• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur kinkigt är det med vattentätheten efter öppnande av uret egentligen?

ironcastle

Patek
2-Faktor
Fortsätt gärna fylla på med tankar och reflektioner. Jag är idel öra.
Skaffade just en boettöppnare av universalmodell. Brukar ni skydda klockan vid öppning typ med tejp eller nåt så att verktyget inte skadar klockan?
 

Camo00

Patek
Det är säkert oftast lugnt, men utan trycktest VET man ju inte om den är vattentät...

Personligen är jag däremot rätt säker på att hår och annat skräp landar i klockan varje gång den öppnas!! Skulle aldrig få för mig att själv öppna en finare klocka i fint, servat skick!
 

jabla

Sarlacc
Åtdragningen, någon?
Det är inte hur hårt du drar åt locket som avgör utan packningens skick, momentet man skall dra med är till för att det skall sitta fast och inte lossna under normal användning. Oftast tenderar man att dra alldeles för hårt, samma sak med bultarna när man byter däck på bilen.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Precis. Det känner jag väl till. Det är därför momentnyckeln kommer fram varje gång däcken ska dras. Och grannen tappar hakan. Men då behövs heller varken herrejösses-förlängare eller min och fruns kroppsvikt på skaftet för att lossa skruvarna ett halvår senare. Det var liksom därför jag undrade...
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jaha så var den regulerad då. Att det är små rörelser som gäller för justering är dagens understatement. Första touchen resulterade i dryga minuten för fort. En hel del trixande framåt och bakåt innan det började närma sig. Tyckte mig även notera att lägena "tavla uppåt" och "krona nedåt" höll ihop mer tidsmässigt efter reguleringen. Återstår att se ikväll om det stämmer efter dagens provkörning.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Finns det nån vattentätsgegga att köpa på typ Ok-macken el Biltema som duger ;) Ska gnussa in packningen till min Aqualand.


O9noy3Y.jpg
 
Topp