• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur kan man vara så slarvig? Klockan tillbaka från servicen!

Laurentius

Cartier
En snabb fråga, fick min Omega servad för lite mer än en månad sen, hos ROB, de bytte bland annat kronan. Fick dock inte tillbaka min gamla krona, jag tog för givet att man fick med den gamla kronan när de har bytt. Jag frågade var min gamla krona var, fick som svar att urmakaren inte jobbade för tillfället men urmakaren skulle ringa upp mig i början på det nya året när dennes arbetstid började igen. Har inte fått något samtal ännu...och har själv glömt bort det, fram tills nu när jag såg den här tråden. Är detta vanligt och bör man räkna med att inte få med sig original-delarna efter en service?
Självklart ska de utbytta delarna följa med, det är ju din egendom!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tycker att de flesta i den här tråden håller en bra ton. Något drev är det absolut inte tal om. Dessutom ser jag inget konstigt med att lägga upp det hela även innan TS pratat med AD. Affären har klantat sig rejält enligt min mening och oavsett kompensation, är det konstigt att folk reagerar? Är personalen inte tillräckligt stadig på hand, varför inte tejpa lite då?!
Hur svårt kan det vara...
 

Freddie L

Panerai
Kan bara konstatera att trådar som avhandlar misstag hos urmakare är väldigt känsliga för timing.

- Läggs tråden upp innan kontakt tagits med urmakaren, utvecklas den gärna i en relativt negativ riktning. Vad man än kallar det för.
- Läggs tråden upp efter att kontakten tagits, och uris kanske tom har löst problemet, utvecklas den i en mer positiv riktning.
Felen kan vara likvärdiga, men tråden (och uris rykte) utvecklas helt olika.

En reflektion bara.
 

CyberAndre

Cartier
Urmakarna mäts väl ändå per producerad service per klocka och minut/timme, precis som i alla branscher? Den där stackars urmakaren kanske mäts i att ju fler klockor som passerar revy, ju bättre är det för att ev. behålla jobbet eller nåt. Ju fler service i antal nummer, ju bättre overheadbilder kan nån person visa upp senare gällande vinster eller besparingar. Budget, tror jag det kallas för.

Personligen har jag inte riktigt hört talas om begreppet kvalitet nuför tiden. Det var länge sedan jag hörde begreppet kvalitet utan automatiskt tillägg om vinst/besparing i samma mening. Det hela blir enkel matematik: Man får inte vad man betalar för. Säger sig självt.
Trist.
 
Senast ändrad:

Ekstrand

Cartier
Självklart ska de utbytta delarna följa med, det är ju din egendom!

Inte alls så självklart, och ganska förståeligt egentligen. De flesta AD's i Norden/Nordeuropa har lite lösare tyglar än övriga världen med tavlor, länkar osv vilket vi kanske ska vara tacksamma för istället :)

AfterSalePartsProceedure.jpg
 

ScubaKing

Audemars
Det är inte alls självklart......

Det borde i alla fall vara självklart. Har jag köpt och betalat för en vara så är det min egendom. Om jag sedan vill laga en vara så räknar jag med att jag betalar för delarna i priset (som i detta fall är ganska högt), inte att jag ska byta in mina egna delar som i en kohandel.
Har aldrig varit med om att jag åkt in för att byta lysen till min BMW och får svaret att då behåller vi dina andra lysen..
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Det borde i alla fall vara självklart. Har jag köpt och betalat för en vara så är det min egendom. Om jag sedan vill laga en vara så räknar jag med att jag betalar för delarna i priset (som i detta fall är ganska högt), inte att jag ska byta in mina egna delar som i en kohandel.
Har aldrig varit med om att jag åkt in för att byta lysen till min BMW och får svaret att då behåller vi dina andra lysen..

Då hade du varit förbannad om du hade haft med Rolex USA att göra. Där får du lämna in din gamla del för att få ut en ny. Även exempelvis guldlänkar.
 

dekadent

Omega
2-Faktor
Då hade du varit förbannad om du hade haft med Rolex USA att göra. Där får du lämna in din gamla del för att få ut en ny. Även exempelvis guldlänkar.
Men gäller detta alla tillverkare? De som hittills har nämnt det har alla refererat till Rolex, så det kanske är något som bara Rolex praktiserar?
 
Senast ändrad:

ScubaKing

Audemars
Då hade du varit förbannad om du hade haft med Rolex USA att göra. Där får du lämna in din gamla del för att få ut en ny. Även exempelvis guldlänkar.

Oh fan, mer än jag visste. Men detta kanske är ett system som man får acceptera när man köper Rolex, kanske framgår i något avtal eller dylika. Då är det kanske en annan sak.
 

Ekstrand

Cartier
Då hade du varit förbannad om du hade haft med Rolex USA att göra. Där får du lämna in din gamla del för att få ut en ny. Även exempelvis guldlänkar.

Just gällande guldlänkar använder sig Rolex utav inbytespriser, man betalar ungefär halva summan utav en ny länk om man lämnar in sin gamla i inbyte. Rolex gör då en "länkrenovring"... vilket är att ge dig en ny och smälta ditt gamla guld. Win-Win :smug:

Men gäller detta alla tillverkare? De som hittills har nämnt det har alla refererat till Rolex, så det kanske bara är något som Rolex praktiserar?

De flesta varumärken har hård policy på reservdelar. Framför allt delar såsom tavlor, visare, bezel & krona. Skickar man klockan på service direkt till varumärket känner jag bara till några få som skickar delar tillbaka bl.a Zenith. Som sagt, vill de flesta leverantörerna inte att delar ska cirkulera på andrahandsmarknaden.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Just gällande guldlänkar använder sig Rolex utav inbytespriser, man betalar ungefär halva summan utav en ny länk om man lämnar in sin gamla i inbyte. Rolex gör då en "länkrenovring"... vilket är att ge dig en ny och smälta ditt gamla guld. Win-Win :smug:
Stämmer. Man får en summa i rabatt på den nya länken. Motsvarande guldvärdet antar jag.
 
Kan det vara för att undvika kopior och marknaden för kopior? Men dem som sysslar med att producera kopior lär ju köpa in original ändå och kopiera rakt av.

Handlar om att man inte vill ha en massa lösa delar i omlopp som sedan används för att serva/byta saker hos icke ADs helt enkelt skulle jag tro....

Rolex vill tvinga folk att sköta sina service ärenden hos deras Auktoriserade ADs så långt dom kan, ett litet steg är att strypa handeln med lösa delar...antar att det som sagt gäller både nya delar och efter rep...
 

ScubaKing

Audemars
Handlar om att man inte vill ha en massa lösa delar i omlopp som sedan används för att serva/byta saker hos icke ADs helt enkelt skulle jag tro....

Rolex vill tvinga folk att sköta sina service ärenden hos deras Auktoriserade ADs så långt dom kan, ett litet steg är att strypa handeln med lösa delar...antar att det som sagt gäller både nya delar och efter rep...

Låter logiskt, allt för att det endast ska kunna servas hos AD för betydligt dyrare pengar än hos den lokala urmakaren. Det räcker inte med att ta 60.000 kr för en stål klocka utan komplikationer, man måste även säkra dyra service kostnader för kunden. Ibland önskar jag det kunde komma en quarts-boom igen så dessa företag får gå på knäna ett tag och lär sig uppskatta kunderna. Skulle vilja få tillbaka känslan att företaget finns FÖR kunden och inte tvärtom helt enkelt. Bort med snorkiga butiker, väntetider med köer för klockor o.s.v.
 

Ekstrand

Cartier
Handlar om att man inte vill ha en massa lösa delar i omlopp som sedan används för att serva/byta saker hos icke ADs helt enkelt skulle jag tro....

Rolex vill tvinga folk att sköta sina service ärenden hos deras Auktoriserade ADs så långt dom kan, ett litet steg är att strypa handeln med lösa delar...antar att det som sagt gäller både nya delar och efter rep...

Ja.. och sen får man inte glömma bort att delar som är bytta är bytta av en anledning. Tror de flesta som lämnar in sin klocka på service, ad eller icke ad vill att man använder delar som inte redan blivit bytta just pga att de är slitna/skadade.

Mvh,
Tim
 

ssp226

Cartier
Oh fan, mer än jag visste. Men detta kanske är ett system som man får acceptera när man köper Rolex, kanske framgår i något avtal eller dylika. Då är det kanske en annan sak.
Samma sak på RSC i Hong Kong och säkert de flesta andra Rolex Service Center också. Ska man byta ut en bezel exempelvis får man inte tillbaka den gamla.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Låter logiskt, allt för att det endast ska kunna servas hos AD för betydligt dyrare pengar än hos den lokala urmakaren. Det räcker inte med att ta 60.000 kr för en stål klocka utan komplikationer, man måste även säkra dyra service kostnader för kunden. Ibland önskar jag det kunde komma en quarts-boom igen så dessa företag får gå på knäna ett tag och lär sig uppskatta kunderna. Skulle vilja få tillbaka känslan att företaget finns FÖR kunden och inte tvärtom helt enkelt. Bort med snorkiga butiker, väntetider med köer för klockor o.s.v.
Det finns ju alternativ för den som inte vill gå till fina gatan och betala extra mycket. Att hitta en bra urmakare som kan göra servicen billigare och lika bra kanske är svårare.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Det borde i alla fall vara självklart. Har jag köpt och betalat för en vara så är det min egendom. Om jag sedan vill laga en vara så räknar jag med att jag betalar för delarna i priset (som i detta fall är ganska högt), inte att jag ska byta in mina egna delar som i en kohandel.
Har aldrig varit med om att jag åkt in för att byta lysen till min BMW och får svaret att då behåller vi dina andra lysen..

Bilbranschen igen alltså.......grejen är att det är väl ingen som riskerar att betala 30 000 för fake BWM lysen????? Det är sådant beteende Rolex och andra tillverkare försöker stävja.....sedan att de är en aning regida och jönsar runt med jurister kan man ju tycka är lite yxigt......de skyddar sitt varumärke på ett annat sätt än vad som kan tyckas rimligt. Sedan är det såhär.......bara för att du sitter i en tex Bostadstsrätt...så äger du faktiskt inte lägenheten...........så ibland tror man lite felaktigt att man har äganderätten till 100%................
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
I Sverige ja i de flesta fall, men inte i USA.
Okej! Vet bekanta som servat andra märken och fått tillbaka slitdelarna. Antar att det är för att visa att de verkligen är bytta. Man har ju hört skräckhistorier från andra branscher där saker aldrig byts utan istället säljs till andra.
 

Rivalen

Rolex
Låter logiskt, allt för att det endast ska kunna servas hos AD för betydligt dyrare pengar än hos den lokala urmakaren. Det räcker inte med att ta 60.000 kr för en stål klocka utan komplikationer, man måste även säkra dyra service kostnader för kunden. Ibland önskar jag det kunde komma en quarts-boom igen så dessa företag får gå på knäna ett tag och lär sig uppskatta kunderna. Skulle vilja få tillbaka känslan att företaget finns FÖR kunden och inte tvärtom helt enkelt. Bort med snorkiga butiker, väntetider med köer för klockor o.s.v.

Kan Rolex upprätthålla värdestabilitet/utveckling om man jobbar på annat sätt? Värdetillväxt är något vi gillar. Vann en klocka på lotteri en gång. Lotteriet hade köpt in en 114060 fr 2013 ca 3 månader gammal full set (såld på Rob E) för 43000:-. Inte en prick på den då och inte idag heller. Undrar hur mycket den ökat i värde och varför? Kan den vara värd +50 idag?

Hur hänger allt ihop och kan vi få det ena utan det andra. Kan vi äta kakan och ändå ha den kvar?
 
Topp