Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur klara sig Vintage?

Diskussion i 'Diskussion' startad av grabbbbenVetejvad, 13 februari 2016.

1. grabbbbenVetejvad
    Trådstartare

grabbbbenVetejvad Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Ska kanske köpa min första vintage snart, en 5513 ~ -81. Har lite frågor runt Vintage, ni som har vintage här på forumet hur försiktiga eller icke försiktiga är ni med dom?, våger ni bada med dom etc (om den nu trycktestades till 100/200m). Hur är plexiglas något speciellt man bör tänka på?. Någon annat man bör tänka på eller är det att bara tuta o köra som jag har gjort med min 114060

paradis gillar detta.
  2. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag skulle kanske kolla tätheten lite oftare på en -81:a men annars är det väl bara att använda som vanligt, plexi är ju dessutom bättre på så många sätt, snyggare, coolare och du slipper gå och torka bort fingeravtryck hela tiden:)

Wozzor, Icaras, jabla och 1 annan gillar detta.
  3. grabbbbenVetejvad
    Trådstartare

Från:
    Göteborg
    Hur ofta?

4. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    image.jpeg Har nu haft Submariner 1680 , som 5513 fast med datum. Haft den i ca.4 år , servat på Bergströms . Många badar med vintage Rolex, jag skulle aldrig göra det, även om urmakaren garanterade . Tänker på plexi , tänk om det händer något ? Annars inget problem med vintage Rolex , som du skrev, tutta ock kör . Försök se bara när den har blivit servat ? Lycka till med 5513 .....

David Eriksson, Kson, Matts och 1 annan gillar detta.
  5. Anfield

Anfield Borgare

IMG_8720.JPG

Kör hårt är skoningslös mot detta gamla rassel från 78 med papper och allt !
    Den är köpt i Singapore februari 79 av en svensk sjöman..... Kul med historia men grejerna ska användas ....

Bobosela, A3+, David Eriksson och 9 andra gillar detta.
  6. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hur gör du när du badar då, lägger du klockan i ena skon och hoppar i:) Det skulle nog inte jag våga! Comexdykarna klarade sig bra med plexi så de borde fixa en dag på stranden utan problem. Skämt åsido, jag skulle nog kanske välja mina tillfällen när jag bär klockan men skulle aldrig palla att behandla en submariner som om den inte tålde vatten.

Varje år, men framförallt se till att den trycktestas på rätt sätt, med rätt grejer (hos AD)

Chatastropher gillar detta.
  7. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Använder min 5513 till allt, trycktestas inför varje badsäsong.

Gummo och theargonaut gillar detta.
  8. d.sain

d.sain Torpare

När du får repor i plexit, vilket du säkert kommer få oavsett hur försiktig du är, kan du putsa bort dem relativt enkelt. Det är jobbigt att behöva gå och störa sig på repor i onödan.
    Jag badar inte med med någon av mina plexiklockor, väljer annan klocka då.

paradis gillar detta.
  9. grabbbbenVetejvad
    Trådstartare

Från:
    Göteborg
    Det känns som 50/50 här, kanske man borde köpa en 14060M and have the best of both world?, men jag gillar tavlan på dom äldre + dom klär sig bra på nato etc.

10. Airman

Airman Präst

Har ingen dykare utan en Tudor Date-day 7017 från -69. Skulle aldrig bada med den, men hur kul är det att bada egentligen...

Quaker, Seikosthlm, Icaras och 3 andra gillar detta.
  11. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Då efterfrågan styr priset och jag har en 5513 på önskelistan så önskar jag att fler tvekade och valde safirsubbar istället:angel:

12. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Kunde inte hitta bilder på klockor som var säkra, ock som dom badade med. Ingen vacker bild. Alla får göra som dom vill/ känner , med sina klockor.

13. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Självklart ska man använda saker man köper, men med en vintage är jag alltid försiktigare.

14. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Finns mängder av riktigt fina och hyfsat dyra klockor, som man kan köpa och vara väldigt försiktig med t.ex. gällande bad. Det kan vara lite kul att ha en sån att variera med. Jag skulle dock inte ha en vintagesub, som jag skulle känna att jag skulle behöva ta av mig vid bad, om man säger så. YOLO :)

EDIT: Jag gillar mest klockor som är till för att användas, inte daltas med :)

jabla och Bjoerlin76 gillar detta.
  15. Daytona96

Daytona96 Biskop

Från:
    Linköping
    Det är bara o köra!:D
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    (Bilder lånade från google)

jabla gillar detta.
  16. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Det är bara att köra på.......men man ska ändå vara mycket försiktig, ock testa innan bad .

Bifogade filer:

Criss Cross och jabla gillar detta.
  17. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Håller med dig men den här ser inte ut att ha fått någon tillsyn på många år innan olyckan.

imageAAOEM0FZ.jpeg

18. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Jag badar kanske två tre gånger på ett år. Dessa tillfällen kan jag lämna klockan hemma. Tror inte det skulle hända något med min 5513 men varför ska jag chansa?

WP_20160213_14_28_14_Pro.jpg

19. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Skönt att det finns delad syn på hur man ska använda en dykarklocka.

:woot:

Seikosthlm gillar detta.
  20. Seikosthlm

Seikosthlm The Japanese Salesman

Från:
    STHLM
    Inte chansa. Trycktesta. Det är en badklocka du köpt. Körde ett eget trycktest (0.5 m) igår med min Seiko 7c43-7000 från 89 på babysim där det gick ganska vilt till. Inför badsäsongen så blir det trycktest av både den och Tuna från 79. Är ngt visst att plaska med gamla klockor.

theargonaut gillar detta.
  21. Brogren

Brogren Friends of KS

Köpa en klocka som är skapad för att tåla vatten utan att våga bada med den? Meningslöst.

Jokkmokkswe gillar detta.
  22. acce1999

acce1999 Friends of KS

Trycktestar regelbundet och använder i allt jag gör. I varje fall de vintage som har förutsättningar för det. Har några vintage som inte ens designats för aktiviteter i vatten... De får förstås slippa.

Tänkte byta om strax och ta en löprunda. Kanske i sällskap av en Rolex från sjuttiotalet... Fast ska sanningen fram, så har jag större nytta av träningsklockan, som ger mig mer användbar information... Och enkelt och relativt billigt kan bytas om den går sönder...

23. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Använd så mycket du bara kan, trycktesta varannat år så är du mer än säker. När min plexi-gmt kommer tillbaka från servicen kommer den få bada, var så säker :cigar:

24. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Vad menar du med att 14060 är best of two worlds? Det finns inte mycket vintage med dem och är inte heller en modern klocka längre.
    Köp en gammal, trycktesta å bada eller komplettera med en beater ifall du är nojjig.

25. christian-h

christian-h Biskop

Varför vill du byta från din 114060 till 5513?

Mårtenssons ur Brookfield