• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur länge håller lumen?

Är lumen viktigt?


  • Totala väljare
    17

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag söker efter klockor som är upp till 15 år gamla just nu. Då undrar jag lite kring lumen som jag tycker är viktigt att det fungerar och snyggt att se på på. Hur gamla ska klockorna bli innan lumen försvinner? Finns det olika kvalitet på lumen? Går det att lägga på nytt när det gamla börjar ge med sig?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Superluminova åldras inte under ideala förhållanden, men fukt försämrar dess egenskaper.
Vad innebär det i praktiken? Menar du att superluminova kan hålla i princip hur länge som helst om inte fukt kommer åt det? Har i så fall en riktig dykarklocka bättre skydd än en dressare? Det kan inte komma in mycket fukt i en dykarklocka som klarar 1000 m?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag ser att superluminova uppfanns i japan 1993, men vilket år började klockor med superluminova komma ut på marknaden? Bytte hela marknaden samtidigt eller var det vissa som höll kvar vid det gamla?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag ser att superluminova uppfanns i japan 1993, men vilket år började klockor med superluminova komma ut på marknaden? Bytte hela marknaden samtidigt eller var det vissa som höll kvar vid det gamla?
Det är ett specifikt företag som tillverkar och säljer luminova. 1999/2000 gick de flesta tillverkare över från tritium till luminova. Rolex "chromalight" är en specialbeställd luminova från samma företag.

Tjocklek och bredd påverkar lysförmågan men de absolut flesta "swiss made"-tillverkarna använder superluminova idag. Det finns företag som tillverkar egen lyspasta, exempelvis SEIKO. Deras lumibrite spöar skiten ur superluminova.

Pastan åldras som sagt väldigt långsamt men på äldre klockor blir det ofta beläggningar som får klockan att ändå lysa sämre än när den var ny.

Det finns redan flera bra trådar om detta så sök och du skall finna.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Det är ett specifikt företag som tillverkar och säljer luminova. 1999/2000 gick de flesta tillverkare över från tritium till luminova. Rolex "chromalight" är en specialbeställd luminova från samma företag.

Tjocklek och bredd påverkar lysförmågan men de absolut flesta "swiss made"-tillverkarna använder superluminova idag. Det finns företag som tillverkar egen lyspasta, exempelvis SEIKO. Deras lumibrite spöar skiten ur superluminova.

Pastan åldras som sagt väldigt långsamt men på äldre klockor blir det ofta beläggningar som får klockan att ändå lysa sämre än när den var ny.

Det finns redan flera bra trådar om detta så sök och du skall finna.

Med andra ord finns det japanska produkter i Rolexar med Chromalight? :D

*duckar*
 
Topp