Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur mycket öronmärker ni till klockor?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Oscaro, 19 augusti 2015.

1. Oscaro
    Trådstartare

Oscaro Biskop

Som rubriken lyder, hur mycket lägger ni undan till klockköp varje månad? Jag lägger för närvarande undan 3000kr/mån. Hade helst velat lägga lite mer än det, men har precis köpt lägenhet så har många andra utgifter för tillfället.

CyberAndre gillar detta.
  2. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Väldigt varierande, allt från 0-10k. Just nu 0, har kommit fram till att jag vill lägga mer pengar på resor och annat personutvecklande än ännu en klocka. Men om 3 månader är jag säkert tillbaka och dreglar över nya objekt.

eriksson850 och Oscaro gillar detta.
  3. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Mellan 100-1500 i regel, i snitt är det nog dock max en 500 skulle jag tro, ungefär vad som ryms i budgeten.

4. dauit

dauit Friends of KS

Från:
    Luleå
    Öronmärker inte några pengar till klockor. Sätter undan det som finns kvar av lönen på ett sparkonto varav hälften investeras och andra hälften går till nöjen, vilket kan vara klockor, skor, resor och andra roliga saker.

Nu när man pluggar blir det kanske 500-1000kr i månaden som går direkt till klockor.

5. alfgren

alfgren Biskop

0:- specifikt till klockor. Däremot förstås ett allmänt sparande. Lite oklart hur stort, orkar aldrig räkna efter.

6. MartinGFX

MartinGFX Bonde

Från:
    Stockholm
    Brukade lägga undan runt 3000kr i månaden till klockor. Nu verkar de pengarna dock vara öronmärkta till förlovning/vigselringaro_O:blackeye:

Strindberg, Rearden, Scaramanga och 2 andra gillar detta.
  7. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    0kr just nu. Mycket mer när jag trånar efter någon särskild klocka. :)

Oscaro gillar detta.
  8. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    Jag passionssparar. Runt 3000-5000 i månaden till klockor och annat kul.

Oscaro gillar detta.
  9. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Menar du att du pensionssparar i form av klockor?

10. WBergdahl

WBergdahl Präst

Från:
    Sthlm - Bxl - Lund
    Jag lägger undan pengar till klockor/resor/cyklar!
    Blir mellan 5000kr och 10000kr per månad, men bor man hemma och inte har några större utgifter så... Sparade denna lön 9500kr, då jag och en polare tänkte dra till Asien eller Aus i några månader om ett tag :)

11. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    Stor skillnad på att pensionsspara (tråkigt) och passionsspara (kul). ;)
    Det är helt enkelt ett vanligt sparkonto för klockor, resor, nöjen... Absolut inget som har med ~40 år in i framtiden att göra.

12. KenKun

KenKun Biskop

Allt som blir över, efter alla utgifter går till sparande, och som även fungerar som ett klockkonto :)

13. ChazzReinhold

ChazzReinhold Stadsbo

Från:
    Skåne, Stockholm
    Samma sak här! Dock brukar stor del försvinna till resor, renovering eller som sist när jag var riktigt nära 14060 en Lamino (fan!).

KenKun gillar detta.
  14. Carlf

Carlf Bonde

Intressant hur många som inte kan skilja på periodisering av utgifter vs långsiktigt sparande. Om man "sparar" för att tämligen regelbundet äta ned kapitalet för klockor eller vad det nu må vara så är det fine, men det är ju egentligen bara uppskjuten konsumtion.

15. KenKun

KenKun Biskop

Varför sparar man?
    Klart att man ska ha en buffert, men man vill samtidigt inte spara i all evighet. Man kan lika gärna bli påkörd av en buss imorgon *ta i trä*

ChazzReinhold gillar detta.
  16. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Inget spar, vill man ha en klocka löser man de :cigar:

ChazzReinhold gillar detta.
  17. Carlf

Carlf Bonde

Eller redan idag. "Peppar peppar"

18. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Jag kan inte ha sparade pengar. Har hellre en rolig bil/mc/klocka/annat än en massa ettor och nollor på banken. Som tidigare nämnts man kan lika gärna dö imorrn.

19. Carlf

Carlf Bonde

Javisst. Men är det sannolikt?

20. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Nää men har hellre kul för pengarna än sparar tills man dör. Klockor är ju t.ex ofta helt ok investeringar också och går ju att avyttra relativt fort om man behöver stålar.

21. Ryttaren

Ryttaren Friends of KS

Från:
    Västerås
    Å andra sidan försöker jag undvika att belåna på huset vid ombyggnationer eller renoveringar, är ju också en investering. Kan ju ses som motsägelsefullt, men min poäng var att jag har svårt att ha pengar liggandes på ett sparkonto.

22. hedbrg

hedbrg Borgare

En tusenlapp i månaden.

23. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Det varierar men mellan 5-30% av min nettoinkomst är nog ganska bra uppskattat på en höft.
    Jag är en låginkomsttagare kan tilläggas :confused:

24. Molgan

Molgan Stadsbo

Ingenting.
    Givetvis går en summa in på ett så kallat "spar-konto"' men det används sedan till vad vi känner att vi vill göra, köpa etc.

Det är frihet att ha en hyffsad likvid kassa.

25. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Jag sparar så mycket pengar jag inte slösar.
    Och denna hög blir bara större och större varje månad och jag har som regel att minst en gång per år ska jag köpa en dyr klocka. Och det har jag hittils uppfyllt :)
    Något sparkonto har jag icke.

26. Folke08

Folke08 Bonde

Från:
    Stockholm
    Det varierar väldigt mycket från månad till månad. Men snittar väl runt 4 i månaden.

27. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Allt man tjänar är potentiella leksakspengar!