• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur liten klocka bör/kan jag köpa?

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jag har 17cm handled och har en övre gräns på ca 48mm horn till horn och 42 i diameter.

35mm

ha7u6uqy.jpg


qaperaga.jpg


40mm

etyrapav.jpg


mybatega.jpg


Skickat från min Commodore 64
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Vi har samma storlek. Jag skulle säga att jag maxar en Tudor Chrono på 42mm. Har kört klockor från 33mm-41mm. Allt funkar!
 

Man

Rolex
Vi har samma storlek. Jag skulle säga att jag maxar en Tudor Chrono på 42mm. Har kört klockor från 33mm-41mm. Allt funkar!

Tack för ditt svar. Jag tror att jag kommer leta i intervallet 36mm-41mm. Jag har märkt att jag föredrar något tjockt framför något bredare än 41mm. Jag vet inte ens om jag kan hitta något som är lite tjockare än vanligt.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag hade samma fundering som dig och gick in till Bergströms i Götet. Tog inte många sekunder innan jag insåg att 40 mm var alldeles lagom för mig. Ska jag vara ärlig så tror jag det är en vanesak och att 36-44 mm fungerar minst lika bra. Men gå och testa är mitt tips till dig.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Stirra inte dig blind på antal mm alla klockor bärs olika. Här är en bild på en likadan klocka som Aurum postade. Har 175 mm handled men jag tycker den bärs precis som på aurums handled trots att han har 155mm handled.
PS klocka lånad av Fabian
(Tack så mycket btw för att jag fick testa ploppen):)

Edit: glömde bilden
20140526_191950.jpg
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Hade kört på en lägre klocka. Gärna med svängda bandhorn som följer handleden.
Kom till en GTG och prova massa olika.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tack för ditt svar. Jag tror att jag kommer leta i intervallet 36mm-41mm. Jag har märkt att jag föredrar något tjockt framför något bredare än 41mm. Jag vet inte ens om jag kan hitta något som är lite tjockare än vanligt.

Dessa modeller är tjockare än vanligt (allt är relativt) eftersom att det sitter ett ETA-verk i klockorna.

• Tudor Black Bay
• Tudor Heritage Chrono
• Tudor Pelagos

Chrono och Pelagos är dessvärre 42mm men de är proportionerliga tack vare kort längd lugg till lugg. De är inte heller topptunga. Pelagos är i titan och Chrono i stål.
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Jag som har 17 cm trodde min var den minsta so finns.
Får ofta använda innersta hålet på remmar, och plocka bort halva länken på stållänkar för att de ska passa.
Jag skulle ändå aldrig gå under 40 mm. Kanske för att åldern tagit ut sin rätt på min syn.
Jag ser ju fan inte datum även om det finns bubbla över. Får ju sätta läsglasögon över linserna.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag anser att mellan 36-40mm är perfekt, på dina 16cm tror jag du skulle bära upp en 36mm DJ perfrekt! :)

36mm på min 19cm handled.

PTagUsF.jpg
 
  • Like
Reactions: Man

Man

Rolex
Jag som har 17 cm trodde min var den minsta so finns.
Får ofta använda innersta hålet på remmar, och plocka bort halva länken på stållänkar för att de ska passa.
Jag skulle ändå aldrig gå under 40 mm. Kanske för att åldern tagit ut sin rätt på min syn.
Jag ser ju fan inte datum även om det finns bubbla över. Får ju sätta läsglasögon över linserna.

Då vet du nu att jag har de allra tunnaste armarna!
;-)
 
Topp