• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur man säljer sin dyra klocka säkert.

Ajdpas

Breitling
Sitter o överväger att sälja min Hublot, har fått in några intresserade men det känns mest som fejkprofiler. Hur tar man sig ann en köpare på säkrast sätt? Inte ha klockan på sig? Offentliga platser, hur gör ni?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sitter o överväger att sälja min Hublot, har fått in några intresserade men det känns mest som fejkprofiler. Hur tar man sig ann en köpare på säkrast sätt? Inte ha klockan på sig? Offentliga platser, hur gör ni?
Om inte detta är en annons så behövs inga bilder.
Enklast är ju betalning via Swish och postgång.
 

Ajdpas

Breitling
Ja självfallet? Och du har alltid lyckats med alla affärer utan några som helst problem, har själv hört från kompis kretsen om flertal fall där de torskar klockan samt viss typ av misshandel
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Ja självfallet? Och du har alltid lyckats med alla affärer utan några som helst problem, har själv hört från kompis kretsen om flertal fall där de torskar klockan samt viss typ av misshandel
Ja? Vid köp av klockor så brukar man säga att man ska köpa säljare, tillämpa det även vid försäljning. Sälj inte till vem som helst, var som helst.
 

Ajdpas

Breitling
NK men inte ha klockan på sig utan helt enkelt ha en polare 300 meter bort med klockan tills man har pratat lite med den potentiella köparen
 

xjoeyw

Omega
Lite i säljtagen på en av klockorna som inte får så mycket handledstid, finns det inget bankkontor/urmakare/auktionshus som ni vet man kan gå till? Skulle ju underlätta enormt mycket...
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Lite i säljtagen på en av klockorna som inte får så mycket handledstid, finns det inget bankkontor/urmakare/auktionshus som ni vet man kan gå till? Skulle ju underlätta enormt mycket...

Du får ställa frågan till ditt bankkontor. Att random bank skulle upplåta plats för dina personliga affärer är precis som @kmg skriver uteslutet.

Annars är det enklaste och mest naturliga att välja en mötesplats där det rör sig andra människor, som ett fik eller liknande. Är man nervöst lagd kan man ta med sig en kompis. Är man riktigt nervöst lagt, ta med två. Har man paranoida tendenser att man tex skulle bli förföljd och rånad om det inte blir affär, träffas på ett fik som ligger inne på ett varuhus där det finns flera utgångar och ett stort flöde av människor :)

Jag skulle säga att huvudsaken är att man Inte gör affären hemma. Lägg ut en annons på KS och sen väljer du köpare med omsorg om det är så att du ser risker med en försäljning.
 
D

Deleted member 11690

Guest
Säljer endast via KS helst till medlemmar med referenser. Saknas referenser kan jag skicka klockan efter att pengarna sitter på kontot. Visst stämmer det att det är ganska sällsynt att någon får ett dåligt omdöme, men det minimerar iaf risken att bli tvärblåst lr rånad. Sen kan ju alltid missförstånd och meningsskiljaktigheter uppstå men det får man försöka förekomma med god kommunikation.
Vill man få ut maximalt för sin klocka är säkert blocket ett bättre alternativ dock.. personligen orkar jag inte lägga det krutet på att sortera bort knäppgökar, torskar hellre några tusenlappar.
Det ska vara trevligt att göra klockaffärer :)
 

xjoeyw

Omega
Varför skulle en 3e part vara intresserad av att stå värd för en affär mellan två privatpersoner?
Köper att de inte har någon skyldighet att stå för den typen av tjänst. Samtidigt är det ju inte riktigt i ett fiks / Macdonalds / ett varuhus intresse att folk ses där för att göra upp affärer. Tänkte mest att det måste finnas rätt enkla ställen att mötas där lokalägaren inte ser det som världens uppoffring att erbjuda möjligheten att ses där
 

kmg

Patek
2-Faktor
Köper att de inte har någon skyldighet att stå för den typen av tjänst. Samtidigt är det ju inte riktigt i ett fiks / Macdonalds / ett varuhus intresse att folk ses där för att göra upp affärer. Tänkte mest att det måste finnas rätt enkla ställen att mötas där lokalägaren inte ser det som världens uppoffring att erbjuda möjligheten att ses där
Jag kan fortfarande inte se varför de skulle tillåta det. Uppsidan för dem är ju noll.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Nej men det måste väl vara bättre isf att sätta sig på något större bankkontor och kolla klockan istället för på Donken? Om man vill "flyga under radarn" från lokalägaren
Skulle det verkligen kännas bra? Jag hade hellre avstått transaktionen om jag inte kunnat köpa köparen tillräckligt bra (alt krävt att få förskottsbetalt och skickat klockan.)
 

xjoeyw

Omega
Skulle det verkligen kännas bra? Jag hade hellre avstått transaktionen om jag inte kunnat köpa köparen tillräckligt bra (alt krävt att få förskottsbetalt och skickat klockan.)
Håller helt med! Såklart det ska kännas bra. Men om alternativen är mellan Donken eller ett större bankkontor skulle jag ta det sistnämnda :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tror inte de reagerar på om du och en polare sitter och tittar på en klocka bland massa människor. Själva boxen och annat kan ju överlämnas utanför när klocka och pengar bytt händer

Håller återigen med @kmg att det upplägget skulle kännas märkligt. Hade jag varit intressent av din klocka hade jag avstått om det var ditt förslag till mötesplats och även att jag fick vänta till efter avslutad affär att titta på och få tillbehören.

Jag tycker att du krånglar till det i onödan och du har fått alla nödvändiga tips i tråden :)
 
  • Like
Reactions: kmg

Magnusen

Panerai
2-Faktor
Jag som köpare om en säljare skulle föreslå bankkontor/klockaffär utan att jobba där, då skulle man ju känna sig som en som en tattig dåre.... jag personligen skulle nog inte köpa av den personen iaf för att slippa känna mig som en uttittad dåre. :)
 

xjoeyw

Omega
Haha, jo men då är vi nog av lite olika åsikt helt enkelt. Jag tycker det vore rätt avskräckande att ses på Donken och kränga grejer generellt. Men uppenbarligen går det att få till (och t.o.m föredras!?), att döma av kommentarerna i den här tråden :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Haha, jo men då är vi nog av lite olika åsikt helt enkelt. Jag tycker det vore rätt avskräckande att ses på Donken och kränga grejer generellt. Men uppenbarligen går det att få till (och t.o.m föredras!?), att döma av kommentarerna i den här tråden :)

Då envisas att dra upp Donken som är en extremt rörig miljö. Valfritt normalt fik skulle jag säga att tillräckligt avskilt. Om du bor i Stockholm så ta en kaffe på nedre serveringen på NK. Då har du lugn och ro, kameror och dessutom vakter runt hörnet.
 
Topp