• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur man uttalar klockmärken.

ZQT

The Banker
2-Faktor

SSL

Audemars
Äh jag använder svenskt uttal. Fan man är väl svensk, eller? Lång-i-näs.

OT, stör mig som fan på när folk ska uttala franska högstaligans namn i fotboll på franska. Sjukt larvigt. OT slut.
 

wilsdorf

Omega
Bara företeelsen att nån tar sig tid för att lägga upp en levande uttals skola för klockmärken är rätt sjuk. Men kul samtidigt...
 

Sjobedan

Rolex
Blev lite øverraskad øver hur Longines uttalas. Min lokala klockbutik sæger ''longschinne'' sjælv har jag dragit ut på och sagt longiiiiines, detta skall jag genast sluta med. :artist:
 

jhm

Panerai
Tänkte att det kunde vara kul att bumpa istället för att skapa en nästan likadan tråd. Satt nämligen i går och såg på diverse YT-reviews, och chockades svårt över amerikanernas (främst) fullständiga oförmåga att uttala kända varumärken. Det värsta exemplet var nog killen som skulle förevisa sin cher-cher lecul... :banghead:
 

Landshark

Cartier
Nice, Å-de-mar-pi-qee... Blir nog fortsatt förkortat till AP...

OT. Polare som berättade för många år sedan. Hört på NK Herr:

Kille: "- Kan man få prova den där Cerruti-kostymen?
Expedit: " - Tscheeruttii, menar du...?!
 

jhm

Panerai
Nice, Å-de-mar-pi-qee... Blir nog fortsatt förkortat till AP...

OT. Polare som berättade för många år sedan. Hört på NK Herr:

Kille: "- Kan man få prova den där Cerruti-kostymen?
Expedit: " - Tscheeruttii, menar du...?!


Är egentligen inte konstigare än att Svensson i matvarubutken inte kan skilja en mozzarella från en "mussarälla", eller en entrecôte från en "annträkåå". ;)
 

Zingo

Rolex
Blir till att hålla sig till märken man kan uttala, typ bara Sjöö Sandström i fortsättningen.. :DInga med franskt uttal för mig.. :confused:
 

demondave

Rolex
Blancpain fixar jag skapligt, Fifty Fathoms likaså.. Men hur fanken uttalar man det där Bathyscaphe? Bathyskaff? Baffyskaffe? Badskåp? Gah! Tacka vetja Sinn :D
 
Topp