• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur många har dykt med sin dykare?

Har du dykt med din dykare?

  • Ja! Havet är djupt! Nere på botten där är det toppen!

  • Nej, bara desk divning för mig!


Resultatet är endast synligt efter enkät.

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Pool och snorkling, skulle va kul att testa med tuber nån gång!
 
Har dykt med mina Aqualands ett flertal gånger. Djupmätaren med 1 dm noggrannhet och alarm funkar perfekt. Man bör dock kolla så att alla gummipackningar är OK, samt låta trycktesta klockan innan. Tricket med Aqualand är också att inte trycka på knapparna i UV-läge eftersom det ökar risken för läckage. Numera använder jag min SKX007 som backup för koll på bottentiden, plus att den ser cool ut under ytan : ))
Jag märkte dock för ett tag sedan att vissa bandstift rostar i saltvatten, så använd bara rostfria stift av bra kvalitet och skölj noga i sötvatten efter dyk.
Sisten upp till ytan bjussar på öl : ))
 
Mina vintage divers får däremot inte ens komma i närheten av vatten. Man ska tydligen inte ens ha dem på handfatet i badrummet när man tar en dusch. Risken är uppenbar att fukt letar sig in, såvida inte klockan är 100% tät.
Varför chansa?
 

David

Bödeln
@David har väl jäkligt bra dykbilder har jag för mig?

Några snabba:

160210-Nudi.jpg


150104-Sharks.jpg


150104-Seahorse.jpg


141211-Octopus.jpg


150104-Nurse.jpg


160210-Octopus.jpg


150104-Eel.jpg


150104-Cuttlefish.jpg


150104-Fiddler.jpg
 
I vanlig ordning är det japanerna som visar var skåpet ska stå.
1km-tonfisken Seiko SBDX011 verkar vara en bra badklocka. Den har inte någon fjollig heliumventil som fin-märkesklockorna, men man lär kunna tryckkoka det aset utan problem : ))

 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
I vanlig ordning är det japanerna som visar var skåpet ska stå.
1km-tonfisken Seiko SBDX011 verkar vara en bra badklocka. Den har inte någon fjollig heliumventil som fin-märkesklockorna, men man lär kunna tryckkoka det aset utan problem : ))
De får mer än dubbla det där ynkliga dyket för att testa som Rolex ;)
 

oystercase

Cartier
Riktiga män dyker dekompressionsdyk med vridring och US navy tabeller. Är man ännu hårdare (som min far) så gjorde man det med enstegsregulator, reserv istället för manometer och utan avvägningsväst...
 

mouqvist

Rolex
Hade en Schaumburg Aquamatic, vattentät till 2000 meter som jag hade på armen när jag dök ner till botten av en pool på Gran Canaria.
Jag var nere vid 4,5 meters djup i säkert 10 sekunder, no fear!
 

Smulan

Rolex
Förstår dig, har ett par momentbilder på helt andra saker med dålig kvalitet.

Hoppas kunna genomföra sista dyket för certet också. Teorin klar men klarade inte tryckutjämningen på näst sista dyket (öroninflamation och ögoninflamation samtidigt som följd) doh..

Regel 1,2 och 3. Dyck aldrig förkyld :) Skulle det bli längre uppehåll är det inte fel att gå tillbaka till poolmomentet en gång till. Iof så rekommenderas inte selmmhinneavsvällande läkemedel men det är gott om dykare som använder dem.
 

MrPlow

Rolex
Regel 1,2 och 3. Dyck aldrig förkyld :) Skulle det bli längre uppehåll är det inte fel att gå tillbaka till poolmomentet en gång till. Iof så rekommenderas inte selmmhinneavsvällande läkemedel men det är gott om dykare som använder dem.
Rinexin är en dykares bästa vän i förkylningstider!
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Panerai 510 en vecka gammal ner till 22m, nästa gång sätter jag inte en polerad klocka på samma arm som datorn :(
Annars har jag nästan alltid min Aqualand som backup.
 

Vasilis

Omega
Jag har ingen bra dykare än men kommer troligtvis köpa mig en "riktig" dykklocka/dator typ suunto d6i innan nästa resa.
 
Hade min 16610 när jag fridök i Mauritius.. Var nere på över 20 meter iallafall!
Men det säger nog inte så mycket! Trycktestade iallafall klockan innan resan för att vara säker!
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
I Sverige kommer du upp över 4000 kr, men då får du oftast torrdräktskursen på köpet. Sedan rasslar det på med inköpen, dykning är en prylsport som ingen annan.
När jag tog dykcert här i Sverige för några år sedan så använde vi torrdräkter, men vi fick inte veta hur vi skulle använda dem. Vi dykte många timmar varje dag i 8-12 gradigt vatten med en torrdräkt som satt som ett jävla ålaskinn, så hårt att koddarna var uppe vid lungorna och man huttrade arslet av sig varje pass. Lyckligtvis satt min dräkt rätt ok, men polaren tog ju in vatten så det stod upp till vaderna när vi gick upp. I slutet av alltihop fick vi möjlighet att ta torrdräktskursen, och DÄR skulle vi få lära oss att pysa in luft. Vi hade ju fan inte ens komfortluft tidigare. Dykledaren var ganska hård o sträng o vi var fyra 15-åriga grabbar som ville göra allt exakt som han sa så vi trodde ju han hade koll på läget och att "det skulle va så". :mad: Fattade inte ett skit vad farsan snacka om när han sa att det skulle vara "bekvämt" med torrdräkt. Kändes som värsta överlevnadsövningen för attackdykare.

Detta hade egentligen ingenting med saken att göra men behövde skriva av mig lite när jag läste "torrdräktskurs". :D Rätt åt dem att de konkade några månader senare...
 

Oniel

Panerai
Dykt har jag ej gjort med min Sea-dweller men badat och kommer troligtvis bli dykning med den i sommar :)
 
När jag tog dykcert här i Sverige för några år sedan så använde vi torrdräkter, men vi fick inte veta hur vi skulle använda dem. Vi dykte många timmar varje dag i 8-12 gradigt vatten med en torrdräkt som satt som ett jävla ålaskinn, så hårt att koddarna var uppe vid lungorna och man huttrade arslet av sig varje pass. Lyckligtvis satt min dräkt rätt ok, men polaren tog ju in vatten så det stod upp till vaderna när vi gick upp. I slutet av alltihop fick vi möjlighet att ta torrdräktskursen, och DÄR skulle vi få lära oss att pysa in luft. Vi hade ju fan inte ens komfortluft tidigare. Dykledaren var ganska hård o sträng o vi var fyra 15-åriga grabbar som ville göra allt exakt som han sa så vi trodde ju han hade koll på läget och att "det skulle va så". :mad: Fattade inte ett skit vad farsan snacka om när han sa att det skulle vara "bekvämt" med torrdräkt. Kändes som värsta överlevnadsövningen för attackdykare.

Detta hade egentligen ingenting med saken att göra men behövde skriva av mig lite när jag läste "torrdräktskurs". :D Rätt åt dem att de konkade några månader senare...

Misären är ju halva nöjet med att dyka i Sverige! Kallt, noll sikt, mörkt och en hyrd torrdräkt med läckande utloppsventil höjer bara machofaktorn:)
 
Topp