• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur många klockor använder ni egentligen?

KMS

Rolex
Det har ju diskuterats en del om det optimala antalet för hur många klockor som man kan använda osv /Beater/ Dressare/ Dykare osv.

Känns som detta skiljer sig från lite hos dom som är lite mer samlingsinriktade och vintagefierade...

NI som sitter på ett duktigt gäng med klockor använder ni alla någon gång under året? Eller har ni några favoriter och några som sitter kvar på bänken år ut och år in?

Själv börjar jag märka ett mönster; jag rullar runt på hälften av mina elva i lådan.

De som nästan aldrig används tycker jag ser riktigt coola ut i lådan men när det kommer till användandet så blir det ändå dom andra klockorna som går före. Vet inte riktigt vad det beror på.
Jag vacklar fram och tillbaka om det är någon poäng med att ha några klockor i lådan som jag fortfarande gillar utseendet av men ändå aldrig använder.

Hur tänker ni?
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Har inte så många klockor ännu men rullar främst på 2st. Igår plockade jag fram en gammal skräpig seiko kronograf som fick följa med och bada!
 

vonhall

Rolex
Nu har jag ingen gigantiskt samling. Har medvetet försökt att hålla "samlingen" kring 4-5 stycken och att alla skall användas ungefär lika mycket. Är det någon klocka som man växt i från så ryker den ganska snabbt. Det hade annars känts som ett oerhört slöseri att låta en fin klocka snurra runt i windern utan att användas!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Har väl en 10-12 som används. 3-4 stycken får dela på större delen av tiden. En tredjedel används någon gång i månaden. Resterande några gånger per år. Ungefär.
 

jabla

Sarlacc
3-4 stycken som används varje månad, 2 som används någon gång per år och några som legat oanvända länge nog för att motivera försäljning.
 

Sond

Patek
Mina "moderna" klockor används regelbundet. Vintage kan bli liggandes 6-7 månader.

En följdfråga byter ni klocka varje dag eller blir det en klocka en vecka typ? Själv kör jag ofta två, tre dagar med en. Kan ändras om något särskilt möte eller middag dyker upp i almanackan. Är de lite "ömtåliga byter jag när jag kommer hem fr jobbet.

På helgen styr aktivitet val av klocka helt.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Intressant...jag har avsevärt minskat rotationen i takt med att samlingen vuxit men planerar att rotera samt avyttra friskt under föräldraledigheten. Har i princip en jobbklocka som får alla vardagar och sen upp till tio andra som får rotera vid helger...det betyder att en hel del andra nöter låda i väntan på att alla andras vintageklockor ska självförstöras i sakta gemak så min samling blir unik...:)
 

Jonaz

Rolex
Har bantat "samlingen" rejält under året... Av nu tiotalet är det ca tre som används veckovis. Favorit just nu. Tudor heritage chrono, nästan så betuttad att jag funderar på att köpa en av varje tavelfärg... Blir man en OWG då? ;)


iPhone | Tapatalk
 

meo_swe

Audemars
De klockor jag har snurrar runt ganska frekvent. Dock har jag "bara" två som jag vågar ha med på jobbet. Så dem är de som användes mest. men till kostym har jag ju inte en dykare, och jag har ju inte en dressigare klocka till badstranden direkt... jag skulle vilja påstå att det är en tre klockor jag använder 6 av 7 dagar i veckan. De andra är lite udda eller roliga klockor. Sånt som passar på sommaren eller vid lite mer otvungna sammanhang.
 

Hardy

Thug
Intressant...jag har avsevärt minskat rotationen i takt med att samlingen vuxit men planerar att rotera samt avyttra friskt under föräldraledigheten. Har i princip en jobbklocka som får alla vardagar och sen upp till tio andra som får rotera vid helger...det betyder att en hel del andra nöter låda i väntan på att alla andras vintageklockor ska självförstöras i sakta gemak så min samling blir unik...:)


skitsnack!! jag vet att du har en klocka till varje dag på året. det finns bevis
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Intressant...jag har avsevärt minskat rotationen i takt med att samlingen vuxit men planerar att rotera samt avyttra friskt under föräldraledigheten. Har i princip en jobbklocka som får alla vardagar och sen upp till tio andra som får rotera vid helger...det betyder att en hel del andra nöter låda i väntan på att alla andras vintageklockor ska självförstöras i sakta gemak så min samling blir unik...:)

När går du på pappaledighet?
 

Mr Chance

Kalmar
Jag använder väl ca 1/3 av mina klockor. Ibland får samma klocka sitta på flera dagar och ibland byter jag klocka flera gånger om dagen. Jag går på känsla och vilka aktiviteter som är inplanerade.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Jag har ingen stor samling, men använder tre stycken regelbundet. Lite beroende på av jag har på mig samt vad man skall göra under dagen/kvällen.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
När går du på pappaledighet?
Från slutet av augusti och fram till början av februari, är du på gång snart också?
Är inte det en sån där grej som du har planerat ungefär jättelänge och som med stor sannolikhet kommer att stanna på just planeringsstadiet... :D
Hehe...du är mig på spåren, Denke...men faktum är att jag vänt trenden och nu har mer ut- än inflöde på klockfronten...den mentala bearbetningen har tagit tid, att släppa sina "älsklingar" och inse att jag har varken råd eller plats att köpa allt som lockar tar tid för mig. Det faktum att föräldraledighet suger hårt på klockkassan har bidragit till terapin...:)
Är du sugen på en privat förhandsvisning innan utförsäljningen börjar så let me know...:)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Från slutet av augusti och fram till början av februari, är du på gång snart också?

Hehe...du är mig på spåren, Denke...men faktum är att jag vänt trenden och nu har mer ut- än inflöde på klockfronten...den mentala bearbetningen har tagit tid, att släppa sina "älsklingar" och inse att jag har varken råd eller plats att köpa allt som lockar tar tid för mig. Det faktum att föräldraledighet suger hårt på klockkassan har bidragit till terapin...:)
Är du sugen på en privat förhandsvisning innan utförsäljningen börjar så let me know...:)

Slutet på August till feb, styra upp lite pappa barn aktiviteter?
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Jag har för tillfället 8 klockor. (ganska bra jobbat; i början på förra året hade jag ingen...)
3-4 stycken av dessa får regelbunden tid på handleden. Resterande är "kul att ha"-klockor/one-trick-ponys; t.ex. "kostymklockan" som används de fåtal gånger jag har kostym eller den däringa coola -70-talskronografen som jag bara var tvungen att köpa på fyllan via annons här på KS... De får kanske följa med nå´n dag i månaden etc. men betingar ett så pass lågr pris om de skulle säljas, så de får hänga med.

Men nu har jag nog kommit till sans i samlandet och kommer att tillämpa en in/en ut vid ev. nya affärer.
 

Sond

Patek
Under tiden jag följt denna tråd så har jag funderat på om jag skulle kunna tänka mig att sälja någon av mina klockor. Och hur jag än försöker så kommer jag fram till att ingen går att sälja... Däremot kommer jag sakta(?) fortsätta utöka samlingen. Med vat vet jag inte just nu.
 

KMS

Rolex
Mina "moderna" klockor används regelbundet. Vintage kan bli liggandes 6-7 månader.

En följdfråga byter ni klocka varje dag eller blir det en klocka en vecka typ? Själv kör jag ofta två, tre dagar med en. Kan ändras om något särskilt möte eller middag dyker upp i almanackan. Är de lite "ömtåliga byter jag när jag kommer hem fr jobbet.

På helgen styr aktivitet val av klocka helt.

Byter nog lite titt som tätt, brukar byta när man kommer hem efter jobbet osv. Befinner jag mig i närhet av någon form av vatten, krävs ju dykarn (diskning, tvätt av barn osv:)).
Blir nästan bara kontorstjänst nu för tiden, så det öppnar upp möjligheten för att ha något annat än beatern.
 

GurraG

Cartier
Jag har drygt 10 klockor idag och jag skulle säga att hälften får handledstid varje månad. De resterande är endera kuriosa (mina drivers watches) eller halvsunkiga quartsare som jag köpte mer som modeaccesoarer som nå'n enstaka gång får åka på.
 

Erik O

Breitling
Jag brukar använda klockorna i ca en vecka för att sedan välja ut en annan ur asken. Alla används och det gör att det tar ett tag att komma runt. Jag behöver inte, och tar inte så hårt på vilken klocka som jag använder till vad. Allt kan användas på jobbet och fritiden. Smäckra kostymare och sportigare ur blandas friskt.
 
Topp