• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur kan (säljare på) Chrono24 vara så billiga på nya klockor?

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Är inne på att köpa en Omega SMPc och tänkte att jag skulle vittja onlinemöjligheterna innan jag går till min lokala AD.
Listpriset hos AD är 34.100 kr.

Uret.se säljer den för ca 28.000, men på C24 finns den att köpa i skick 0 - oanvänd för 24-28.000 inkl. värdefrakt och Trusted Checkout. Är det att lita på eller finns det fördelar/andra anledningar till att lägga 5-10.000 kr mer hos en AD? La en köpförfrågan och fick erbjudande på 24.000 nämligen, så det handlar ju om en avsevärd summa för en helt ny klocka (om allt är kosher). Brittisk säljare som svarade att den kommer vara stämplad hos "European AD", så jag misstänker att det är en gråhandlare liknande Uret.se.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Är inne på att köpa en Omega SMPc och tänkte att jag skulle vittja onlinemöjligheterna innan jag går till min lokala AD.
Listpriset hos AD är 34.100 kr.

Uret.se säljer den för ca 28.000, men på C24 finns den att köpa i skick 0 - oanvänd för 24-28.000 inkl. värdefrakt och Trusted Checkout. Är det att lita på eller finns det fördelar/andra anledningar till att lägga 5-10.000 kr mer hos en AD? La en köpförfrågan och fick erbjudande på 24.000 nämligen, så det handlar ju om en avsevärd summa för en helt ny klocka (om allt är kosher). Brittisk säljare som svarade att den kommer vara stämplad hos "European AD", så jag misstänker att det är en gråhandlare liknande Uret.se.

Innan du bestämmer dig så prata med din AD och se vad de kan göra på priset. Du behöver ju inte kasta C24 i ansiktet på dem, men fråga på ett trevligt sätt hur mycket rörelse de har på listpriset. Jag är 100% säker att du kan få en hygglig rabatt även hos AD. Sen efter det får du göra en ny bedömning huruvida fördelarna med AD står sig i relation till ett lägre pris.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tack. Jag ska prata med min lokala AD. Vill helst handla där ändå, men skiljer det uppåt 10 papp så känns det svårare att motivera.

Känns lite otryggt med gråhandlare och lite extra kan jag lägga för tryggheten.
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Är inne på att köpa en Omega SMPc och tänkte att jag skulle vittja onlinemöjligheterna innan jag går till min lokala AD.
Listpriset hos AD är 34.100 kr.

Uret.se säljer den för ca 28.000, men på C24 finns den att köpa i skick 0 - oanvänd för 24-28.000 inkl. värdefrakt och Trusted Checkout. Är det att lita på eller finns det fördelar/andra anledningar till att lägga 5-10.000 kr mer hos en AD? La en köpförfrågan och fick erbjudande på 24.000 nämligen, så det handlar ju om en avsevärd summa för en helt ny klocka (om allt är kosher). Brittisk säljare som svarade att den kommer vara stämplad hos "European AD", så jag misstänker att det är en gråhandlare liknande Uret.se.
Är det "Guardian of time" du mailat med? (Känner igen frasen du nämner & från UK)
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Just Omega är det ju ofta prutmån på hos svensk AD. Priset brukar landa inte alltför långt från gråhandlare men var och en får bedöma om det är värt mellanskillnaden att få ett tryggare köp och kunna sälja som "svensksåld".
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Stämmer bra! Är du bekant med dem? Att lita på?
Nja, var nyligen i kontakt med dem (honom, det är tydligen en kille med svenskt medborgarskap som står för bolaget) ang. en Rolex, ny med cert och pris i paritet med listpris. Tvekar lite enbart på grund av att jag inte hittar några referenser? Dock inget ont att säga, men vill vara 100% trygg om jag ska tömma spargrisen.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Just Omega är det ju ofta prutmån på hos svensk AD. Priset brukar landa inte alltför långt från gråhandlare men var och en får bedöma om det är värt mellanskillnaden att få ett tryggare köp och kunna sälja som "svensksåld".

Tack. För mig är det klart värt lite med tryggheten i en svensk AD, samt i förlängningen att stötta inhemsk kommers. Ska försöka ta mig till AD snart.

Ett problem kvarstår dock: blå eller svart SMPc (eller rentav en AT)? Har kollat mig tokig på de olika modellerna men de är så nära varandra i snygghet att jag inte kan bestämma mig (än).
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Nja, var nyligen i kontakt med dem (honom, det är tydligen en kille med svenskt medborgarskap som står för bolaget) ang. en Rolex, ny med cert och pris i paritet med listpris. Tvekar lite enbart på grund av att jag inte hittar några referenser? Dock inget ont att säga, men vill vara 100% trygg om jag ska tömma spargrisen.

Jag kände lite samma sak, även om det inte är riktigt uppe på Rolex-priser. Men lutar åt att jag går till svensk AD i första hand.
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Jag kände lite samma sak, även om det inte är riktigt uppe på Rolex-priser. Men lutar åt att jag går till svensk AD i första hand.
Tryggheten är viktig, sedan har i vilket fall min lojalitet en prislapp, köpte en ny "moonwatch" ca 25% billigare via C24. Och jag tycker inte en fin påse och ett glas bubbel är värt 1000€. I dagens "jakt" handlar det om väntetid. Lycka till med ditt val! (Aftonbladet eller Expressen?)
 
D

Deleted member 8389

Guest
Har handlat i stort sett alla mina klockor via C24 och aldrig haft några problem. Går alltid på banktranfer och trusted seller sedan minst några år.
 

Zingo

Rolex
Vadå fin påse från AD?
IMG_9505.JPG


(Speedy boxen var jävulsk stor :D)
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Är det "Guardian of time" du mailat med? (Känner igen frasen du nämner & från UK)

Stämmer bra! Är du bekant med dem? Att lita på?

Nja, var nyligen i kontakt med dem (honom, det är tydligen en kille med svenskt medborgarskap som står för bolaget) ang. en Rolex, ny med cert och pris i paritet med listpris. Tvekar lite enbart på grund av att jag inte hittar några referenser? Dock inget ont att säga, men vill vara 100% trygg om jag ska tömma spargrisen.
De har ju 65 trusted checkouts avklarade så det är ju minst sagt något...
 

Atnot

Omega
2-Faktor
Med risk för lite off topic men ändå inom ämnet. Såg att det nämndes tullkostnader vid köp utanför EU. Har någon erfarenhet med ryska dealers? Är man garanterad en tullfaktura? Har nämlugen sett en rysk trusted seller med en del lockande "erbjudanden". Vad ska man tänka på där?
 

TCB

Cartier
Med risk för lite off topic men ändå inom ämnet. Såg att det nämndes tullkostnader vid köp utanför EU. Har någon erfarenhet med ryska dealers? Är man garanterad en tullfaktura? Har nämlugen sett en rysk trusted seller med en del lockande "erbjudanden". Vad ska man tänka på där?

En god tumregel är att hålla sig inom Europa, om man inte är på ett sjuhelsikes gambling-humör. :)
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Med risk för lite off topic men ändå inom ämnet. Såg att det nämndes tullkostnader vid köp utanför EU. Har någon erfarenhet med ryska dealers? Är man garanterad en tullfaktura? Har nämlugen sett en rysk trusted seller med en del lockande "erbjudanden". Vad ska man tänka på där?

Tullfakturan kommer som ett brev på posten, i dubbel bemärkelse. Blir det verkligen en bra deal om du lägger kostnad för trusted checkout?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Med risk för lite off topic men ändå inom ämnet. Såg att det nämndes tullkostnader vid köp utanför EU. Har någon erfarenhet med ryska dealers? Är man garanterad en tullfaktura? Har nämlugen sett en rysk trusted seller med en del lockande "erbjudanden". Vad ska man tänka på där?
Trodde bara det var jag som köpte klockor från Ryssland, Colombia, Albanien och såna länder. Men för all del. Räkna in lite gambling i både tull och om sakerna ens lämnar de korrupta länderna. :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Listpriset på SMPc är 35.100:- f ö. Att få ner den till 30 eller kanske strax under i Sverige torde väl gå, men då får du nog fråga olika AD runtom i landet. Jag har ju handlat Omega från Stockholm på distans, köpupplevelsen skiljer ju sig då inte ett dugg från att handla av Italiensk gråhandlare. Jo, det känns ju tryggare.
Omega har ju världsgaranti så det är ju inget bekymmer. Lokal AD lär iofs vara mindre hjälpsamma vi ev garantiärenden om man kommer med Italienskt cert men då dom bara är mellanhand och skickar det vidare till Swatch Group i Stockholm så spelar det ju ingen egentlig roll. Man kan ju själv lämna/skicka den direkt till Swatch Group i Stockholm. Köper jag beg med garanti kvar så tycker jag personligen att svensksålt har ett mervärde men det verkar faktiskt inte ha någon betydelse alls, det är i alla fall erfarenheten från min senaste försäljning.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Listpriset på SMPc är 35.100:- f ö. Att få ner den till 30 eller kanske strax under i Sverige torde väl gå, men då får du nog fråga olika AD runtom i landet. Jag har ju handlat Omega från Stockholm på distans, köpupplevelsen skiljer ju sig då inte ett dugg från att handla av Italiensk gråhandlare. Jo, det känns ju tryggare.
Omega har ju världsgaranti så det är ju inget bekymmer. Lokal AD lär iofs vara mindre hjälpsamma vi ev garantiärenden om man kommer med Italienskt cert men då dom bara är mellanhand och skickar det vidare till Swatch Group i Stockholm så spelar det ju ingen egentlig roll. Man kan ju själv lämna/skicka den direkt till Swatch Group i Stockholm. Köper jag beg med garanti kvar så tycker jag personligen att svensksålt har ett mervärde men det verkar faktiskt inte ha någon betydelse alls, det är i alla fall erfarenheten från min senaste försäljning.

En fördel med svensk AD om man handlar på plats är ju att man får känna på klockorna och kan bestämma exakt variant/modell. Visst kan man gå dit och kolla för att sen beställa på C24, men det känns lite fult.

Du har nog rätt ang. listpriset. Jag utgick ifrån det pris jag fått hos lokal AD, närmare bestämt Nymans Ur och Stjärnurmakarna, som både hade 34.100 som (utgångs)pris.
 

Atnot

Omega
2-Faktor
Tullfakturan kommer som ett brev på posten, i dubbel bemärkelse. Blir det verkligen en bra deal om du lägger kostnad för trusted checkout?
I detta fall blir det faktiskt det men man blir ju lite fundersam. Man kan väl räkna med hjälp ifall det skulle trassla till sig i och med trusted checkout? Då är frågan ev. tullkostnader. Har du någon aning på hur mycket de kan komma upp i?
 

Anden

Cartier
2-Faktor
I detta fall blir det faktiskt det men man blir ju lite fundersam. Man kan väl räkna med hjälp ifall det skulle trassla till sig i och med trusted checkout? Då är frågan ev. tullkostnader. Har du någon aning på hur mycket de kan komma upp i?
Momsen är 25 % av totala värdet inklusive frakt, tullkostnaden några kronor och speditören tar i regel en hunka för besväret att tulla in paketet.
 

Gatsu

Breitling
2-Faktor
Jag köpte min IWC Via Chrono 24 då det skiljde 14k (allt inräknat) på priset från AD. Köpet gick väldigt smidigt och jag är supernöjd. Ska dock tilläggas att jag inte diskuterade priset med min AD.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
En fördel med svensk AD om man handlar på plats är ju att man får känna på klockorna och kan bestämma exakt variant/modell. Visst kan man gå dit och kolla för att sen beställa på C24, men det känns lite fult.

Du har nog rätt ang. listpriset. Jag utgick ifrån det pris jag fått hos lokal AD, närmare bestämt Nymans Ur och Stjärnurmakarna, som både hade 34.100 som (utgångs)pris.
Ja, jag tycker också det känns "fel". Var inne hos AD i Göteborg för att bestämma storlek och färg på Planet Ocean i december, sen beställde jag en från Stockholm. För att döva samvetet köpte jag sedan ett halsband till hustrun i julklapp och ett Hirsch-band till mig själv i samma butik. Det vore ju trist om klockaffärer försvann helt men jag tror ändå att dom två Omega-AD som finns här överlever ändå. Hos den andra AD'n hade jag tidigare gjort en trevare till prutning på en Speedy Pro men det var liksom kalla handen då, han menade på att den där säljer vi utan problem till angivet pris. Beror på modell alltså, hyllvärmare är lättare att pruta på.
Alla svenska listpriser finns på https://www.omegawatches.com/ , det är där jag hämtat uppgiften.
 
Topp