• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur många klockor är motiverat att ha i sin samling?

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag brukar ligga på 6-8 st, fler blir för stor överlapp (för lika) så då säljer jag dem o köper dyrare... ...färre så känns det som nåt saknas ibland... :)

Men det beror ju helt på vilken typ av samlare man är, jämför Ariste och Davvan / Per Svårt att hävda att nåt är objektivt rätt här imho...
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Skulle säga minst 7 stycken. Gräns på hur man vill ha finns inte så bara köra.
 

Isodor

Audemars
Finns inget limit. Så länge intresset finns och man tycker det är kul är det bara att köra ,,,
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man kan ha så många som ekonomin och utrymmet tillåter. Om det är vettigt vetefaan...
Har idag 5,6 näe 7, eller kanske 8 klockor. Varav alla utom 1 används regelbundet...
I början av mitt intresse skenade det rätt rejält tycker jag i alla fall. Från 1 till 25 gick förvånansvärt fort.. Men jag slutade med kvantitet när jag råkade köpa en klocka jag redan hade... Då är det bevisligen för många i lådan:)
 

KMS

Rolex
Beror ju självklart vad du har för mål med samlingen. Men på lång sikt= MÅNGA!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
What ever makes you happy, klockintresset är sällan statiskt under längre tid utan förbered dig på utveckling och konformitet i olika grad.

 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
n4f9c7a3b43a39.png
 
  • Like
Reactions: ssl

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
På aningen större allvar -
Jag har precis flyttat, och mitt i röran var det två klockor som kom fram - en beater (stowa seatime) och en dressigare kronograf (Oris Chronoris). Jag såg dem tillsammans då och då och tänkte att om jag hade bara de två klockorna skulle jag fortfarande kunna vara nöjd. I tråden "hur ser din samling ut idag" är jag oftast mest imponerad av de samlingar som består av två-fyra klockor som kompletterar varandra bra.

Tex Sub (dressigare beater), och ljustavlad DJ (sportigare dress). Båda är väldigt mångsidiga och funkar på en mångd olika band. Komplettera med till exempel en Speedmaster. Sen kanske en pepsi eller rootbeer GMT.

För min del har jag sålt av en massa den senaste månaden och är nu nere på 7 klockor (och ett fickur).

4 moderna:
Beater (Stowa Seatime)
Chronograf (Oris Chronoris)
Dress (Tissot Visodate)
Arga klockan (Seiko digital radiowave solar)

och 3 vintage:
Färgglatt (två Seiko Pogue, en gul en blå)
GMT (Tissot navigator)

Alla dessa använder jag åtminstonde emellanåt, och tycker om på ett lite barnsligt sätt. Jag har eventuellt en guldig på väg in, men det får helgen utvisa.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Är trist när en del klockor bara ligger och aldrig blir använda.
Tror det inte finns en siffra utan är ett inre beslut var och en får ta.
Tror 4 st skulle i mitt fall vara perfekt.
 

WBergdahl

Panerai
Stressa inte. Men om du vill köpa något nu nu nu, välj då en klocka som du kan få tillbaka pengarna på vid eventuell flipp. Roligare att ha pengarna på handleden än i plånboken!

Jag minns inte vem det var, men han brukade panta sin klocka på Café Opera när han inte kunde betala ;)

Och det märke som är helt klart lättast att flippa, den en minimal förlust, är ju då en Rolex? :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
I mitt fall känns det som 4-5 "jobbklockor", så att alla används lagom mycket. Och så 2-3 "beaters" som går på helgerna.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Och det märke som är helt klart lättast att flippa, den en minimal förlust, är ju då en Rolex? :)


Finns ju massa andra klockor också som du inte gör nån större förlust på förutom Rolex. Det handlar snarare om att köpa begagnat, ett märke folk iaf har hört förut och inte de mest udda modellerna du kan hitta. Rolex är stekhett framförallt här på KS men världen är faktiskt större än så. Även om man inte vill tro det. ;)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Det är ju också så att även om fluktuationerna i procent är mindre på rolex, så betyder det mer i absoluta pengar än på tex en swatch.
 

WBergdahl

Panerai
Finns ju massa andra klockor också som du inte gör nån större förlust på förutom Rolex. Det handlar snarare om att köpa begagnat, ett märke folk iaf har hört förut och inte de mest udda modellerna du kan hitta. Rolex är stekhett framförallt här på KS men världen är faktiskt större än så. Även om man inte vill tro det. ;)
Så är det ju! Men jag vill ju ha en klocka som är lätt att flippa med lite förlust, i Sverige! Vill inte sälja den till utlandet :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Själv så har jag svårt att gå över tre som används. Finns väl lite annat småplock här och där men överlag så blir fyra en för mycket. Man kommer långt med en Submariner, en GMT och en Daytona. Jag skulle dock inte se mig som en samlare. Jag gillar fina saker som man kan använda.

Istället för att köpa fler så lägger jag hellre ner mer pengar på färre objekt för att få bättre exemplar. Hade jag haft obegränsat med slantar så hade väl volym varit festligt men jag har hellre tre klockor a 100k än tio klockor a 30k.
 
Topp