Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur man säljer sin dyra klocka säkert.

Diskussion i 'Diskussion' startad av Philippe Stern, 19 maj 2015.

1. Philippe Stern
    Trådstartare

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Det har varit en del stölder, bedrägerier etc med klockor senate tiden. Vad kan man göra för att skydda sig? Så här jobbar jag.

När jag lägger ut klockan på t ex Blocket så lägger jag aldrig med tfn nr. Jag svarar bara på mail. Men inte min riktiga mail. Regga en helt ny gmail eller nåt. Till exempel rolexsnubben44@gmail.com

Jag ger mig inte till känna förrän den jag mailar med mailar mig från en riktig e-post, t ex jobbadress e dyl. Alternativt uppger ett telefonnummer som är registrerat. Ringer i början upp med dolt nr.

När det finns en riktig e-post och/eller telefonnummer som inte här hemligt så brukar jag ge mig till känna.

Nästa steg är att be personen ta en kopia på sin legitimation och skicka över. Har man inget att dölja så går det bra.

Mötet äger alltid rum på mitt jobb eller offentlig plats med kameraövervakning. En AD (för att styrka äktheten) eller en bank.

Ta aldrig emot cash. Alltid direkt in på bankkontot på banken. Eller via Swich. Gör aldrig kontoöverföring. De kan ju stoppas.

Hur gör ni?

Rivalen, mega och Gummo gillar detta.
  2. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Medlemmar på KS med bra rykte, offentlig plats, swish.

80s, Jokkmokkswe, Mrsheepshooter och 13 andra gillar detta.
  3. Svanis115

Svanis115 Friends of KS

Medlem på KS - Skickat över hela Sverige och fått betalt efter inspektion. Har även fått betalt i förskott och sedan skickat klockan.
    Kort och gott känns bra att göra affär på forumet! har lagt ut flera klockor på blocket, dock aldrig sålt någon! Har helt enkelt inte fått kontakt med någon jag känner att jag vill göra affär med. Men swishbetalning eller direktöverföring inom samma bank känns som en självklarhet.

Grafton, Matts och Philippe Stern gillar detta.
  4. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Sålt ett par på forumet. Alla medlemmar har varit supertrevliga och enkla att göra med! Om jag skickar är det med förskottsbetalning, F2F betalas det efter inspektion :) Men det är swish och offentlig plats som gäller. Rekommenderar NK då det finns mycket vakter och kameror, samtidigt som man lätt kan ta en kaffe och kolla lite klockor om man vill :)

80s, Grafton, Andersml och 2 andra gillar detta.
  5. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har bara sålt och köpt klockor via KS, samt köpt nytt på AD.
    Alltid har varit supertrevligt och tryggt. Annonserar man ut på blocket får man räkna med idioter, skumma och jobbiga typer. Något som jag gärna undviker när det handlar om dyra premiumklockor.

80s, Guskleto, Andersml och 1 annan gillar detta.
  6. alfgren

alfgren Biskop

Har sålt alla dyra klockor på Blocket (går inte att sälja på KS eftersom priserna alltid jämförs med omomsade gråhandlarpriser i Hongkong och liknande). Genom att sköta all kontakt via mejl och sedan stämma träff på en plats man har förtroende för, i mitt fall alltid kontoret, så har det fungerat utan problem. Samtliga personer jag träffat har varit hur trevliga som helst. Naturligtvis får man 50 st drömmarmejl först men de är enkla att sortera bort. Angående legitimation så är det inget jag begär. Dels är det osäkert för köparen, dels ger det ingen egentlig trygghet. Många bedragare är inte rädda att visa sin riktiga identitet, de har redan fällts flertalet gånger och räknar med att göra det igen. De ska bara finansiera resan till Thailand först.

Bergaren, MariaE, Ale och 1 annan gillar detta.
  7. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    NK verkar ju dock inte vara den bästa platsen med tanke på klockrånet som skedde där för inte så länge sedan ;)

8. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Det där med leg är lite svårt. Köparen känner nog samma osäkerhet. Med tanke på identitetsstölder skulle jag aldrig låta någon kopiera mitt leg....

Rivalen, MariaE, vonbahr och 8 andra gillar detta.
  9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det är ju allmänt vedertaget att man ALDRIG ska lämna ut foto på pass/körkort/ID.
    Vågar man inte sälja riktigt dyra klockor själv så finns det AD som kan ställa upp som mellanhand.

vonbahr gillar detta.
  10. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    Skulle aldrig begära, eller lämna ut, ID till någon.

MariaE, alfgren och Erik1 gillar detta.
  11. KenKun

KenKun Biskop

Vad är det för skillnad, jämfört med alla skambud som man får via Blocket?
    Är klockan rätt prissatt, så säljs den?

12. Calfen

Calfen Borgare

Från:
    Högalid
    Jag gav en kopia på mitt ID (suddade fyra sista siffrorna) när jag sålde en Omega SMP här på KS tillsammans med ett kvitto. Köparen bad inte om det men var väldigt osäker då det var hans första klockköp. Ser inga problem med det här på KS dock hade jag tänkt 2 gånger innan jag gjort det på tex Blocket.

13. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    De första råden om viss anonymitet på blocket osv är rätt rimligt. En första mailkontakt och sedan telefonsamtal. Har inget emot att köparen är lika försiktig. På några samtal brukar man kunna sålla ut de värsta typerna. Naturligtvis finns det slipade bedragare så man så man får se upp. När det väl kommer till ett möte så är en plats med dörrsluss och kameraövervakning ett måste. Finns många i stockholm iaf t.ex pantbanker, AD, Kaplans osv. Att inte ta cash brukar sortera bort de flesta svåra typer. Har de inte swish så får de skaffa i god tid. Så fort det dyker upp förslag vi åker till en bank eller jag ska hämta något osv, du kan följa med i min bil... Gör inte affär.... Ta om möjligt med någon som kan hålla sig i närheten och se om det börjar dyka upp "skumma typer" som hänger utanför butiken ni möts i.

14. Philippe Stern
    Trådstartare

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Nej. Det är det inte. Bara paranoida och skurkar som tror det. Kan få kopia på ditt körkort och pass från myndigheten. Offentlig handling. Kan få ditt personnr och hur mycket du tjänar också.

Guskleto gillar detta.
  15. China

China Guest

Vad är en dyr klocka?

Själv har jag aldrig lämnat ut kopior på ID handlingar innan en affär, och skulle heller aldrig göra det. Har man ångest för att sälja något för ett par futtiga kronor, så är kanske auktionsförsäljning eller kommissionsuppdrag hos något auktionshus/ handlare med gott renommé är ett alternativ. Att inte annonsera på slasktrattar som blocket osv. är väl en självklarhet om man vill undvika problem.

Affe och Gummo gillar detta.
  16. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    Nu är inte jag expert men är pass och körkort verkligen offentliga handlingar? Som i att man kan begära ut kopior på andras handlingar.

17. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har ju i och för sig gjort alla affärer genom KS. Men ref-tråden, eller PM:a om det inte finns någon ref-tråd. Swish, offentlig plats.

18. antikmartin

antikmartin Stadsbo

Från:
    Hudiksvall
    Telefonsamtal med registrerat nummer på säljaren är i princip ett måste
    Via samtalet får man en viss bild av personen och med övriga uppgifter kan man googla fram mer
    Sedan kan man vidtaga säkerhetsåtgärder efter person och affärens storlek

Gummo och Philippe Stern gillar detta.
  19. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Ska du sälja din Aquanaut?

20. Philippe Stern
    Trådstartare

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Nix.

21. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Skicka en kopia på sitt leg till dig? HAHAHA. Stor humor.

22. Hugii

Hugii Biskop

ringa på Reggat nr? Jag kanske har fel men alla kan regga ett nunummer hur som helst. Inte samma som att ha ett abbonemang.

23. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Bra trådstart! Kommer ju upp frågor då och då om hur man gör en trygg affär och här kan vi ju tipsa varandra. Tycker China har en bra poäng med auktionshus för dyra klockor! Kaplans har ju fått bra betalt åt sina säljare på kvalitetsauktionerna. Skönt att slippa alla idioter man kan råka ut för på blocket.

Philippe Stern gillar detta.
  24. Carlf

Carlf Bonde

Skulle vilja se TS knalla in på närmaste "myndighet" och begära ut en kopia på någon annans pass och/eller id.
    Uppgifterna i sig (t ex passnr kopplat till personnr) går bra men inte foto.

25. Philippe Stern
    Trådstartare

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Apansson gjorde det i alla fall när han ville köpa en klocka av mig.

images.jpg

Aquastaren, vikgul, Boris Balkan och 14 andra gillar detta.
  26. Philippe Stern
    Trådstartare

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Innan lagen ändrades tog jag ut en fotokopia på Agneta Sjödin och hade hennes kort i plånkan. Lurade typ 30 pers på krogen att hon var mitt ex. Skitkul. Förr i tiden fick man körkortskopior på fax. Good old days.

27. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Hatar när man förnyar ID på fyllan...

Philippe Stern gillar detta.
  28. David

David Bödeln

Sälj inte klockor.

Simples.

29. Pacta sunt servanda

Pacta sunt servanda Borgare

Från:
    Stockholm
    Ta alltid förskott vid försäljning.
    Betala aldrig förskott vid köp.

Zug um zug!

Aquastaren gillar detta.
  30. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag skulle aldrig skicka över kopia på ID för att få titta på en klocka och du kommer inte långt med att spåra någon och få ut några offentliga handligar baserat på en opersonlig mailadress så du kan lugna ned dig lite om det där med bara "paranoida och skurkar".

Men i övrigt så håller jag med, ger aldrig ut mitt nummer i en annons samt första möte ska vara på ofenttlig plats. Skulle aldrig låta en köpare som jag inte vet vem det är komma hem till mig eller att jag skulle komma hem till honom.
    Om jag säljer så är banköverföring helt ok, kommer inte skicka något innan det är bokfört på kontot och inte går att stoppa. Men köpper jag så är det swich och klockan direkt i handen som gäller om det inte är en säljare jag har referenser på och litar på. Samt efter första kontakten så brukar jag alltid se vad man för upp på köpparen/säljaren nummer hos hitta.se eller Eniro. Oregistrerat kontankort är inte direkt något plus.

Mårtenssons ur Brookfield