• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur många klockor använder ni egentligen?

Jag äger drygt 100 klockor, men säkert 80 % eller så är väggur, bordsur eller väckarur. Sen har jag ett gäng fickur och ett mindre antal armbandsur. Jag samlar gärna på klockor, men just armbandsurs-samlingen växer sällan eftersom jag helst använder samma armbandsur hela tiden, så det känns onödigt att lägga pengar där. Nästan alla armbandsur är för övrigt avegods eller gåvor.

Jag kör med ett armbandsur dagligen, och så har jag numera morfars Omega Seamaster som "finklocka", plus att jag ibland har en Inex-klocka som får ta de riktigt hårda smällarna. Så tre armbandsur får handledstid, kan man säga.

Däremot har jag 30-40 mekaniska väggur av olika slag som jag håller igång för jämnan.
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Försöker rotera, men slutar med att jag använder de senaste nyförvärven oftare. Likt ett gammalt ex förpassas tidigare månads favorit ner i klocklådan, samtidigt som jag inte vill sälja för att senare se henne på en annan mans handled...

Försöker dock hitta tid till alla mina damer, även om de som tidigare hade fina boetter nu känns lite ebauche och inte längre så unika...
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Cyklar i ur och skur , därför känns det tryggare med vintage dykare jämfört med vintage chrono liknande....

Tre dykare = 50 procent av mina klockor används mest hela tiden...
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror jag använder 3 av 4 regelbundet, dessutom byts Natos, länkar och straps rätt frekvent beroende på tillfälle och humör. Har väl som ambition att renovera och köpa några klockor till men tänkte försöka hålla mig på Max 10.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Försöker rotera så mycket jag kan! Det är farligt lätt att samlingen blir en frimärkssamling som man endast då och då plockar fram för inspektion! Problemet med mögelklockor är att hålla igång dom med hyfsad status!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Ambitionen är alla klockor jag har, i praktiken är det 50% av mina klockor jag använder mest, av dessa är 100% vintage:)
 

KMS

Rolex
Såhär 1 år efter trådstart har 11 dinkor bantats ner till 6. Alla används, tycker det går i vågor vad som känns kul för tillfället. Problemet som jag känner (just nu) är att om jag har/hade tex 11 dinkor så var det 4-5 som jag verkligen gillade å 5-6 klockor som kändes ljumna, då blir ju 5-6 klockorna 1 rolig...
Fast tror inte det finns något stopp riktigt, enbart dyrare. För vad gör man när dom heta klockorna svalnat av? Man kan ju inte gärna gå ner i pris...:)
 

Minuteman

Rolex
Av mina typ 30 klockor är det nog ca 10 som roterar någorlunda frekvent. Av de 10 är det 3-4 som av någon anledning favoriseras.
Har insett att en ny klocka ofta går varm en stund efter den anlänt, men sedan faller jag ofta tillbaka till de gamla favoriterna.

Sen finns det ju ytterligare ett 20tal renoveringsobjekt i varierande status, så det kommer ju alltid in nytt i rotationen :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har dängbeatern (monster) absolut mest, men byter gärna klocka ett par gånger om dagen. Har en som jag vet kommer få mindre tid på armen så fort nyhetens behag släpper, och så är det ofta. Något kommer in, är kul i två veckor och åker sedan ut.

Jag har en liten lista på "typer" av klockor jag vill ha, och de som fyllt en plats på listan får stanna. De andra ryker efter ett tag.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Av nuvarande 20 klockor används 2 regelbundet och de andra då och då. 5 har väl inte varit på armen sista året, därmed inte sagt att jag inte gillar dem. De har helt enkelt en annan typ av värde för mig än att bäras. ;)
 

Glattan

Breitling
Jag rullar runt på 4st. En vattentålig / dykarur man kör hela sommaren. En tunn kostymklocka vid lite festligare tillfällen samt 2 kronografer som man kan ha till både kostym och vardag, en med vit urtavla och en med svart.
 

thomastheswede

Audemars
Rullar 5 vintage och 2 "moderna" beroende på miljö och plats: Bra med safirglas när man klättrar, GMT-funktion när man är i USA, bra med vattentätt på riktigt när man snorklar på semestern osv. men trivs absolut bäst med vintage till vardags.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Intressant...jag har avsevärt minskat rotationen i takt med att samlingen vuxit men planerar att rotera samt avyttra friskt under föräldraledigheten. Har i princip en jobbklocka som får alla vardagar och sen upp till tio andra som får rotera vid helger...det betyder att en hel del andra nöter låda i väntan på att alla andras vintageklockor ska självförstöras i sakta gemak så min samling blir unik...:)

Har fetlagt, rödfärgat och kursiverat Klocksnacks mesta understatement…. Ever. ;)
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Av principskäl försöker jag använda alla (ca 10), men 2-3 får nog det mesta av handledstiden. Alltså den gäller den klassiska 80-20 regeln även här
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Av tolv klockor roterar jag mest frekvent 5 av dem för tillfället. Vissa är favoriter men jag försöker tvinga mig själv till omväxlingen :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag äger drygt 100 klockor, men säkert 80 % eller så är väggur, bordsur eller väckarur. Sen har jag ett gäng fickur och ett mindre antal armbandsur. Jag samlar gärna på klockor, men just armbandsurs-samlingen växer sällan eftersom jag helst använder samma armbandsur hela tiden, så det känns onödigt att lägga pengar där. Nästan alla armbandsur är för övrigt avegods eller gåvor.

Jag kör med ett armbandsur dagligen, och så har jag numera morfars Omega Seamaster som "finklocka", plus att jag ibland har en Inex-klocka som får ta de riktigt hårda smällarna. Så tre armbandsur får handledstid, kan man säga.

Däremot har jag 30-40 mekaniska väggur av olika slag som jag håller igång för jämnan.

/ CuslonGodibb


Ända sedan man såg "back to the future I" så har man velat inreda ett garage med 30-tal väggur som är syncade... frågan är om tillfälle kommer ges till det, har inget garage :)
 

fc2

Rolex
Har inte så många men tre stycken varvar jag med där jag försöker hålla mig på 1/3 av tiden per klocka. I år har dock min memomatic fått oväntat mycket tid.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Använder regelbundet 4-5 utav 10 klockor. Försöker rotera mera regelbundet men det går så där.
 
Topp