• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur många på KS har gjort ett "Extract from the Archives"

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kul och se vilka som spenderat lite extra pengar på sin klocka genom att fixa ett Extract from the Archives. Vilket klockmärke och modell valde ni , och varför gjorde ni denna proceduren ?
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Jag har!

Kändes som det krävdes för att vara 100% säker på att min Omega Seamaster 300 165.024 var helt kosher då dessa ofta är ihopplock. Fick reda på att allt var korrekt och att klockan levererades till Sverige 1966 :) Har tidigare mailat omega serienummer på klockor jag tänkt köpa och dom har varit hjälpsamma och gett mig info om vilken modell det tillhört då!
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Har icke! Men ska göra det, får gammelfarfars Omega tillbaka imorgon från den ypperst trevliga herren @McGyver ! Bara detta som saknas.
Vars var det man mailade?
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har!

Kändes som det krävdes för att vara 100% säker på att min Omega Seamaster 300 165.024 var helt kosher då dessa ofta är ihopplock. Fick reda på att allt var korrekt och att klockan levererades till Sverige 1966 :) Har tidigare mailat omega serienummer på klockor jag tänkt köpa och dom har varit hjälpsamma och gett mig info om vilken modell det tillhört då!

Trevligt !
Har själv gjort de av samma anledning som dig , det kan lätt bli en dyr klocka om den inte är 100%
Gjorde de på min 2914 railmaster och min 2990 ranchero. Ska köra min 2913 seamaster 300 också.
Är lite nervös för man lär bli besviken om den inte stämmer..... ;) nu är det ju lite sent också eftersom man bör göra detta innan själva köpet hehe .. men men
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Trevligt !
Har själv gjort de av samma anledning som dig , det kan lätt bli en dyr klocka om den inte är 100%
Gjorde de på min 2914 railmaster och min 2990 ranchero. Ska köra min 2913 seamaster 300 också.
Är lite nervös för man lär bli besviken om den inte stämmer..... ;) nu är det ju lite sent också eftersom man bör göra detta innan själva köpet hehe .. men men
Haha jag hör dig på den, var skitnojig och funderade på att skita i det först. Hade aldrig kunnat sälja klockan och mörka om jag visste att den var franken. Helt klart värt det så här i efterhand ;)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
IMG_4597.JPG
Här med, ville veta att klockan var ok samt nyfiken på ursprung....
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vill minnas att det var 100 CHF dvs runt 800kr vilket jag tycker är riktigt prisvärt. Dock tog det 4 månader :)
 

BoEtt

Rolex
Har två st, en införskaffad nyligen för en Speedmaster 68, den andra fick jag med vid köp av en MK2 från 70 :)
Tog några veckor innan den kom den jag beställde
 

Rholm

Cartier
Har gjort ett utdrag på min Ploprof men tyvärr hade dom inte kvar den delen av arkiven fick jag till svar. Var bra sugen på den infon men gick bet där tyvärr.
 

JesperO

Rolex
Kan man verkligen kolla om den kosher på detta sätt??
Saxat från deras sida:
"The Extract of the Archives is not a Certificate of Authenticity and does not guarantee the authenticity of a watch or its component parts."
Den kan väl vara franken för det???

Men jäkligt kul att få reda på när den tillverkades och vart den skeppades först...
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Kan man verkligen kolla om den kosher på detta sätt??
Saxat från deras sida:
"The Extract of the Archives is not a Certificate of Authenticity and does not guarantee the authenticity of a watch or its component parts."

Men jäkligt kul att få reda på när den tillverkades och vart den skeppades först...

Mer att säkerställa att verket verkligen kom till referensen.....hurvida tavla, case osv är kosher är ju mer skolbänksarbete....många ink undertecknad har ju gått på minor sas......
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kan man verkligen kolla om den kosher på detta sätt??
Saxat från deras sida:
"The Extract of the Archives is not a Certificate of Authenticity and does not guarantee the authenticity of a watch or its component parts."
Den kan väl vara franken för det???

Men jäkligt kul att få reda på när den tillverkades och vart den skeppades först...
Man kan ju inte genom ett uttdrag få garanti för att tex tavlan är original eller ommålad. Sådana saker får man ju lira fram på annat sätt. Men en original tavla är ju inte så häftigt och attraktiv om inte själva hjärtat ej är ref enligt. Ref:en är ju själva basen sen följer de andra me typ.
Men visst kan du ha ett ref riktigt verk i fel boett med fel tavla etc
 
  • Like
Reactions: PJW
Topp