• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur mycket öronmärker ni till klockor?

Oew

Rolex
Som rubriken lyder, hur mycket lägger ni undan till klockköp varje månad? Jag lägger för närvarande undan 3000kr/mån. Hade helst velat lägga lite mer än det, men har precis köpt lägenhet så har många andra utgifter för tillfället.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Väldigt varierande, allt från 0-10k. Just nu 0, har kommit fram till att jag vill lägga mer pengar på resor och annat personutvecklande än ännu en klocka. Men om 3 månader är jag säkert tillbaka och dreglar över nya objekt.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Öronmärker inte några pengar till klockor. Sätter undan det som finns kvar av lönen på ett sparkonto varav hälften investeras och andra hälften går till nöjen, vilket kan vara klockor, skor, resor och andra roliga saker.

Nu när man pluggar blir det kanske 500-1000kr i månaden som går direkt till klockor.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
0:- specifikt till klockor. Däremot förstås ett allmänt sparande. Lite oklart hur stort, orkar aldrig räkna efter.
 

WBergdahl

Panerai
Jag lägger undan pengar till klockor/resor/cyklar!
Blir mellan 5000kr och 10000kr per månad, men bor man hemma och inte har några större utgifter så... Sparade denna lön 9500kr, då jag och en polare tänkte dra till Asien eller Aus i några månader om ett tag :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Intressant hur många som inte kan skilja på periodisering av utgifter vs långsiktigt sparande. Om man "sparar" för att tämligen regelbundet äta ned kapitalet för klockor eller vad det nu må vara så är det fine, men det är ju egentligen bara uppskjuten konsumtion.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Intressant hur många som inte kan skilja på periodisering av utgifter vs långsiktigt sparande. Om man "sparar" för att tämligen regelbundet äta ned kapitalet för klockor eller vad det nu må vara så är det fine, men det är ju egentligen bara uppskjuten konsumtion.
Varför sparar man?
Klart att man ska ha en buffert, men man vill samtidigt inte spara i all evighet. Man kan lika gärna bli påkörd av en buss imorgon *ta i trä*
 

Ryttaren

Rolex
Jag kan inte ha sparade pengar. Har hellre en rolig bil/mc/klocka/annat än en massa ettor och nollor på banken. Som tidigare nämnts man kan lika gärna dö imorrn.
 

Ryttaren

Rolex
Å andra sidan försöker jag undvika att belåna på huset vid ombyggnationer eller renoveringar, är ju också en investering. Kan ju ses som motsägelsefullt, men min poäng var att jag har svårt att ha pengar liggandes på ett sparkonto.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Det varierar men mellan 5-30% av min nettoinkomst är nog ganska bra uppskattat på en höft.
Jag är en låginkomsttagare kan tilläggas :confused:
 

Molgan

Cartier
Ingenting.
Givetvis går en summa in på ett så kallat "spar-konto"' men det används sedan till vad vi känner att vi vill göra, köpa etc.

Det är frihet att ha en hyffsad likvid kassa.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag sparar så mycket pengar jag inte slösar.
Och denna hög blir bara större och större varje månad och jag har som regel att minst en gång per år ska jag köpa en dyr klocka. Och det har jag hittils uppfyllt :)
Något sparkonto har jag icke.
 

Salesmayne

Panerai
Inget. Sparar dock så mycket jag kan. Borde dricka och äta ute mindre så hade man haft ca 5k extra i månaden. Borde även sälja 3-5 klockor som jag knappt tittar på. Livfet alltså!!!
 

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
Sparar ca 10k i månaden, exklusive semestersparande, som placeras på Avanza. Där får pengarna växa på obestämd tid. Tanken är att en tredjedel av detta i slutändan ska gå till klockor och annat kul och de resterande två tredjedelarna sparas för att eventuellt användas i framtiden.
 

Lyfali

Cartier
Sparar inte, köper vad jag vill om jag har råd, har jag inte råd så köper jag inte.
Behöver jag mer pengar så jobbar jag mer, och säljer av saker jag investerat antingen aktier eller konst.
 
Topp