där du ska in med en boettkniv för att öppna den.
Jo, det verkar ju så. @Ormet har vänligt nog skickat en pdf-fil med instruktioner för hur man öppnar alla typer av Seiko-boetter, inklusive denna. Det är dock lite annorlunda jämfört med en vanlig sprättboett, eftersom locket är nedsänkt i boetten.
 
Topp