• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur många har klockspar?

ScubaKing

Audemars
En hundring och resten tjugor alltså? ;)

Yes, en tusing på utsidan och en tjock bunt med tjugolappar ;), keeping up appearances :D

u=U_FPJ6QacSn9SPNnDV7O5odkn78Y3eVzau_xjmutqTX_ZZC_wVMrCWsS3zmLy-tYPb9ljc3zOPlOMDGZy2M,&w=300&h=400
 

JohnDoe

Rolex
Spara? Nää slutade med att spara för länge sedan. Brukar ha råd med det jag vill ha ändå. Saknas det medel får man väl höja intäkterna. Tycker klockor är ett billigt nöje, man får ju oftast tillbaka pengarna om man flippar. Bilar, slipsar, resor, elektronik där är det ju bara ett svart hål.
 

don.h

Cartier
Blir en överföring varje månad. Problematiken är dock att det i sluten i månaden nallas ifrån sparkontot istället för från klockkontot.. Trist att man är så bra på kreativ bokföring... :)
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
Känns ändå som att sparandet till klockor är ett mindre problem. Det är att motivera diverse klockköp eller bilköp för den delen för sin bättre hälft som är det svåra i ekvationen. Man möts ofta av himlande ögon, ibland brukar jag lite lögnaktigt påstå att jag ska sälja ett flertal klockor och därigenom finansiera alla framtida klockköp..... Men skåpet blir ju bara fullare och fullare och min fru kallar det för klockporrskåpet.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Blir en överföring varje månad. Problematiken är dock att det i sluten i månaden nallas ifrån sparkontot istället för från klockkontot.. Trist att man är så bra på kreativ bokföring... :)
Det finns säkert en stor efterfrågan på just den kompetensen... Och skulle det skita sig i "jobbet" så kommer du ändå att få gratis kost & logi på någon trevlig ort i Sverige. Win-win ;)
 

Owird

Omega
Har ett sparkonto jag sätter in klockpengar på så ofta jag kan för att få ihop till drömklockan! Snart i MÅL! :)
 

Wemb

Cartier
Jag kör ett separat klockkonto.

För mig är det en fröjd att se det växa för att sedan tömmas snabbare än jag kan säga "swisch".
 
Har ett livsnjutarkonto som för tillfället innehar hela 1.14 kr :D lägger över pengar lite då och då. Pengarna går till "lyxkläder" klockor och annat skoj som bara är exesser...
 

bionicbeagle

Friends of KS
Jag har inte något sparkonto specifikt till klockor, utan använder ganska godtycklig del av rörlig inkomst i form av RSU:er, ESPP och bonus för att köpa klockor -- har funkat bra på sistone då företagets aktier tredubblats i värde på två år och dollarn har dragit iväg :)
 

Leksaksmannen

Breitling
Har ett vanligtsparkonto, samt ett konsumtionssparkonto där jag spar pengar till lite dyrare konsumtionsvaror - evx. klocka,kläder, möbel el.dyl som jag vet att jag vill köpa inom rimlig framtid.
 

holma20

Panerai
Har ett konto å allt som går in där går till klockor :) sen blir de knäckebröd å vatten om ja ens har råd med de,
Annars brukar jag sitta utanför Ica med en Rolle på högerarmen och i vänster har jag en kaffemugg med några enkronor i , :greedy:
 
Jag lägger undan alla mynt och + 3000 i månaden i ett litet kassaskrin från Engelska armén. När detta är fullt tar jag mig till min bank (som har kontanthantering och öppet alla vardagar), får innehållet räknat och insatt på "semesterkontot".
På mig funkar benämningen "semesterkonto" återhållande. Skall mycket till innan det nallas därifrån.
För övrigt känns det alltid som semester då jag ser på en fin klocka.:)
Jag åker ganska sällan på några kostsammare semestrar vilket gör att jag oftast kan "spontanköpa" när rätt ur kommer.
Jag har en övre gräns på 25.000:- för klockköp, nytt som beg.
Då jag har åtskilliga vintageur krävs reparationer och service på löpande band.
Lade närmare 9000:- förra året på 14 servicar och 2 renoveringar, hade då tillgång till mycket billig urmakare.
Nu tror jag förresten jag hittat rätt i urmakardjunglen igen. Hämtar 4 nyservade ur imorgon.
Outar urmakaren i lämplig tråd när jag vet hur allt gått.
 

Dingdong

Omega
Äger en etta jag hyr ut i andrahand som är betald. Har en hyra på 4500kr vilket går direkt till klockspar. Allting som är kvar på kontot på lönedagen går också till klockspar. Spar även utöver det, ser klockor som ett slags sparande.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Äger en etta jag hyr ut i andrahand som är betald. Har en hyra på 4500kr vilket går direkt till klockspar. Allting som är kvar på kontot på lönedagen går också till klockspar. Spar även utöver det, ser klockor som ett slags sparande.
Man skall inte spara klockorna dom skall brukas ;)
 

Dingdong

Omega
Man skall inte spara klockorna dom skall brukas ;)

Ja men precis så är det! Gäller inte på detta forum men många andra säger "Hur kan du kasta bort så mycket pengar på en klocka du aldrig får igen på?" Brukar alltid säga att klockornas andrahmdsvärde står sig 100% bättre än hans bil på verkstaden ;)

Edit: Klockan/klockorna jag kommer äga kommer jag aldrig sälja.
 
Topp