• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur många har klockspar?

mps

Cartier
Många här Impulsköper sina klockor verkar det som.
Men hur många har sparkonto eller liknande för sina klockor.
Jag sparar dels för en SS Landsort.
Sen vill jag ju köpa tusen andra.
Så i en sunkig burk som det varit ICA Basic snabbkaffe har jag börjat spara växel.
Baserat på vad som är i nu så kommer det vara ca 4000:- när den är full.
Då skall det köpas en Seikodykare.
Byta tungt mot tungt :)

Så hur sparar ni andra?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    246.9 KB · Visningar: 368

Niklas

Rolex
2-Faktor
Har ett KlockKonto.
Ser lite konstigt ut på mitt vanliga konto då jag alltid skriver KK på överföringen dit..
Brukar fnissa förtjust när jag tittar på kontoutdraget och konstaterar att den KK'n verkar vara dyr i drift.

Men jag är så ordentlig så jag har även ett servicekonto.. För bilar och klockor :)
 

Simpatico

Rolex
Har startat upp ett konto dedikerat för klockor samt klocktillbehör.
Summan som sätts in den 25e varje månad är samma som jag skulle använt till snus.
Den 1 Maj kl 12.00 så firar man ett år som snusfri.
Sätter även in lite till då och då beroende på ekonomi.
 

SSL

Audemars
Har ett klockkonto med 0:- i tyvärr. Dock kan man ju alltid ta från andra sparkonton :hungry:
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Har också klockkonto. Tanken var att lägga undan en slant löpande under ett år för att köpa en kronprydd en när det fylls jämnt framåt hösten. Men vetefasiken alltså. En tvåhjuling med Acrapipor känns grymt intressant nu...
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Har ett konto för roliga saker som för nuvarande är klockor, sen vad det faktiskt blir i slutändan har jag ingen aning om :) men det ser ut att finnas en budget till någonting skoj iallafall
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag vet ju hur mycket pengar jag har, och jag vet hur mycket pengar som trillar in och ut varje månad. Vet således hur mycket pengar jag sparar, och hur mycket som kan läggas på klockor.

Kan inte minnas senast jag var tvungen att lägga pengar på ett särskilt ställe för att kunna spara. :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Många som (inte) snusar.
Har aldrig haft någon ful ovana (cigaretter eller snus; alkohol räknas inte). Men ibland när jag ska till att köpa något... tja... onödigt... så tänker jag att "tänk vad jag sparat på att inte röka/snusa i alla år". Sjukt vilka konstiga medel man tar till för att motivera sina inköp.

Har hur som helst inget särskilt konto eller kaffeburk för något av mina intressen, utan det blir från vanliga sparkontot om något kommer upp.
Det är ju inte direkt så att kapitalet växer där ändå...
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Sparar i fonder.
En av fonderna är dedikerad för klockköp eller annat skoj.
Även pengarna för klockor som sålts hammer där i väntan på att användas till nya inköp.
 

Operator

Omega
Kör ett dedikerat konto, bra att kunna öronmärka - eller egentligen kanske det handlar mer om att begränsa sig själv ;)
 

M021

Rolex
2-Faktor
Inger direkt spar, fonder och aktier blick klockpengar i form av utdelningar osv. Hittade dock en halvfull petflaska av 10kronor i en av mina flyttlådor när jag nu besöker morsan. man säger att en full är 10', så kanske 4000:D?
 
Nördar vi till det då:)
Mitt sparande (i grönt) just nu:
UXh49Wq.jpg


Ca 20% av dessa ( dvs 6% totalt) är just klocksparande. Brukar räcka till 1-3 klockor per år beroende på vilken i listan jag väljer:) Resten är amortering, barn, gemensamt sparande, egen buffert, skor, kläder, investeringar och resor
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Har ryckt 40 kr/dag i snart två år, är väl drygt 25" nu och växer stadigt.....
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Konstaterat att om jag bara sätter över pengar till ett annat konto blir det lätt att man går dit och nallar. Cash i en (faktisk) old school spargris! Ska bli intressant den dagen man kommer med 45000 i kontanter och vill betala nått..
 

MartinGFX

Cartier
Någon tusenlapp i månaden läggs över på kontot som för tillfället är till för klockköp. Brukar sluta med att jag köper elektronik för pengarna dock...
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Klart man har ett dedikerat klockkonto med överföring och tömning varje månad av vad som finns kvar på lönekontot när nya lönen kommer.
 

Klugel

Omega
Försöker lägga undan iaf 1000kr/mån på klockkonto.
Går dock lite för sakta så dom andra sparkontona får hjälpa till vid köp.
 
Topp