• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur kan man vara så slarvig? Klockan tillbaka från servicen!

BCKSTRM

Rolex
Fy fan! Är så jävla trött på yrkesfolk som inte gör det de ska (vi renoverar hemma...). Skulle inte nöja mig med att de polerar, utan snarare kräva kompensation som täcker värdeminskningen...
Edit: om servicen var dyr kan du kräva att få igen pengarna.
 

Jag beklagar dig det som skett!
Jag känner alla fyra urmakare på Rob personligen och kan intyga att samtliga är fantastiskt duktiga urmakare och därför är detta rätt förvånande för mig. Är det så att det helt enkelt var en olycka? Någon säljare som plockade av länken då de är så pass tidspressade? (Eller av annan anledning.)

Denna typ av skada orsakas otroligt lätt av verktyg i stål, och jag har lärt mig den hårda vägen redan nu (på mina egna klockor.) att man alltid borde använda mejslar i mässing eller beryllium för att inte skada guldet. Detta är dock många som inte gör, men många extremt high-end företag gör detta. T ex. FP Journe, vars klockor har verkbottnar i 18k guld istället för mässing/verksilver...

Detta är dock en fråga om rutiner och vana. En stålmejsel kan man ta i mycket mer med då den inte går sönder lika lätt men slinter du med den rejält så är det bara att defektera till soviet.
Skämt åsido så kan jag inte ge er ett exakt svar om hur/varför detta skedde, bara spekulationer men sådana gynnar ingen. Framförallt inte Rob Engström.
 
Senast ändrad:

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Som sagt, var det väldigt förvånande för mig med. Jag har haft med Robs urmakarna att göra förut och har alltid varit mycket nöjd. Jag kommer att ta kontakt med dom på måndag och reda ut det här..
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Riktigt tråkigt när sånt här händer. Visst det är baksidan på klockan så det kanske inte är hela världen (och det går säkert att fixa lite snyggt) men när man väljer att gå till tex Rob så gör man det för att man räknar med att de är proffs som inte orsakar just repor som dessa.

Ska bli intressant att se vad ni kommer fram till för lösning. (Jag vill också ge dig en eloge @Magnlar för att du skriver ut butiksnamnet direkt)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Olyckor händer, vi är inga robotar. Nu är det upp till Rob att göra rätt för sig!

Olyckor kan absolut hända. Men att det inte upptäcks innan klockan lämnar urmakeriet tycker jag är dåligt (för jag utgår ifrån att det är ett ärligt misstag och inte att man har märkt detta men skitit i att säga något).
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Ibland får man intrycket att repor, särskilt på baksidan, är något som klockbutiker/AD inte tycker är så farligt. T.ex. när man lämnar in en klocka för service och dom släpper ner klockan i en plastpåse.

Håller med. Man blir betraktad som en jobbig kund när man påpekar något sådant. "Det syns ju inte..." Handhavandet med påsen är en annan klassiker. Antar att dem är vana vid att folk inte bryr sig.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Ledsen för din skull!


Tittade precis på en av mina klockor som precis varit på garantikoll hos Nymans, och det var märken på alla bandhornen också. Jag var dock tvungen att titta med lupp för att se dessa.
Den klockan hade jag inte fotat före och efter, så jag beskyller inte dem för ha gjort märkena. Jag kan dessutom leva med dem eftersom de är så små.
Jag har dessutom fått hjälp med bandbyten vid flera tillfällen efter att den var inne på polering, så det kan ha hänt vid dessa tillfällen också.

Det är dock troligt att det ganska vanligt med märken och det är möjligt att man alltid skall använda något annat material på bandbytarverktygen för guldklockor.

Vet inte hur någon skall kunna ersätta sådana skador annat än att polera bort dem......och inte är det någon stor mängd guld som försvinner......så det är nog mest i hjärtat det gör ont.

Tråkigt är det!
 
Håller med. Man blir betraktad som en jobbig kund när man påpekar något sådant. "Det syns ju inte..." Handhavandet med påsen är en annan klassiker. Antar att dem är vana vid att folk inte bryr sig.
Absolut känner precis lika, sen är det också känslan av att någon annan som man betalt för en tjänst gjort reporna, saker jag gör själv kan jag leva med, Är tyvärr lite för petnoga ibland. Sen är frågan hur man kompenserar!? går det egentligen att bli helt nöjd efter något sådant här.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Nu vet jag inte hur det med denna branch men det borde väl finnas någon form av sop för rutin om hur man gör vid mottagande och service mm.

Inte minst borde väl försäkringsbolaget kräva något sådant?
 
Jag blir uppriktigt lite besviken på många av er. Många verkar vända kappan efter vinden och haka på tåget om att klaga på Rob Engström. Jag kan lova att ingen av dem är illvilliga och oförsiktiga i sitt arbete.
Det känns som att attityden i denna tråd varit väldigt annorlunda om de fortfarande varit forumsponsor. Sluta med att haka på ett "hate train" bara för att en person haft ett ärende som gått snett.
Var sakliga, korrekta och snacka inte skit om saker man inte har erfarenhet av är mitt tips. Låt TS och Rob talas vid om detta, reda ut vad som skett och ordna eventuell kompensation.
Sluta klanka ner på att det är "dåligt gjort" etc. Det hjälper inget alls och kommer knappast göra Rob på bättre humör.
 

Bertil34

Breitling
Jag blir uppriktigt lite besviken på många av er. Många verkar vända kappan efter vinden och haka på tåget om att klaga på Rob Engström. Jag kan lova att ingen av dem är illvilliga och oförsiktiga i sitt arbete.
Det känns som att attityden i denna tråd varit väldigt annorlunda om de fortfarande varit forumsponsor. Sluta med att haka på ett "hate train" bara för att en person haft ett ärende som gått snett.
Var sakliga, korrekta och snacka inte skit om saker man inte har erfarenhet av är mitt tips. Låt TS och Rob talas vid om detta, reda ut vad som skett och ordna eventuell kompensation.
Sluta klanka ner på att det är "dåligt gjort" etc. Det hjälper inget alls och kommer knappast göra Rob på bättre humör.

Fast det är väl så det här forumet fungerar, så varför skulle det vara någon skillnad i det här fallet. Ganska många företag och urmakare som sågats jäms fotknölarna här för skitsaker, ska man ha frikort som f.d. sponsor? Känns väl som att verkligheten hinner ikapp förr eller senare. Problemet är väl också att en del företag både frångår rutiner och pressar sin personal för hårt ibland. Resultatet är att kunderna blir lidande då man sänkt ribban och fokuserar på intäkterna. Det finns heller ingen urmakare som är felfri, vad det beror på i det här fallet finns väl inga skäl att spekulera i. Huvudsaken är att problemet blir åtgärdat och kunden nöjd i slutänden.
 
Fast det är väl så det här forumet fungerar, så varför skulle det vara någon skillnad i det här fallet. Ganska många företag och urmakare som sågats jäms fotknölarna här för skitsaker, ska man ha frikort som f.d. sponsor? Känns väl som att verkligheten hinner ikapp förr eller senare. Problemet är väl också att en del företag både frångår rutiner och pressar sin personal för hårt ibland. Resultatet är att kunderna blir lidande då man sänkt ribban och fokuserar på intäkterna. Det finns heller ingen urmakare som är felfri, vad det beror på i det här fallet finns väl inga skäl att spekulera i. Huvudsaken är att problemet blir åtgärdat och kunden nöjd i slutänden.

Nej, det är inte så forumet fungerar. Forumet som det ser ut just nu, och har gjort senaste tiden fungerar som en slagpåle som används mot ADs i form av trådar där någon råkat ut för något olyckligt och sedan hakar alla på att klanka ner när de själva inte ens är berörda. Sånt skedde på grundskolan, här är vi vuxna.
Eller har jag fel?
 
Jag ursäktar om jag går på hårt, men jag är trött på den onödigt excessiva skitkastningen på butikerna och urmakarna.
Har fel gjorts, så ordnar man det snyggt istället för att skapa ett onödigt tjattertåg av nej-sägande på ett forum. (Ja, för all den skapa en tråd och diskutera om det. Men DISKUTERA det då, inte fyll på det med "Fy fan vad dåligt!" och andra totalt meningslösa inlägg.)
 
Topp