• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur mycket är ett Rolex cert värt?

morrism

Audemars
Kollar runt efter Rolex, lutar åt en GMT, jag jämför priser mellan klockor med och utan cert. Min fråga är, hur mycket tycker ni att ett cert och box höjer priset? En nyservad vs. okänd servicehistoria?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Beror helt på klockan. Ett cert på en modern rolle höjer inte priset nämnvärt. Saknas det dock på en ny klocka så skapar det iaf några frågetecken för mig. På en vintagedinka så är ett cert givetvis värt en del pengar men idag då tomma och fejkade papper snurrar runt ganska öppet så sänker det givetvis det premium som tidigare funnits. Mina handskrivna papper på min GMT ger nog inga jättesummor extra medan däremot Spencers punchade höjer värdet mer för köpare som inte känner till comexfan. ;)

Modern klocka: Inga eller väldigt små extrapengar med cert.
Vintage: Alltifrån i princip inget added value till nästan hur mycket som helst beroende vad det är för papper och klocka. Vanliga sportrollar med helset hoppar väl upp 15-25% med rätt papper och tillbehör. :)

Mina "billiga" papper:

gmt.jpg
 

Gavve

Greven
2-Faktor
5-15% beroende på tillbehör kan du nog få moderna dinkor också, kanske ännu mer för de med speciella tillbehör. Tänkte här exempelvis den Longines Hourangle som såldes här nyligen, tillbehören till den är ju jääääävligt coola så att säga.

För Rolex (som ju aldrig sålt sin själ till limiterade upplagor eller brandade klockor) är det nog ej mer än 5-15% premium beroende på tillbehör. Möjligen aningen mer med komplett servicehistorik
 

16610

Patek
2-Faktor
Håller med^^
När jag sålt klockor av märket rolex känns det som att certet har varit mer värt än klockan i sig.
 

Pleximannen

Cartier
morrism skrev:
Kollar runt efter Rolex, lutar åt en GMT, jag jämför priser mellan klockor med och utan cert. Min fråga är, hur mycket tycker ni att ett cert och box höjer priset? En nyservad vs. okänd servicehistoria?

Jag betalar gärna 10-15% mer för en klocka med cert på ett ungefär. Jag tror att en klocka är betydligt mer lättsåld med cert = nån form av rabatt är nödvändigt för att få sålt en som saknar certet.

Nyservad: beror lite på vem som gjort det och om kvitto finns. Okänd servicehistorik = dra av ett par tusenlappar för då kan man nästan räkna med att det behöver göras. Men personligen så betalar jag å andra sidan minst lika mycket för en klocka som är opolerad men saknar servicehistorik, som en som nyligen är servad men synligt polerad. Men det är jag och det kanske inte är representativt för marknaden.
 
Topp