• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur många klockor är motiverat att ha i sin samling?

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Finns väl inte någon övre begränsning om ekonomin tillåter det, men är tveksam på om det är så roligt att ha så många att man nästan inte har koll på vad man har.
Har själv 8 st och har satt det som ett max för att min klocklåda har 8 platser så det blev ett praktiskt antal. Känner jag mig själv rätt så är risken för stor att jag köper för många som inte får så mycket handledstid. Så innan jag köper något nytt så ska jag sälja en av de jag har. Men sedan är frågan om jag lyckas hålla det, risken finns alltid att det råkar bli en nummer 9.


Jag har också en låda med plats för 8 klockor. Dock har man ju alltid en på armen, så 9 klockor känns lite som ett max för mig just nu. Jag har dock bara 5.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tycker mycket om samlingar där någon har 40 st vintage enicar eller
klockor med blå tavlor, 650 st compressordykare etc. Men kommer aldrig hamna där själv.
Men själv så blir jag alltid lite ambivalent och svajig när jag har mer än 4-5 klockor.
Får dåligt samvete mot de klockor som inte används. Jag pratar då om mera bruksklockor och inte rena rariteter.
Och det är som många tidigare sagt att man har lite olika klockor för olika tillfällen.
Samla på du.
Köp in, utvärdera, kräng eller behåll, köp in, .............
/j
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Så är det ju! Men jag vill ju ha en klocka som är lätt att flippa med lite förlust, i Sverige! Vill inte sälja den till utlandet :)
Har köpt och sålt ett dussintal klockor i andra märken i Sverige, utan förlust att prata om på relativt kort försäljnigstid. Vill bara öppna dina ögon för mer än Rolex. :) Men visst är Rolex kanske det säkraste kortet.
 

Mangusta

Cartier
Jag skulle säga att max är 3-4 stycken för då känner jag att jag kan använda alla utan att ha "slösat bort" pengarna även om jag fattar att det alltid finns ett värde i klockorna förstås. Jag hinner använda 3-4 stycken utan samvetskval för dom som ligger och skräpar i lådan. Men det var ett tag sen jag hade det antalet... :angel:

Men mitt svar på frågan blir i alla fall att tre klockor är lagom; en dykare/sportig klocka, en dressare och en beater/vardagsklocka. Nu tar jag inte alls hänsyn till ekonomi, intresse osv i mitt svar utan tänker bara rent praktiskt vad man faktiskt behöver. Och jag använder ordet behöver löst. :D
 

WBergdahl

Panerai
Har köpt och sålt ett dussintal klockor i andra märken i Sverige, utan förlust att prata om på relativt kort försäljnigstid. Vill bara öppna dina ögon för mer än Rolex. :) Men visst är Rolex kanske det säkraste kortet.
Haha, roligt att du tror att jag bara har ögonen för Rolex, haha :D
Jag har faktiskt "bara" en Omega, och trodde att det enda märket som är lätt att sälja var Rolex... Men skicka gärna ett PM med lite andra märken/modeller så kan vi fortsätta att prata där! :)
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker att runt 3-4 klockor funkar bra. Jag har perioder där jag bara använder en klocka. Så man behöver inte ha fler än det. Men vad man vill ha och vad man behöver är ju två olika saker. :cigar:
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Så många ekonomin tillåter tycker jag. Dock hade jag föredragit kvalité för kvantitet såklart:)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
En på armen och två i windern, roterar dom veckovis. Dessutom en quarzbeater, så fyra är nog optimalt. Frågan är vad den femte klockan, som också är ett automatur, gör på mitt skrivbord? Stannat har den också ... :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
En på armen och två i windern, roterar dom veckovis. Dessutom en quarzbeater, så fyra är nog optimalt. Frågan är vad den femte klockan, som också är ett automatur, gör på mitt skrivbord? Stannat har den också ... :)

Sälj den. Billigt. Till mig. För visst är det SDn som bara ligger och skräpar? ;)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Sälj den. Billigt. Till mig. För visst är det SDn som bara ligger och skräpar? ;)

Dream on ... :D

Rolex 2014-06-05 (sol).jpg
 

Bebitz

Cartier
Blandade svar med många olika strategier :) Jag har funderat och jag kommer ha min Legend Diver som "dressare", min SKX009 som "beater" och nästa köp som jag tycker fungerar till allt blir antagligen en IWC Ingenieur eller möjligtvis en Rolex Datejust II. Då har jag tre klockor som täcker alla behov! Bara att spara ;)
 

Sond

Patek
Då och då kommer dessa frågor upp. Alltid omöjliga att svara på, ändå lika roliga att svara på...

Först krävs någon rad om att vi alla är olika och allt beror på ekonomi och typ av jobb/liv. Men nu kan vi gå på frågan... Ett minimum för en klocknörd borde vara en dykare av lite bättre snitt, en dress och en beater. Sedan kan man öka på det och äga en kronograf också. Därefter kan man också skaffa en GMT. Sedan är det ganska trevligt med något mer vardagsbetonat än en dress fast inte en dykare/tool watch. Ja, sådär kan man hålla på ett tag tills man har en 10-12 klockor. Då kommer frågan om det är bättre att konsolidera och gå tillbaka till ursprungsfyran men i en annan prisklass? Om detta kan man diskutera i evigheter. Och då är man där man startade fast man får lägga till, att om priset på klockorna ökar så mycket, efter den första eller andra konsolideringen, att klockorna blir svåranvända så får se till att ha några mer användbara också... Så om ekonomin är större än förståndet så finns inget slut på detta..:D.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Sedan är det klart att det beror på om det är ett "äkta" samlande, eller mer av ett brukssamlande.

Med det förstnämnda menar jag at det finns ett uttalat syfte med samlingen, typ "alla modeller som Rolex någonsin producerat" (ett dyrt och livslångt projekt) eller "alla klockor som Jim Carey burit i rollen som Pet Detective" (en ganska märklig men betydligt mer begränsad samling). På så sätt får samlandet ett mål/syfte och en naturlig begränsning.

Om det är mer av en hobby och ett brukssamlande, då är det väl snarast dagsformen som avgör hur många klockor man kan motivera för sig själv och sina närstående att man "behöver"...
 

Sond

Patek
Sedan är det klart att det beror på om det är ett "äkta" samlande, eller mer av ett brukssamlande.

Med det förstnämnda menar jag at det finns ett uttalat syfte med samlingen, typ "alla modeller som Rolex någonsin producerat" (ett dyrt och livslångt projekt) eller "alla klockor som Jim Carey burit i rollen som Pet Detective" (en ganska märklig men betydligt mer begränsad samling). På så sätt får samlandet ett mål/syfte och en naturlig begränsning.

Om det är mer av en hobby och ett brukssamlande, då är det väl snarast dagsformen som avgör hur många klockor man kan motivera för sig själv och sina närstående att man "behöver"...

Under mina första kloknörderiår så hade jag ett tema då jag samlade på Omega seamaster från 60-talet och tidigare. Sedan tröttnade jag på det av lite olika orsaker och sålde nästan alla(vilket jag ångrar idag, men inget at gräva ned sig över). Därefter hade jag ett antal år med ett fåtal klockor innan jag drog igång igen och då var det mer ett antal specifika klockor jag var ute efter. Sedan blev det ett uppehåll igen(som tur var utan försäljningar). Och får ca 1,5-2 år sedan smög sig klockintresset igång igen. Nu handlar det mycket mer om användningsområden. Varje klocka ska fylla en roll. Och helst inte dubblera.

Så antalet blir olika beroende på hur man tänker. Jag har alltså haft nästan 15 vintage Seamaster under en period. En annan tid hade jag 6-7 klockor av olika modeller och nu har jag kanske 15 klockor. Men jag hävdar att man kan klara sig med tre. Och man nu inte bryr sig om de som klarar sig med en...





Utöver det har jag minst 20 klockor som jag inte riktigt räknar och som inte betingar något försäljningsvärde, så de bara ligger och skräpar...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ursprungligen tyckte jag fyra var lagom: dress, dykare, kronograf + beater. Sen tar det ett tag att bryta isen och köpa en till. Därefter går det mycket lättare att köpa fler. Ibland får jag för mig att jag ska sälja något, men jag har sån separationsångest.

Brukar kolla på Hodinkee Talking watches och då känns det helt ok att ha många klockor. Riktigt trevliga inslag om samlare.
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Jag tror att jag kommer att ha tre eller fyra klockor i min samling. Jag satsar på kvalitet framför kvantitet.
 

Apansson

Torpare
[X] Day-date på länk
[ ] Halvdressad stålklocka (AT/DJ)
[ ] GMT
[X] Slaskig arbets-beater (swatch sistem51)
 
Topp