Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur länge håller en quartzklocka?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Mangusta, 8 augusti 2013.

1. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

Vi behöver inte dra quartz vs automatisk (och att automatisk är bäst i alla lägen) i den här tråden utan jag undrar bara hur länge man kan räkna med att en quartz av Omega, Breitling, Cartier och liknande "bättre" märken håller? Hur länge kan man räkna med att ha en sån klocka innan man får kasta den för att den är trasig?

2. morrism

morrism Friends of KS

Varför skulle du kasta klockan? Man servar finare quartz (ibland byts hela verket ut vid service)

yonsson gillar detta.
  3. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

Jag överdrev lite. :D Så om man har en schysst Breitling med quartz t ex så servar man eller slänger in ett helt nytt urverk? Vad går det på i runda slängar? Brukar det vara värt det? Hur länge ungefär kan man räkna med att den håller innan man får göra ovanstående?

4. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Hur långt är ett snöre? Vad kostar en bil? Upp med bilder på Rollen nu istället för hittepå frågor! :)

CaptainOats, yonsson, Aquaracer2 och 4 andra gillar detta.
  5. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Har haft min Breitling (Breitbling?) Aerospace i över 15 år nu. Inget gjort utöver batteribyte ca vart fjärde år och något packningsbyte. Funkar perfekt!

Mangusta gillar detta.
  6. Ricrob

Ricrob Friherre

Den här saten är i typ nyskick med alla funktioner fungerande ink belysning, trycktestad och tät efter 30 år av hålligång!

newk15, yonsson, LongCon och 3 andra gillar detta.
  7. calzone

calzone Biskop

yonsson gillar detta.
  8. Hoarz

Hoarz Stadsbo

Min Tag Heuer 1000 Professional 980.013 har rullat i mer än 20 år och funkar fortfarande fint.

Aquaracer2 gillar detta.
  9. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Regnar det på farbror?...:)

10. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

Wow! Häftigt!

11. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

Självklart! Det är ju en TAG! :)

12. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Omegas storsäljare bland kvartsverken, kaliber 1538, är ett 6-stenars verk som nog ska klara åtminstone 30 års drift. I samband med batteribyten ska de mekaniska delarna av urverket plockas isär, rengöras, oljas in och sedan sättas ihop igen, precis som på ett mekaniskt urverk. Serviceinstruktioner finns att ta del av på nätet. Lik förbaskat skulle jag ändå aldrig rekommendera någon att köpa en kvartsklocka.

13. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Vadå lik förbaskat? Det låter ju sjukt omständigt att behöva serva ett kvartsverk varje gång man byter batteri. Tackar vet jag mitt förseglade 9F-urverk som ska klara sig i cirka 50 år utan service (förutom batteribyte).

_jonte gillar detta.
  14. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

Servar man alla quartz samtidigt med batteribyte? Det brukar ju gå på under 1 timme att få ett nytt batteri med Breitling och TAG iaf. Fast jag är inte i branschen förstås så vad vet jag, det kanske inte tar längre än så?

15. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    De första quartzarna är ju fortfarande igång där ute, så tiden får väl utvisa...

morrism gillar detta.
  16. Aron

Aron Stadsbo

Från:
    Borås
    Jag har två Omega Quartz, varav den ena har varit min morfars, som han köpte 1979 (tror jag) och den andra är likadan och troligen ungefär lika gammal. Båda två tickar på som sig bör än så länge.

17. DrDre

DrDre Friends of KS

Jag har en Ricoh som köptes runt 1983. Den funkar fortfarande. Vet inte vad det är som begränsar livslängden, slitage eller åldrande men den har dock legat rätt långa perioder utan att användas.

18. yonsson

Från:
    GBG
    Alla vet väl redan det,
    men bara för att en klocka tickar innebär inte det att urverket mår bra. -Kvartsurverk inkluderat. Kvartskristaller åldras, vilket påverkar tidhållningen. Vissa urverk har dock redan åldrade kristaller och går även att regulera, vilket minskar ålderns påverkan på tidhållningen.

19. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har en kollega som har en Rolex Oysterquartz. Han fick den efter sin farfar i trasigt skick. Den krävde en större renovering som gick på ca 10.000kr. Han sa något i stil med "urverket var bränt". Så det kanske är en risk på äldre Quartz.

20. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Denna från 1970 still going strong!

klockodile, Eurenius, _jonte och 3 andra gillar detta.
  21. yonsson

Från:
    GBG
    Det säger väl allt egentligen. En av världens första tillverkade exemplar fungerar fortfarande.
    Den där sjukt sällsynta klockan hoppas jag dock får lite smörjning, så den får leva i 100 år till.

Stämgaffelurverk och "elektroniska" urverk verkar vara ganska opålitliga, men med en gammal kvartsare från Omega, Seiko eller Citizen behöver man inte vara nämnvärt orolig.

22. Crowolf

Crowolf Guest

OF ??

23. _jonte

_jonte Friends of KS

Har flera kvartsare från 70-talet som ännu tickar på fint. Tveksam till att någon av de fått service under åren. Vet inte varför, men trots vad som sägs om service etc så verkar de klara sig utan.

24. yonsson

Från:
    GBG
    Skrev fel. 9F menar jag givetvis.

25. Crowolf

Crowolf Guest

Och då det aldrig diskuteras quartsverk så blev jag inte klokare. 9F?:)

26. yonsson

Från:
    GBG
    Nu får du ju skärpa dig! Paketöppningstrådarna av mina kvartsare borde vara obligatorisk litteratur här på KS. ;)

Om urverket
    http://www.grand-seiko.com/manufacture/9f-quartz.html

Sirba gillar detta.
  27. Crowolf

Crowolf Guest

28. bogw

bogw Torpare

Har haft en Breitling Aerospace från 1991 som fungerar bra än. Min Tag Heuer Kirium kvarts från 1999 har jag bytat batteri på många gånger utan någon service hos vanlig Certina-Stjärnurmakare och den har inga som helst problem. Så man kan nog ha klockorna ett bra tag.

29. Mangusta
    Trådstartare

Mangusta Borgare

Ja, jag skrev nyss i en annan tråd att alla klockor måste ju inte ärvas av fem generationer nedåt. Ibland räcker det om en klocka håller i 20 år och håller den längre så är det ju bara en bonus. :)

30. bogw

bogw Torpare

Gott snack! :)

Mårtenssons ur Brookfield