• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur man säljer sin dyra klocka säkert.

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag skulle aldrig heller skicka över mitt ID till någon om jag skulle köpa en klocka.

Jag har en gång köpt en dyr klocka via Klocksnack och även om säljaren i detta fallet var mycket ärlig, så var man självklart ändå nervös.
Det gick bra, jag har aldrig blivit lurad på en internet affär.

Men jag måste erkänna att jag inte alls vidtar samma säkerhets åtgärder som ni gör.
Jag har inga problem att mötas hemma hos mig eller den andre. Banköverföring har vi använt flera gånger, swisha kan jag ej eftersom jag inte har ett svenskt telefonnummer.

Jag använde mycket postförskott förut, men även det är ju inte heller helt säkert. Kan ju vara en kartong med stenar.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Det är ju allmänt vedertaget att man ALDRIG ska lämna ut foto på pass/körkort/ID.
Vågar man inte sälja riktigt dyra klockor själv så finns det AD som kan ställa upp som mellanhand.


Väldigt vanligt att du får skicka in kopior som på dina handlingar som styrker att du är du.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Knappast till en privatperson. Jag har aldrig gjort det och kommer inte göra det heller. Det är en helt annan sak att legitimera sig på plats.


Nej, men nu skrev yonsson ALDRIG. Till en privatperson ser jag inte varför jag skulle lämna ut något. Personnummer, visst.
 

Wemb

Cartier
Har än så länge endast sålt via KS men köpt av båda handlare och via blocket.

Ref. tråden är smidig även om jag antar att den inte berättar hela sanningen...
Har nog inte hittat någon med dåliga referenser (vilket är jättekul!) men det har varit ett par trådstarter där köpare/ säljare tycker att den andra agerat fel och ber om råd. Trots det verkar det alltid sluta med ett gott omdöme i ref.tråden.

OnT:
Alltid offentlig plats, helst kontoret.
Alltid swish
Alltid lita på magkänslan och inte ha bråttom att göra en affär om något känns fel.
 
P

Philippe Stern

Guest
Knappast till en privatperson. Jag har aldrig gjort det och kommer inte göra det heller. Det är en helt annan sak att legitimera sig på plats.

Vad är skillnaden? När du legitimerar dig så lämnar du ju ut ditt personnummer. Eller håller du för det med tummen?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag låter inte någon ta bild av min legitimation direkt. Framförallt skickar jag inte iväg det till random person vars enda kontaktuppgift jag har är en epostadress.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Det där med att fota eller skicka kopia på ID handlingar. Vid genomförandet av en affär så har jag inte något problem med det men skulle inte ge ut det tidigare. Skulle absolut inte ge det till någon på måfå för att få titta på en klocka.
 

Babinus

Cartier
Aldrig förstått detta, vad kan man göra med någons personnummer?

En totalt exploderande verksamhet att man beställer varor i någon annans identitet till en annan adress och hämtar ut grejen och skiter i att betala. Särskilt tacksamt vid kreditköp. Säljaren kollar bara hos UC, eller något annat, att personen är klanderfri. Skickar varan med faktura och ser inte röken av betalningen. Påminnelse och eventuellt indrivningshot går till personen med personnumret som står som köpare och inte fattar alls vad som hänt.

Detta hände t o m Leif GW Persson, liksom flera tiotals tusen varje år. Självklart ska man inte betala, utan bestrida fakturan och polisanmäla.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
En totalt exploderande verksamhet att man beställer varor i någon annans identitet till en annan adress och hämtar ut grejen och skiter i att betala. Särskilt tacksamt vid kreditköp. Säljaren kollar bara hos UC, eller något annat, att personen är klanderfri. Skickar varan med faktura och ser inte röken av betalningen. Påminnelse och eventuellt indrivningshot går till personen med personnumret som står som köpare och inte fattar alls vad som hänt.

Detta hände t o m Leif GW Persson, liksom flera tiotals tusen varje år. Självklart ska man inte betala, utan bestrida fakturan och polisanmäla.
+ skapa fejk-id som en bank inte blinkar för. I denna bank skaffas sedan Bank-ID som kan användas för att göra det mesta, allt från att begära tillfällig föräldrapenning till att tömma depåerna hos din nätmäklare.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/bank-id-kan-kapas-flera-fall-bara-i-ar/
 

Frosse

Cartier
Ptja, alltid skönt att veta att personen du gör affärer med faktiskt är den som den utger sig för att vara.
Bedragaren kan lika gärna ha snott någons identitet och därmed även dennes personnummer eller så är bedragaren samma person som den utger sig för att vara och använder till och med sitt eget namn, adress och personnummer. Bedragaren vet att inget kommer hända då prio är så långt från Polis att man inte åker fast, speciellt inte om det handlar om mindre summor. Finns otaliga fall med detta scenario.

Så nej, att begära personnummer inger en falsk trygghet. Däremot finns det många saker man kan göra med ett personnummer, som flera har nämnt här i tråden. Och ja, man kan ringa Skatteverket och begära ut någons fullständiga personnummer men man behöver ju inte göra saken värre.
 

Ejnork

Cartier
SMS-lån, kreditköp och en massa annat elände. Men framförallt skyddar det inte säljaren ett jäkla dugg. Som tidigare nämnt är erfarna bedragare inte rädda att skylta med sin äkta identitet ändå.

En totalt exploderande verksamhet att man beställer varor i någon annans identitet till en annan adress och hämtar ut grejen och skiter i att betala. Särskilt tacksamt vid kreditköp. Säljaren kollar bara hos UC, eller något annat, att personen är klanderfri. Skickar varan med faktura och ser inte röken av betalningen. Påminnelse och eventuellt indrivningshot går till personen med personnumret som står som köpare och inte fattar alls vad som hänt.

Detta hände t o m Leif GW Persson, liksom flera tiotals tusen varje år. Självklart ska man inte betala, utan bestrida fakturan och polisanmäla.


Men till saken hör ju att jag kan få fram hela personnummer enkelt genom att ringa Skatteverket eller använda sidor som upplysning.se.

Det kvittar ju mao om jag ger personen en kopia på körkort eller ej så länge denne vet mitt namn.
 

Ejnork

Cartier
Har du ett vanligt namn är det inte lätt att söka på sådana sidor.


Det jag menar är att vill någon ha tag i ett personnummer för att ställa till jäkelskap så är det enklare att ta reda på att konstigt namn och ringa Skatteverket än att köpa en dyr klocka.

Tror inte det finns någon större anledning till oro helt enkelt.

Ha en bra dag!
 

Babinus

Cartier
Men till saken hör ju att jag kan få fram hela personnummer enkelt genom att ringa Skatteverket eller använda sidor som upplysning.se.

Det kvittar ju mao om jag ger personen en kopia på körkort eller ej så länge denne vet mitt namn.

I det fallet har du helt rätt.

Jag uppfattade din fråga som om du undrade vad man kan göra om man kommer över ett namns personnummer. För att stoppa den lavinartade ökningen av bedrägerier krävs både lite lagändringar och mer vaksamhet av kredithandlarna. Att stoppa det helt blir nog svårt, men försvårar man verksamheten blir det ju färre. Nu är det jättelätt.
 
Topp