Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur många Speedmaster PRO har vi på forumet?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Pleximannen, 21 december 2012.

1. Pleximannen
    Trådstartare

Pleximannen Stadsbo

Här räknas även pre-PRO, så klart. Men inga andra av-arter.

Här är mina två:

Årgång: 1966. Patinan på den här är närmast sexuell:

2. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Fina klockor men tråden kommer översvämmas. Måste ju var forumets vanligaste klocka?

3. Johan M

Johan M Borgare

Här är min som jag ägt i ett år nu. Jag tror förresten att Submariner är forumets vanligaste klocka.

Länken är en 1171/1 med 808-ändlänkar, alltså inte helt original. Passformen mellan ändlänken och länken är inte 100% vilket syns ganska tydligt på den här bilden. Jag har dock inget rassel i ändlänken :)

Bifogade filer:

4. ZQT

ZQT The Banker

Vet inte om det är något negativt. Speedmastern är ju ändå en klassiker och en schysst klocka. Annat är väl om man börjar lista antalet standard-seikos, även om det också skulle vara intressant att se!

5. Spencer

Vad jag menar är att Speedmaster Pro måste vara den billigaste (överkomligaste) sportklassikern som de flesta klocknördar vill äga (halva priset mot en Sub ofta) och därför nog finns i mycket stort antal. Absolut inte menat att vara negativt.

6. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

många äger nog en, men de flesta är nöjda med det... inget större behov av att visa upp dem... till skillnad från Sub-gossarna som inget hellre vill... gissar att tråden blir modest och snabbt faller i glömska... "att verka men inte synas"
    ;)

Här är min iteration av världens bästa kronograf, skön varierad patinering av tavlan, grymt svår att fånga på bild, men jag börjar fatta vad alla patinafanatiker på VRF pratar om...

Just hemkommen från totalrenovering hos Farfars klocka som gjort ett stabilt jobb! får se hur jag kan leva med de renoverade visarna, får kanske snoka upp ett par gamla...

7. _jonte

_jonte Friends of KS

Detta är säkert avhandlat tidigare... Men varför anses Speedmaster Reduced vara en klocka av betydligt lägre rang? Visst lite enklare urverk (väl?), men annars on par...

8. Spencer

Åja min herre, du var inte främmande för att visa din 5512 i tid och otid :lol:

9. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

nä... Reduced (om du menar 36mm med svart tavla) är en styggelse, inuti huserar ett modulverk, dvs kronografen är "piggybackad" ovanpå ett vanligt verk (ETA 2982?), så "egentligen" är det ju inte ens en riktig kronograf... för mig är det enbart ett exempel på Omegas lite tråkiga "mjölkning" av Månklockan.

De övriga "Speedmasters" med 7750-bas (6-9-12 subdial konfig.) har ju mer ett eget liv och "råkar" mest dela namn med Speedmastern, där finns ju utrymme att leka med färger och dag-datum etc. De har jag mer respekt för även om jag hellre köper nåt billigare om jag ändå skulle ha en "vanlig" 7750-krono...

10. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

jojo, i den meningen är jag är ju en Sub-kille såklart! :D jag postar ju MIN Speedy... jag menar bara att andra Speedyägare (läs: alla introverta civilingenjörer som har en modern Pro) inte är lika påfågelaktiga som jag eller the average Submariner-ägare (ekonomen/juristen/målarn/företagaren) :D

no offence till ingenjörer såklart, jag är gift med en o familjen härbärgerar flera...

11. jakob.dala

jakob.dala Axel Oxenstierna

Från:
    Vällingby
    Även jag har ju en trevlig speedy ; )

Bifogade filer:

12. _jonte

_jonte Friends of KS

Mja.. pratar om de som är nästintill identiska med Pro'n men som är ca 39mm och har texten Speedmaster Automatic.

13. Johan M

Johan M Borgare

Speedmaster reduced har lite konstiga proportioner på tavlan, den är inte alls lika snygg som Pro. Jag tror att det är en av anledningarna till att den inte har så högt anseende.

De övriga automatiska speedys har ju andra funktioner som talar för dem, t ex månfas och datum.

14. tomato

tomato Torpare

Även jag har en Speedmaster. Tyvärr har jag tröttnat på den, ligger därför mestadels hemma och skräpar.

15. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Räknas inte Speedmaster Co-axial in då? :(

Förövrigt är inte 50k halva priset mot den Sub jag vill ha (vilket är tur för min plånbok 2013)

Ni får se den i alla fall :shock:

/Asplund

Bifogade filer:

16. Spencer

Jag menar självklart de riktiga Speedmasters med 861 eller 321 verk.

17. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Jag förstår det, vill hitta en scysst sub från 87 snart.

18. Pleximannen
    Trådstartare

Pleximannen Stadsbo

Man kommer ju inte ifrån att den är sjukt fin. Plexi på den så hade den ju suttit... =)

Speedmasterlinjen hade blivit perfekt om de droppade alla skumma varianter och bara körde Pro och Co-Axmodellen. Inga reduced, 7750-baserade grejer och annat sånt som sticker iväg åt olika håll. Kan jag tycka då...

19. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Vackra bilder från er alla och under 2013 kan det hända att en faller ner på min arm, bland de snyggaste kronograferna ever made...

20. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    En Väldigt risig kryssningsfyllebild på Speedyn, men här kommer den iaf hahah :D

Och en lite finare bild också :) (reduced = såld)

21. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Kan inget annat än att hålla med!

22. Feskarn

Feskarn Kingen av Feskekörka

Från:
    Göteborg
    Min Speedy på alligator. Nästintill oanvänd så den lär hamna på K&S så småningom eftersom den får allt för lite tid på handleden.

23. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm

min sub är från 87 :)

24. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Blir nog att köpa en sån dära speeedy då…Hör av er som vill sälja

25. John R

John R Präst

Här kommer en till!

Nöjd som fan!

Här är bilden som fick mig att slå till. Bli till att slöjda i mellandagarna ;-)

/John R

Mårtenssons ur Brookfield