• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur många klockor är motiverat att ha i sin samling?

Bebitz

Cartier
Hej, just nu har jag en Longines Legend Diver och en Seiko SKX009 som beater. Jag kollar nya potentiella inköp dagligen och det kliar verkligen i "köpfingret". Jag känner att jag gärna skulle vilja ha en "riktig" klassisk dykare samt en dressare med ljus tavla på länk. Känner även ni ett sådant köpsug och nästan ett "beroende" efter nya klockor?

Så min fråga till er är: Hur många klockor kan man egentligen ha i sin samling som man har användning av? Hur många har du?

Jag känner personligen att det finns en risk att vissa klockor bara kommer att ligga och samla damm, även om jag haft genuina intuitioner om att använda dem.
 

TLåbbman

Omega
Inte för att jag kallar det en samling direkt. Men jag har 1st rålle för att stilla mitt klockintresse, en Seiko prw 3000 beater som jag mest har för tidtagning när jag tränar, och en bruksklocka, en gammal guldduble från 60talet som var min morfars som jag har till vardags och funkar även som dress även om den inte är så exklusiv.
 

WBergdahl

Panerai
Jag skulle säga att det är motiverat att ha 3 klockor!
Själv vet jag att jag inte skulle använda någon annan klocka än den jag har just nu, även om jag köpte en till, så risken att klockorna bara ligger och dammar och inte används är för stor...
Man ser ju även ganska många trådar i köp/sälj att klockorna får "för lite tid på armen"...

Mitt svar är alltså 3st!
- En dykare
- En dressare
- En beater

(träningsklockor osv är INTE inräknat) :)
 

Bebitz

Cartier
Jag skulle säga att det är motiverat att ha 3 klockor!
Själv vet jag att jag inte skulle använda någon annan klocka än den jag har just nu, även om jag köpte en till, så risken att klockorna bara ligger och dammar och inte används är för stor...
Man ser ju även ganska många trådar i köp/sälj att klockorna får "för lite tid på armen"...

Mitt svar är alltså 3st!
- En dykare
- En dressare
- En beater

(träningsklockor osv är INTE inräknat) :)


Jag tänker lite likadant där. En av varje inom dem segmenten borde vara optimalt, fast då kommer nästa problem. Jag vill ju kanske ha en med ljus tavla och en med mörk tavla ;) eller en dressare på länk och en på skinn osv.
 

WBergdahl

Panerai
Jag tänker lite likadant där. En av varje inom dem segmenten borde vara optimalt, fast då kommer nästa problem. Jag vill ju kanske ha en med ljus tavla och en med mörk tavla ;) eller en dressare på länk och en på skinn osv.

Det har du rätt i, men då ser jag nog hellre att jag säljer ena klockan som inte passar mig för stunden, och skaffar mig en som stillar mina begär! :)
Om inte annat så kan du alltid ha en länk/ett läder hemma och byta när du känner för det, och vill du byta urtavla, köp en som stillar det begäret och gå till en urmakare ;)
 

WBergdahl

Panerai
Äsch, kom inte med bortförklaringar! Jag köpte min första Rolex som "vikarie" förra året. Är också student, har dock valt att inte ta CSN-lån så att jag slipper stå i skuld resten av livet. Allt går om man vill ;)

Jag försökte bara slippa undan, haha... :) Jag pluggar inte utan jag jobbar, men jag är lite för försiktig med mina pengar för mitt egna bästa! Är riktigt sugen på att köpa en ny dinka, men jag har inte blivit kär i någon ny än :(
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag försökte bara slippa undan, haha... :) Jag pluggar inte utan jag jobbar, men jag är lite för försiktig med mina pengar för mitt egna bästa! Är riktigt sugen på att köpa en ny dinka, men jag har inte blivit kär i någon ny än :(

Stressa inte. Men om du vill köpa något nu nu nu, välj då en klocka som du kan få tillbaka pengarna på vid eventuell flipp. Roligare att ha pengarna på handleden än i plånboken!

Jag minns inte vem det var, men han brukade panta sin klocka på Café Opera när han inte kunde betala ;)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Så min fråga till er är: Hur många klockor kan man egentligen ha i sin samling som man har användning av? Hur många har du?

1. Stjärnstopp.
2. Fem st, jag använder en...

Jag förstår varför folk vill ha klockor i olika kategorier - dress, dykare, kronograf osv. Människan sätter in allt och alla i fack omedvetet och medvetet. Personligen gillar jag inte det. Hellre tre kronografer som används, istället för att ha en dress, en dykare och en kronograf där en eller två får ligga i lådan väldigt mycket. Alltså, köp det du gillar och bry dig inte om kategorierna.

Skulle höfta till med att tre klockor är optimalt. Behöver inte vara världens dyraste heller. En Exp 1, Speedy och en Black Bay är en trio jag kan tänka mig. Tre sportklockor...
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Finns väl inte någon övre begränsning om ekonomin tillåter det, men är tveksam på om det är så roligt att ha så många att man nästan inte har koll på vad man har.
Har själv 8 st och har satt det som ett max för att min klocklåda har 8 platser så det blev ett praktiskt antal. Känner jag mig själv rätt så är risken för stor att jag köper för många som inte får så mycket handledstid. Så innan jag köper något nytt så ska jag sälja en av de jag har. Men sedan är frågan om jag lyckas hålla det, risken finns alltid att det råkar bli en nummer 9.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag kör min Seiko som arbetsklocka och min Rolex som vardags utanför arbetet.
En dressare (El Primero) hade inte suttit fel men jag klär aldrig upp mig. Vilket är synd för Zenithen äe det snyggaste uret som finns enligt mig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det beror på hur duktig man är på att motivera/lura sig själv. Allmänt vedertaget är väl dock:

En dykare
En vintage
En kronograf
En GMT
En dressare
En beater
Ett arvegods
En manuell klocka
En kvartsklocka
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Förutom klockor som jag fått present eller arvegods, samt några Quartz ur.
Så har jag tre klockor som jag valt själv SMP, Speedy, Sub 114060 så jag använder inte så mycket dressare;)
 
Topp