• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur kan Rolex hålla priset när ingen annan kan?

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Har funderat på att köpa en Rolex Sub, men är en aning fundersam till hur dessa klockor kan hålla priset så bra.
Om man tittar på tex Breitling så rasar dessa till nästan 1/3 av priset på något år, medan Rolex bara tappar några tusenlappar känns det som.
Är detta rätt och i så fall varför?
Tycker de ligger kvar högt resten av deras liv.

Eller som sagt, är jag kanske helt fel på det?
 

Apansson

Torpare
Det handlar väl om popularitet och historia skulle jag gissa. Den är eftertraktad, och i synnerhet de äldre modellerna. Samlarobjekt samt hög popularitet gör att priset stannar kvar. Jag misstänker att den även är relativt lätt för AD's att sälja, vilket håller prutmånen låg och priset högt. Ingen vill göra en dålig affär heller, de flesta vet om att den är såpass populär, därför sätter man ett högt andrahandsvärde också.
 

4cie

Rolex
2-Faktor


Kort och konsist så är det så.
Rolex har ju genom sin marknadsföring fått ett renommé brand kreti och pleti som Lyxmärket med stort L. Därav är Rolex i många kretsar också en statussymbol. Denna efterfrågan och varumärkeskännedom gör att andrahandsvärdet blir högre.
 

Cyklisten

Cartier
Initiala värdeminskningen är väl ändå ganska stor. 116610 listar för 64 900, går väl hyfsat nya här på forumet för knappt 50 tkr?
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Initiala värdeminskningen är väl ändå ganska stor. 116610 listar för 64 900, går väl hyfsat nya här på forumet för knappt 50 tkr?


Nja, 114060 går för mellan 45-50k.
116610 går för mellan 50-55k. Med tanke på att du kan få en ny för 64900 och totalt runt 60k (plus minus) med rabatter från AD så är det riktigt bra andrahandsvärde.

Med det sagt så är det långt ifrån alla Rolex som har bra andrahandsvärde om man ser till andrahandsvärde kontra MSRP. Damklockorna sjunker som en gråsten, samma sak med modellerna i tvåton, för att inte tala om de i helguld.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Kokar man ner det blir mitt svar fåfänga!!

Alla vill förknippas med framgångsrika symboler. Säljarna vet det och tar betalt, köparna vet att framgång kostar.....tres simple....
 

4cie

Rolex
2-Faktor


Men det gäller ju även Rolex, Air-King, Oyster Perpetual, Oyster Perpetual Date, Lady Datejust, Yacht-Master, TT Sub/GMT/Daytona är bland andra modeller med taskigt andrahandsvärde, och då har vi inte ens börjat med guldmodellerna.

Generellt kan man säga att Sub/Explorer/GMT/Daytona i stål är de som håller värdet bäst.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Men det gäller ju även Rolex, Air-King, Oyster Perpetual, Oyster Perpetual Date, Lady Datejust, Yacht-Master, TT Sub/GMT/Daytona är bland andra modeller med taskigt andrahandsvärde, och då har vi inte ens börjat med guldmodellerna.

Generellt kan man säga att Sub/Explorer/GMT/Daytona i stål är de som håller värdet bäst.

Sanning med modifikation, jag sålde just min fyra år gamla TT Sub (16613). Utan rabatt så hade den tappat 33 procent på fyra år. I mitt fall IOM att jag prutade så var fallet 16 procent.
 

morrism

Audemars
Men det gäller ju även Rolex, Air-King, Oyster Perpetual, Oyster Perpetual Date, Lady Datejust, Yacht-Master, TT Sub/GMT/Daytona är bland andra modeller med taskigt andrahandsvärde, och då har vi inte ens börjat med guldmodellerna.

Generellt kan man säga att Sub/Explorer/GMT/Daytona i stål är de som håller värdet bäst.


TT Sub/GMT har blivit väldigt populärt senaste året, från att ligga på typ samma pris som stålisar beggat så ligger de nu långt över i pris, TT daytona däremot ligger lågt
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Sanning med modifikation, jag sålde just min fyra år gamla TT Sub (16613). Utan rabatt så hade den tappat 33 procent på fyra år. I mitt fall IOM att jag prutade så var fallet 16 procent.

Stämmer ganska bra överens med 116613 också tycker jag. De listar ju på ca 100k och man ser dem ofta säljas för runt 70k beggade oavsett om det är en av de första modellerna eller från förra året. 30% minskning där också och med rabatter kan man anta att det blir ca 15-20%.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Sanning med modifikation, jag sålde just min fyra år gamla TT Sub (16613). Utan rabatt så hade den tappat 33 procent på fyra år. I mitt fall IOM att jag prutade så var fallet 16 procent.


Det har du rätt i, rabatterat så tappar man inte så vansinnigt mycket på TT procentuellt sett, men efterfrågan på stålmodellerna är betydligt högre.
Sett till vad en 16610 från 2003 och en 16613 från samma år kostar med samma förhållanden för service och skick så håller stålmodellerna värdet bättre än TT eller guld.

Breitling måste ju vara bland de värsta i värdetapp gentemot MSRP, dock går det att få dem med ganska feta rabatter så smällen blir inte lika hård när det är dags att sälja.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Stämmer ganska bra överens med 116613 också tycker jag. De listar ju på ca 100k och man ser dem ofta säljas för runt 70k beggade oavsett om det är en av de första modellerna eller från förra året. 30% minskning där också och med rabatter kan man anta att det blir ca 15-20%.

Dvs mycket bra andrahandsvärde.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
TT Sub/GMT har blivit väldigt populärt senaste året, från att ligga på typ samma pris som stålisar beggat så ligger de nu långt över i pris, TT daytona däremot ligger lågt



Det är också en sak som jag har undrat över, har alltid i alla år tyckt att TT modellerna är jäkligt snygga, men har fått intrycket att de ogillas av den breda massan, någon som vet varför? Finns det någon annan anledning än att man tycker att det är fult?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Det är också en sak som jag har undrat över, har alltid i alla år tyckt att TT modellerna är jäkligt snygga, men har fått intrycket att de ogillas av den breda massan, någon som vet varför? Finns det någon annan anledning än att man tycker att det är fult?


Jag har börjat gilla det på senare år, förut tycker jag det var brackigt och lite sliskigt.
Nu har jag lärt mig uppskatta det fina i TT.

Tror det tar lite tid att gilla och det är inte för alla.
Sen finns det nog andra anledningar men det är iaf min :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Det är också en sak som jag har undrat över, har alltid i alla år tyckt att TT modellerna är jäkligt snygga, men har fått intrycket att de ogillas av den breda massan, någon som vet varför? Finns det någon annan anledning än att man tycker att det är fult?


svensk jantelag..., man tror att bäraren egentligen vill ha helguld men inte riktigt når dit ekonomiskt men ändå vill blinga lite, sånt beteende tycker inte jante om...:confused:

...likadant med guldplätering... anses av jante vara nån typ av "vilja verka vara för mer än man är..." vilket naturligtvis inte går hem här i landet lagom där alla är precis det de verkar vara utan att sticka ut...???:confused:
 

Genta

Cartier
stor omsättning, dvs många köp- och försäljningar gör dem lättare att värdera och du vet att det lätt att sälja när du behöver. Den egenskapen bidrar också till ett bättre andrahandsvärde
 
Topp