Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur monterar jag detta strap? Hirsch för fasta bandstift.

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Scaramanga, 17 januari 2016.

1. Scaramanga
    Trådstartare

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Kort och gott, hur gör jag?

Köpte ett nytt/nos sådant;

image.png

Gummo gillar detta.
  2. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Vik det runt stiftet och limma, antar jag.

Ako gillar detta.
  3. Tantal

Tantal Friends of KS

Sitter lim på bandet! Löser upp det med aceton, sätter bandet i press och låter det torka en timme!

Arsius11, plattfot, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  4. månljus

månljus Borgare

Från:
    Stockholm
    Har fått för mig att man inte ska använda aceton? Vet dock inte riktigt varifrån jag har fått det. När jag fäste mitt open ended Hirsch-band så använda jag nail polish remover utan aceton. Hade klämmor hemma och fick rekommendationen att man skulle låta dom sitta 24 timmar. Fungerade bra för mig.

Gummo gillar detta.
  5. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Aceton och sedan lägger under press på 80 och 90 talet var alla Hirsch band tillverkade på detta sätt, och då hade dom speciella klämmor att pressa ihop bandet med.
    Bra lösning när du har fasta stift eller som på vissa guldboetten med fast guldstift.

plattfot, eriksson850 och Gummo gillar detta.
  6. Ruskprick

Ruskprick Friends of KS

Kanske en självklarhet men nämnder det ändå; var försiktig med vilka klämmor du använder! Lägg en bit tyg eller skinn mellan klämma/strap för att undvika att få några märken.
    Och det är till 99% säkerhet just aceton som är aktivatorn för limmet, bör räcka med att ha klämmorna på i 5-10 minuter bara.

Men, om det med tanke på åldern inte skulle fungera så är det bara att köra med något kontaktlim avsett för ändamålet :)

7. Scaramanga
    Trådstartare

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Tack för alla tips! Testar med nåt ur frugans nagelpysslarlåda :) I värsta fall kontaktlim.

Gummo gillar detta.
  8. månljus

månljus Borgare

Från:
    Stockholm
    Vet inte riktigt vad jag ska tro om din aceton-teori. Jag använde, som sagt, nail polish remover utan aceton och fick ihop det alldeles utmärkt.

9. aptorsken

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    Sälj gärna till mig annars. Är i behov av 16mm för fasta bandstift

10. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Aceton rekommenderade Hirsch på 1980 talet, med det gick tydligen bra med andra lösningsmedel oxå!

Gummo gillar detta.
  11. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Jag körde med aceton på ett gammalt nos hirsch 60-tals band, fungerade kanon.

tictac62 och Gummo gillar detta.
  12. icalle

icalle Friends of KS

Aceton och nail polish remover är väl i princip samma produkter.

13. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Det är möjligt att det fungerar med flera sorters lösningsmedel. Testade dock bensin först och det fungerade inte. Efter lite googlande såg jag att det skulle vara aceton och det fungerade bra, så jag kommer köra på det även i framtiden. :)

14. icalle

icalle Friends of KS

Ja bensin är nog sämre.
    Men det blir nog bra. Lycka till

15. månljus

månljus Borgare

Från:
    Stockholm
    Nej säger jag som egentligen inte vet någonting om det här. Jag har bara köpt det en gång i mitt liv och det var för att fästa banden. Hur som helst, när jag var på apoteket så fanns det i alla fall nail polish remover med eller utan aceton. Så jag antar att det inte riktigt är samma sak. Det vanligaste lär ju dock vara att nail polish remover innehåller aceton.

16. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Hirsch rekommenderade Aceton, så det vet jag fungerar bra, sedan kanske det går bra med andra nagellacks bortagningssmedel också.
    Jag använder fortfarande aceton för det har alltid fungerat. Och jag har monterat flera hundra band kanske över tusen stycken också!

17. icalle

icalle Friends of KS

Den andra är säkert baserad på isopropanol. Vilket jag har för mig är besläktat med aceton. Men sen får nog en kemist ta det vidare.
    Lösningsmedel som lösningsmedel typ.

månljus gillar detta.
  18. Ruskprick

Ruskprick Friends of KS

Kanske skulle uttryckt mig annorlunda :) Om du använder aceton så kommer det garanterat att fungera, med lite tur så fungerar andra medel också. Sådan var min "teori" :D

månljus gillar detta.
  19. Scaramanga
    Trådstartare

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Nu har jag testat med acetonfri nailpolish remover. Limklämmorna sitter på. Blir spännande att se om det funkar :) Rapport inom en timme!

image.jpeg

FilipF, Arsius11, elmaco och 5 andra gillar detta.
  20. Scaramanga
    Trådstartare

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Acetonfritt funkade utmärkt!

image.jpeg

FilipF, månljus och eriksson850 gillar detta.
  21. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Kanske ramlar det av om några dagar ;)