• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur man servar en klocka, videoinstruktioner av Mark Lovick

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ny video från Mark. Ett rostigt fuktskadat Valjoux 7750 (Breitling) servas.


Han visar bland annat ett riktigt smart trick för att avlägsna rost på verkdelar med (bakpulver?), då kunden ville att reparationen skulle bli så billig som möjligt försökte han spara så många delar han kunde.

 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
För dig som nu har lärt dig att serva ett enklare 15-16 juvelers manuella verk, kanske det är dags att gå vidare och ge sig på ett automatiskt med datumkomplikation.
Här Servar Mark ett ETA 2824, ett urverk som är bra att öva på då det finns gott om reservdelar om du skulle misslyckas. Det finns även cloner med samma urverksdesign men från andra tillverkare. Sellita sw200 och Seagull st2130 är cloner som går att få billigare (runt 600:- för ett nytt seagull st2130 på ebay).

enjoy! :)

 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Som lekman sätter man ju i halsen när han börjar skruva utan att släppa på kraften på fjädern först? Dessutom en del fingrande på verket utan fingertutor. Samtidigt har han ju lång erfarenhet av yrket.. Är jag "anal" eller börjar han bli "sloppy"?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Som lekman sätter man ju i halsen när han börjar skruva utan att släppa på kraften på fjädern först? Dessutom en del fingrande på verket utan fingertutor. Samtidigt har han ju lång erfarenhet av yrket.. Är jag "anal" eller börjar han bli "sloppy"?


Jo, jag kan hålla med dig. Bara för att klockan har stannat betyder det ju inte att fjädern inte har någon kraft kvar...
Det som slog mig, var att han kändes lite mer nervös och försiktig än tidigare, men det beror nog på att klockan är rätt dyr, det inte finns några reserdelar (för icke IWC urmakare) och att alla små repor skulle synts genom glasbaksidan.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Mark Lovick är tillbaka efter sommaruppehållet.
Denna gång är det dags att serva en Rolex 3135, kul att kolla även om du inte tänkt ge dig på att serva Rolex riktigt än.



 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Inspirerande!

Halva nöjet vore ju att köpa på sig verktyg, oljor och prylar. Hur svårt kan de va?

;-)

Mycket kan man göra själv med någorlunda stadig hand och noggrannhet. Det finns dock en hel del moment som kräver extremt tålamod och till och med en del talang.

Att jaga nästa verktyg är en beroendeframkallande del för vissa (inkluderar mig själv där) men är inget krav för att ta sig an hantverket.

Kört hårt!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Inspirerande!

Halva nöjet vore ju att köpa på sig verktyg, oljor och prylar. Hur svårt kan de va?

;-)


Väldigt svårt och ganska lätt! ;) Att samla verktyg är som alexndr säger ännu ett samlande på sidan om klockorna och lärandeprocessen tar nog aldrig slut... Ångrar dock inte en sekund att jag började skruva, en av dem roligaste sidorna med klockintresset faktiskt!
 

Freddie L

Panerai
Jag har beställt boetthållare och några varianter på öppnare. Ska bara öppna och kika lite... ;-)

Att kunna rengöra och smörja några olika verk får bli ett mål på lite sikt!
 
Topp