Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur kan man skydda sitt armbandsur mot ficktjuv/stöld?

Diskussion i 'Diskussion' startad av NTON, 12 augusti 2015.

1. NTON
    Trådstartare

NTON Torpare

Hej,
    Jag blev för ett tag sen bestulen på min ett par veckor gamla royal oak av en skicklig ficktjuv mitt på stan en fredagskväll. Sedan dess har jag uppmärksammat flera artiklar, där bland stackars Carl-Jan som blev bestulen på sin klocka samt polisen som bekräftar att stölder av exklusiva klockor har ökat explosionsartat i och med att internationella ligor har börjat verka i Sverige.

Så, nu när jag hämtat ut mitt nya ur så vågar jag ändå inte använda den, speciellt inte sent på kvällar och allra minst om man har varit på krogen och tagit en öl eller två.

Finns det inte något bra lås eller dylikt till armbandsur för att skydda sig - eller ska man behöva löda fast klockan på armen permanent? Det är så enkelt att bara klicka upp låset (se bifogad bild) och jag vill inte bli av med den igen.

Tack på förhand

Bifogade filer:

2. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Det är bästa lösningen, beroende på hur lättpåverkad man är givetvis.

3. Taxman

Taxman Friends of KS

Riktigt tråkigt att bli av med klockan! Tyvärr är nog den säkraste lösningen att inte ha den på sig om man planerar att kröka och vistas på stan.

4. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Riktigt tråkigt att bli av med din RO.
    Jag trodde alltid att fjärilslås som på RO skulle vara svårare att få upp utan att det märks men jag hade nog fel.

Fick du en ny på försäkring?
    Jag tycker det är jätte tråkigt att man inte kan bära sin klocka utan att oroa sig, en klocka man har kämpat hårt för :/

5. KenKun

KenKun Biskop

Förlåt för att jag frågar..., men var du berusad?
    Känns ändå som att det är rätt svårt att bli av med en klocka på länk, hm...

6. christian-h

christian-h Biskop

Verkligen inte om det är en skicklig ficktjuv.

7. steffe

steffe Friends of KS

Tyvärr (får jag säga) så känns en "krökklocka" bra att ha idag. Tycker generellt det känns rätt så tråkigt att hålla på med klockor just nu, replikor som är gjorda sjukt bra dyker upp hela tiden, man läser om stölder etc
    Kanske kan man snart köpa en replika av sin dyra klocka och köra med på krogen helt avslappnat utan att polarna ens reagerar..

8. KenKun

KenKun Biskop

Visst finns det skickliga tjuvar, har sett flera på YouTube, men det krävs ändå rätt mycket kroppskontakt, innan tjuven får med sig klockan?
    Om jag hade varit nykter, så skulle åtminstone jag ha reagerat på all fysisk kontakt.

9. christian-h

christian-h Biskop

Köp en Breitling som krogklocka. Vem vågar råna en ordningsvakt på sin lediga dag?

snabbmakaron, Jonaz, horologium och 18 andra gillar detta.
  10. rillesnille

rillesnille Borgare

Från:
    Norrort
    ja, antingen att inte ha på sig den på krogen, eller vara väldigt uppmärksam när man går med den på trånga dansgolv eller liknande, kanske ha handen och klockan i fickan eller liknande...

och aldrig nånsin "krama" eller på något sätt låta de här tjuvligorna komma nära en, t.ex. när de ska finta låtsasfotboll utanför café opera vid stängning. Ner med handen och klockan i fickan och gå snabbt därifrån eller gå till våldsam motattack... har gjort det tidigare minst en gång i tunnelbanan när jag hade min 16610LV, vilken är ganska iögonfallande, samma med din AP RO.
    Det är väl det jag skulle göra i alla fall.

och åka uber. tuben är väl klassiskt bra ställe för tjuvar med fulla resenärer...

Senast ändrad: 12 augusti 2015
  11. Fredrik (Swe)

Fredrik (Swe) Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Beror ju hur hårt du krökar men om plockar av klockan och lägger den i en svåråtkomlig ficka när du rör dig hem?

12. Xalle

Xalle Friends of KS

Sjukt trist och man mår dåligt som vanligt!

13. Slockknack

Slockknack Bonde

Viklås känns mer safe än fjärilslås. Ifall man har viklås kan man knyta en nylonlina aka fiskelina runt låset så att det inte går att få upp utan sax

lawb1 gillar detta.
  14. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Trist att ens behöva tänka i de banorna och kanske inget man vill gå runt med var dag - men skulle inte ett eller två varv vanlig kontorstape runt låset göra det relativt svårt att få upp och därmed få få av klockan från armen utan att bäraren märker det?

Icaras, lawb1 och Aquaracer2 gillar detta.
  15. Smack

Smack Bonde

Från:
    Stockholm
    Jag är uppriktigt nyfiken på hur en duktig ficktjuv skulle kunna få av min oysterlänk utan att jag känner det. Har hyffsat stora händer, så jag måste forma handen exakt rätt och lirka klockan för att få av den.

Min känsla har alltid varit att antingen måste en tjuv få mig att ta av klockan själv, slita sönder länken eller knocka mig. Men jag kan ju ha fel... Vore iaf skoj att träffa på typ Darren Brown.

16. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Man kan väl köra fejk-drinkar istället för fejk-klocka och sen va tokskärpt (nykter) när det gäller :)

(Ursäkta skämtet, beklagar verkligen stöldvågen man läser om)

KenKun gillar detta.
  17. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Samma här, om jag har min hand knuten så går det inte att få av min Rolex.

Btw. en tankeställare. Hur mycket av den här så kallade klockstöldvågen är snarare en försäkringsbedrägerivåg?

18. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Tejpa med genomskinlig tejp runt låset ett par varv, fungerar iof bäst på en klocka med länk.

19. ZtaFfaN

ZtaFfaN Stadsbo

Från:
    Tjockhult
    Brukar jag ha, när det tenderar att bli trångt. Har funkat hittills.

20. Veratio

Veratio Bonde

Från:
    Malmö
    Tänker också samma. Försäkringsbedrägerier. Nu tror jag inte att trådskaparen är en sådan, men det kan inte vara såå vanligt...

Men det är väl lite onödigt att ha en tokdyr klocka på sig om man ska festa på byn.

21. Wemb

Wemb Friends of KS

Gör likadant.
    Det är dock ett jävla skämt att man ska behöva tänka på det...

Lider med TS att du blev av med klockan, märkte du när de drog av den från handleden?

22. Guinness

Guinness Borgare

Från:
    Umeå
    Jag kör med billigare klocka ute, annars tycker jag tejpen låter smart. Drygt men smart.

23. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Enda problemet är att det är riktigt svårt att själv få av sig klockan när man är packad och lindat in låset i tejp... :arghh:

snabbmakaron gillar detta.
  24. CarlV

CarlV Stadsbo

Från:
    Höganäs
    Såg ett TV program om Columbia. Där tog kvinnorna av sig alla smycken och klockor när dom skulle handla! Även mitt på dagen! Rädda för rån! Hoppas att vi inte kommer dit! Men fan vet!

Mårtenssons ur Brookfield