Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur många klockor skall man ha av ett märke innan man med trovärdighet får dissa det?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Spencer, 13 april 2016.

?

Hur många måste man äga innan kritiken är trovärdig?

1. 0

47 röst(er)
    28,3%
  2. 1-3

95 röst(er)
    57,2%
  3. 4-10

20 röst(er)
    12,0%
  4. 11-

4 röst(er)
    2,4%
  1. Spencer
    Trådstartare

Spencer Gustav II Adolf Admin

Köper klockor och äger klockor från många tillverkare, tycker det ger mina dissar trovärdighet :D

sealord, keroro, Ako och 5 andra gillar detta.
  2. Alligatorn

Alligatorn Stadsbo

Beror på hur man dissar det..
    Jag dissar Breitling helt pga att utseendet inte tilltalar mig men jag kan inte dissa deras kvalité då jag aldrig rört en.

3. Margarinkungen

Margarinkungen Stadsbo

Från:
    The block
    Bifall! (Lol)

4. MJ24

MJ24 Friends of KS

Kvalitetsbrister borde väl vara möjligt att dissa trovärdigt om man äger/ägt fler än 2 klockor av samma märke, och båda haft kvalitetsproblem.
    Visst kan det mycket väl bero på slumpen, men…men…
    Utseende kan man väl dissa utan att ha ägt märket överhuvudtaget eftersom det bara har med personlig smak att göra.

5. Gavve

Gavve Greven

Omega?

6. Spencer
    Trådstartare

Spencer Gustav II Adolf Admin

Sex stycken :D

Cliff, Apansson, Gummo och 1 annan gillar detta.
  7. JL72

JL72 Bonde

Från:
    Dalarna
    Sju! :bookworm:
    Jag tycker att man med trovärdighet - utan att äga/ha ägt en enda - kan dissa en specifik modell av ett märke, eller kanske rent av ett helt märke, om man tydliggör att det är utseendet/dess historia/dess originalitet man dissar. För att med trovärdighet dissa en modell eller ett helt märke baserat på bristande kvalitet bör man åtminstone ha ägt en klocka som representerar modellen/märket, och därutöver en jämförbar klocka av ett annat märke (pris, typ och ålder) som man använder som referens.

ScubaKing, Cliff, galácticon och 1 annan gillar detta.
  8. Hubbelbubbel

Hubbelbubbel Stadsbo

Det spelar ingen roll hur många man äger. Trovärdigheten beror på HUR man dissar den och hur man kan belägga disset. Heter man t ex PaoloMacchiarini spelar det ingen roll hur många man påstår att man äger. Hissen eller dissen blir ändå inte trovärdig, eftersom både antal och erfarenheter ändå troligtvis bara är dikt och förbannad lögn som inte tål närmare granskning.

Cliff och yonsson gillar detta.
  9. Gap36

Gap36 Stadsbo

0-1 räcker väl? En lyxprodukt ska väl inte ha dåliga batchar i produktionen i mitt tycke. :bored:

Så länge med backar upp det med rimliga argument.

Sen är det upp till var och en och tro på vad folk säger

ScubaKing och Cliff gillar detta.
  10. christian-h

christian-h Biskop

För min del är det individuellt. Jag avfärdar klockor till höger & vänster utan att ens ha provat, eller ens sett den i verkligheten. Bara för att jag gör det behöver det inte vara en dålig klocka.

mega och Kejsaren gillar detta.
  11. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Att avfärda ett helt märke kräver väll att man prövat att leva med merparten av modellerna. Bara för att man inte gillar dat-just betyder det ju inte att man hatar Rolex?
    Alla modeller är ju unika på sitt sätt, och även om man är kritisk inställd kan man bli positivt överraskad. Så länge man kan komma med vettiga argument så är det bara att ranta på :)

12. M.U

M.U Biskop

Det behöver inte bara vara "lyx"-segmentet man dissar. Finns klockor mellan himmel och jord i prisklasser..

mega gillar detta.
  13. Stefanweei

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg
    Har du ägt 3 klockor från samma märke där alla haft större brister i kvalitet kan det väl kvalificeras.
    Beror ju dock på vilken prisklass vi pratar om såklart.

14. Peter cerwin

Peter cerwin Biskop

Från:
    syd
    kvalitetsmässigt : 2
    känslomässigt : 0
    är nog dessa två ,som folk blandar ihop när man dissar klockor

Matts och StrawberryFields gillar detta.
  15. Gap36

Gap36 Stadsbo

För att man tycker det är konstigt att billiga klockor är dåliga nog att dissas?

Kdalglish gillar detta.
  16. WatchIT

WatchIT Friends of KS

Man bör äga/ägt 6 Locman innan man har mage att dissa märket :cool:

image.jpeg

FreakyLeo, Mforce, mega och 6 andra gillar detta.
  17. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Alla klockor utom AP suger. Skjut mig!

Sjobedan gillar detta.
  18. sharetracker

sharetracker Stadsbo

Från:
    Jönköping
    Med tanke på kommentarerna och resultatet av undersökningen kan man undra hur många av parfymklockornas antagonister som faktiskt ägt en. Jag gissar på att antalet ägare vida understiger antalet tyckare ;)

Mforce och Strindberg gillar detta.
  19. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Lite som kvinnor, can't stand them but can't live without them.. så klockor man dissar men ändå bygger på samlingen med vill man älska med :happyhappy::hungover:

20. Dissar Invicta, har inte sett en i verkligheten.
    Detsamma gäller Rolex iofs!

Zee gillar detta.
  21. Chuck

Chuck Friends of KS

Hehe, är det den veckolånga misshandeln av ordet magnetism som fortfarande spökar månne :rolleyes:

0 klockor för övrigt!

Gap36 och Camo00 gillar detta.
  22. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Frågan är väl om man, med fog, kan dissa ett helt märke för att man ägt några av märkets modeller.
    Men som frågan är ställd är 0 det enda rimliga svaret. :)

23. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    0. Det beror väl på hur man formulerarar sin diss huruvida den uppfattas som trovärdig. Klockor är identitetsstärkande livsstilsmarkörer och då behöver man inga andra argument än att det inte pirrar till. Detsamma gäller det motsatta, om man älskar ett märke mer än andra så är det väl bara så oavsett hur andra tjatar och argumenterar.

Clark Kent, Weasel, mega och 7 andra gillar detta.
  24. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Fint skrivet, blir +1 på det.

Vänligen
    Forumets undersköterska

Fido1 och Gummo gillar detta.
  25. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    I granntråden är det många som dissar steinhart. Nog inte så många som har/har haft en...

Jag säger 0. Det är mer beroende på hur man dissar. Om jag säger att jag inte tycker om rassliga gamla 70-tals jubilee hoppas jag att jag inte behöver ha 7st. Det vore konstigt om man tvingas ha klockor man inte tycker om.

Frågan kanske borde vara hur många man skall ha för att få hylla en klocka...

yonsson gillar detta.
  26. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jag tycker absolut man kan dissa klockmärken utan att ha ägt dem. :)

Tudor BB dissar jag utifrån form och upplevd kvalitet vid kläm. Jag tycker det ganska snabbt går att få en övergripande uppfattning om passform, finish och konstruktion.

Corum kan jag utan problem dissa modeller från även om jag inte sett vissa modeller IRL.

Sen finns det ju även de som inte kan bedöma kvalitet kontra skräp varesig de äger märket eller inte.

Molle och tissoter gillar detta.
  27. Spot on!

Gummo gillar detta.
  28. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Jag gillar att dissa ett känts märke tidigare pressade viklås som känns som om de kostade 2kr att tillverka hos den lokala plåtslagaren. Jag har rätt att göra så då jag ägt massor av dessa skitlås. :D Detta hemliga märke har dock ryckt upp sig rejält och levererar nu de bästa och skönaste låsen i branschen....

Rivalen gillar detta.
  29. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Säger 1-3. Om iag uttrycker min personliga smak om en klockas utseende, så är det för mig inte detsamma som att dissa klockan. Dissa är en sågning och man kan såga klockans utseende, men skall man såga klockan som helhet krävs väl mer?

30. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Inte antalet som ger dig rätten, det är vettet och kunskapen att utvärdera rätt modeller.

eriksson850, nissehult och Mr Chance gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield