• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur kan (säljare på) Chrono24 vara så billiga på nya klockor?

Har TS fråga i rubriken fått något svar?
Alltså, hur kan gråhandlarna hålla de priser de gör?
Omegan i detta exempel har ett listpris på ca 34 men säljs av gråhandlaren inkl. Trusted Checkout för 24. Gråhandlaren måste således ha köpt den för under 20 av "sin" AD.
Är marginalerna så stora och varför säljer AD till gråhandlarna så billigt?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag gissar på att allt handlar om kvantitet. Köper du mycket från en AD, så går priset ned.
Sen så måste en AD sälja x antal klockor för att få vara AD. Win-win.
 
Senast ändrad:

Lyfali

Cartier
Vad jag har hört så handlar gråhandlare ifrån urmakare de inte går så bra för där de kan köpa delar av deras lager osv som de inte kan kränga iväg själva, delvis.
 
Jag gissar på att allt handlar om kvantitet. Köper du mycket från en AD, så går priset ned.
Sen så måste en AD sälja x antal klockor för att få vara AD. Win-win.

Vad jag har hört så handlar gråhandlare ifrån urmakare de inte går så bra för där de kan köpa delar av deras lager osv som de inte kan kränga iväg själva, delvis.

Så är det säkert men är marginalerna så stora som det indikeras i ex. detta fall dvs. minst 50%?
 
ingen aning men om möjligt säg att urmakarn kurssar och de köper lagrena på det sättet :p, asså detta är bara något jag hört och i mitt huvud låter det inte alls orimligt.
Med tanke på hur många gråhandlare det finns så krävs det ett anständigt antal kursade ADs för att fylla gråhandlarnas lager.
 
D

Deleted member 8389

Guest
Utan att veta exakt så är nog marginalerna ganska bra, 50% är nog inte orimligt. Det är samma marginaler som det är i all annan handel mer eller mindre.
 
D

Deleted member 8389

Guest
Om det stämmer vet jag inte men vad jag hört så måste AD sälja en viss volym för att få fortsätta vara AD. Genom att då kränga lite vid sidan om till gråhandlare så säkrar de sina volymer när det går trögt och kan så förbli AD.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Utan att veta exakt så är nog marginalerna ganska bra, 50% är nog inte orimligt. Det är samma marginaler som det är i all annan handel mer eller mindre.
Att det kan vara 50% marginal på klockor tror jag inte är omöjligt men att säga det är så i all handel stämmer tyvärr inte alls. Elektronikhandeln ligger i snitt närmre 15% tex.
 

JohnDoe

Rolex
När det gäller marginaler så är väl 50% ett minimum på varor som inte är volym som dagligvaror och numera konsumentelektronik. På modesidan är det väl mer 70-80% för att klara de osålda volymerna som måste reas ut. Vi har räknat lite på vad det kostar att vara i retail (butik alltså) i en del trådar och det är märkligt vad alla tror att det är gratis med lokal o personal. På klockor som rolex o omega m.fl verkar marginalen vara 40-50%. Billigare märken är säkert högre marginal. Klockor är ju en sällanköpsprodukt med ofta ganska lång turnaround på lagertider så marginalen måste vara hög. Men precis som det skrivs i tråden så måste de sälja en viss volym för att behålla AD status och då hamnar det hos gråhandeln. Personligen tror jag att premiumtillverkarna bara är intresserade av volymen men vill ju naturligtvis inte urholka premiumkänslan så alla låtsas som gråhandel är något "fult" men alla vet att det behövs.
 
D

Deleted member 8389

Guest
Att det kan vara 50% marginal på klockor tror jag inte är omöjligt men att säga det är så i all handel stämmer tyvärr inte alls. Elektronikhandeln ligger i snitt närmre 15% tex.
I stort sett sa jag inte i all handel. Det finns säkert skillnader.
 

Halle81

Omega
2-Faktor
Frågade en urmakare i Stockholm om detta och han sa att det ibland ringde upp gråhandlare till honom och frågade om han hade något att sälja. Han menade då att man kunde sälja något som legat på hyllan ett bra tag för att ta in nytt. Men han förmedlade verkligen känslan av att det var skumraskare... Men det är ju klart då det konkurrerar med honom.
Jag har goda erfarenheter av att pruta när jag köper klockor. Fick ca 7% på mitt senaste rolexköp, blir ju ett gäng tusenlappar. Enda kravet då var att jag inte köpte med Amex. Fick ännu högre rabatt när jag köpte en Tag för drygt ett år sedan.
Ska in och kolla på en Transocean idag. Kan återkomma om intresse finns på hur stor prutmånen är på den... Gäller att vara smidig och trevlig...
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Säg att en snubbe traskar in hos stans Rolex AD och köper en jäkla massa klockor. Snubben gör stora inköp väldigt ofta så han får en bra rabatt, säg 20-25%, eller ännu mer. Lägg till att han kommer från, säg något asiatiskt land. Förutom rabatten genom storkund hos AD så drar han dessutom moms (taxfree) när han lämnar landet med sin väska full med klockor.

Nu har denne snubbe fått en 100000kr klocka för drygt 50000kr. Klockan kan säljas med lätthet för drygt 80000kr.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
När det gäller marginaler så är väl 50% ett minimum på varor som inte är volym som dagligvaror och numera konsumentelektronik. På modesidan är det väl mer 70-80% för att klara de osålda volymerna som måste reas ut. Vi har räknat lite på vad det kostar att vara i retail (butik alltså) i en del trådar och det är märkligt vad alla tror att det är gratis med lokal o personal. På klockor som rolex o omega m.fl verkar marginalen vara 40-50%. Billigare märken är säkert högre marginal. Klockor är ju en sällanköpsprodukt med ofta ganska lång turnaround på lagertider så marginalen måste vara hög. Men precis som det skrivs i tråden så måste de sälja en viss volym för att behålla AD status och då hamnar det hos gråhandeln. Personligen tror jag att premiumtillverkarna bara är intresserade av volymen men vill ju naturligtvis inte urholka premiumkänslan så alla låtsas som gråhandel är något "fult" men alla vet att det behövs.

Man vill ju stötta lokala AD, och visst får man ta att det är dyrare pga. lokalhyra, personal osv, men om man kan få en klocka för 10kkr under deras skyltpris så ...

Men tror jag ska ge det ett försök. Handlar det om ett par, tre tusenlappar så är det lugnt. Man får den ju direkt då också. ^^
 

JohnDoe

Rolex
Man vill ju stötta lokala AD, och visst får man ta att det är dyrare pga. lokalhyra, personal osv, men om man kan få en klocka för 10kkr under deras skyltpris så ...

Men tror jag ska ge det ett försök. Handlar det om ett par, tre tusenlappar så är det lugnt. Man får den ju direkt då också. ^^
Ja den där sköna "släpa hem bytet direkt" känslan är jag svag för. Vänta på posten är inte min grej :)
 

TCB

Cartier
Vi ska vara rädda om våra AD. I många branscher så har näthandeln ställt till det för butikerna vilket gjort att marginalen krympt, varulagret blir mindre, servicen blir sämre pga neddragning på personal och till slut så kanske butiken tvingas lägga ner. Först då kvicknar folk till och vill stöta näringsidkaren så att verksamheten ska få finnas kvar men då är det försent. Man kan kanske kalla det "lanthandels-fenomenet". Alla åker till billiga stormarknader och handlar men vill ändå ha kvar sin lanthandel.

Detta kan komma att ske i stor utsträckning även i denna bransch. Vi får hoppas att Carlsson´s Ur i Helsingborg var en isolerad händelse.
 
Topp