• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur korta en rolex 7835 oysterlänk?

fredtiger

Cartier
Som rubriken lyder, hur kortar jag min länk? Ska jag bända upp länkbitarna eller? I så fall, i vilken ände börjar jag? Sparar jag länkbitarna?

Tacksam för hjälp!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Klart du sparar bitarna! Särskilt om du senare ska sälja.

Du använder med fördel ett vasst knivblad för att öppna mellanlänken på insidan. En mindre mejsel när du fått upp en tillräckligt stor springa. Se till att ha koll på vilken länk du vill ta bort. Du måste också öppna den länk som ska passas ihop.

Jätteviktigt: se till att ha mottryck på länkens yttersida. Annars kommer du att bända mellanlänken så att det syns på framsidan. En skärbräda av trä kan vara till hjälp. Lägg utsidan av länken mot den.

Du kan med fördel använda den trubbiga änden av en smörkniv av trä eller plast när du trycker ihop länkarna igen.

Inga yviga rörelser. Fasta handgrepp och tålamod. Och självklart ska länken inte sitta kvar på klockan.

Lycka till!

A
 
Topp