• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur mycket bör man tänka på magnetism i närheten av en klocka

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Funderar ibland på vad som behövs i magnetism väg för att störa en klocka negativt. Visst vissa klockor som klarar 1000 Gaus och uppåt behöver man ju inte bry sig om direkt. Men vintage klockor och lite mindre tåliga klockor , vad krävs för att dom ska balla ut och hur försiktig ska man va. Klarar dom att man lägger klockan ovanpå en högtalare ?

Eller vad sägs om denna combo nedanför:

Gammal klocka , och ett armband med magnetspänne. När spännet är på undersidan funkar det säkert, men när man är aktiv och spännet snurrar och kommer klossan boetten. Kan den magnetismen va skadligt ???
ma3e7ygy.jpg

3uvy7ysy.jpg

2y3uvume.jpg
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Halvt ot men finns dessa i verkligheten?? [emoji38][emoji38] har bara sett dem på barnprogram [emoji451]
e8840a95f044c841566e0c6090e52f10.jpg
 

Jonte73

Audemars
Springer igenom larmbågar och kör röntgen av mina prylar och klocka dagligen.
Hyfsade magnetfält :( men inga problem med någon klocka hittills.
Så ett armband spelar nog ingen roll .
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Kör elektromagnetiska lok som skapar kraftiga fält i förarhytten. Mina klockor verkar klara sig...
Jag antar att det finns arbetsmiljörelger för hur stor fält-styrkan får vara över en viss tid. Hur står sig de siffrorna till de olika "magnet-resistenta" klockornas specifikationer?

Det är väl två risker med magnetism:
1) Klockan håller tiden sämre pga magnetfältets direkta inverkan på fjädern
2) Metallen i klockan magnetiseras av magnetfältet och påverkar klockans tidshållning kontinuerligt

Har du koll på hur tidshållningen är och har förändrats över tid?
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Ifall du är osäker köp en Rolex Milgauss eller IWC Ingenieur så är du safe. Tror inte vanliga konsumentmagneter är några problem men när jag jobbade på FFV på 80-talet så hade vi en avmagnetiseringsapparat för att blanka databand. Den skulle jag inte vilja vara i närheten av med en finare klocka.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det värsta som kan hända med en automatisk klocka är väl att man behöver avmagnetisera den?
Kostar kanske en hundring. Jag brukar inte tänka nämnvärt på det där, men stora högtalare bör man nog undvika. Enda gången jag har haft problem var när jag hade en kamera i en pansarvagn. Den tvärdog, så undvik även pansarvagnar. :D
 
Jag antar att det finns arbetsmiljörelger för hur stor fält-styrkan får vara över en viss tid. Hur står sig de siffrorna till de olika "magnet-resistenta" klockornas specifikationer?

Det är väl två risker med magnetism:
1) Klockan håller tiden sämre pga magnetfältets direkta inverkan på fjädern
2) Metallen i klockan magnetiseras av magnetfältet och påverkar klockans tidshållning kontinuerligt

Har du koll på hur tidshållningen är och har förändrats över tid?

Jag tror inte att det är reglerat eftersom forskningen inte kunnat påvisa att fälten är skadliga för människor. Nybyggda motorvagnar har tex högre värden än RC-lok som bygger på 70-tals teknik.
Dock är inte fältkraften konstant utan det uppstår spikar vid gaspådrag och inbromsningar.

Jag har inte märkt någon skillnad på mina klockor, inte heller över tid.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ifall du är osäker köp en Rolex Milgauss eller IWC Ingenieur så är du safe. Tror inte vanliga konsumentmagneter är några problem men när jag jobbade på FFV på 80-talet så hade vi en avmagnetiseringsapparat för att blanka databand. Den skulle jag inte vilja vara i närheten av med en finare klocka.

Avmagnetiseringsapparat (långt ord) borde väl bara påverka klockan positivt! :) den borde ju ta bort minsta spår av magnetism i klockan.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Vet att jag hörde något liknande när jag bytte till induktionshäll i köket. Men jag har inte märkt av något än.
Jorden har ju också ett magnetiskt fält runt sig, som är starkare runt nord/sydpolen men enligt några kartor så har Norden också en del. Sök på
geomagnetic field map. :)
 

_jonte

Patek
Har för mig att magnetfält från en typisk högtalarmagnetspole är i storleksordningen 1 Tesla, dvs 10000 Gauss(?), men avtar väl sfäriskt/kubiskt. Milgauss är specad till att klara fält på 1000 Gauss. Nån som orkar räkna eller tänka till? :)
 

Peder100

Omega
Jag tror inte att man behöver oroa sig för annat än att du får en påverkan på gången just när du befinner dig i magnetfältet. Att klockan skulle ta bestående skada håller jag ganska otroligt. Milgauss tillverkades för att kunna användas i miljöer med stark magnetisk, alltså för att klockan inte skulle "dra" sig. Samma med vissa pilotklockor, tex IWCs Pilot-serie. Där ligger urverket i ett skall av mjukt järn vilket gör att den inte påverkas av magnetisk, när du tex flyger igenom ett åskoväder. Det var ju hyggligt viktigt att piloternas klockor verkligen visade rätt tid under tidigare delen av förra århundradet, annars hamnade bomberna på fel ställe.
 
Funderar ibland på vad som behövs i magnetism väg för att störa en klocka negativt. Visst vissa klockor som klarar 1000 Gaus och uppåt behöver man ju inte bry sig om direkt. Men vintage klockor och lite mindre tåliga klockor , vad krävs för att dom ska balla ut och hur försiktig ska man va. Klarar dom att man lägger klockan ovanpå en högtalare ?….

Hej!
Jag intervjuade Omegas VD Stephen Urquhart för två år sedan, och han utryckte sig såhär ang. problemet med magnetism:

"...magnetism. En undersökning nyligen visade att hos 64% av all klockor som lämnats in för reparation berodde felet på att de hade ut- satts för magnetfält. Idag har vi mer magnetfält i vår omgivning än någonsin tidigare, inte bara från elektronik utan även ifrån naturmagneter, till exempel i låsen på olika dator- och smart- phonefodral. Här spelar vår unika balansfjäder i silikon, och som nu är standard i alla Co-Axial- urverk, en viktig roll. Den inte bara håller bättre än en i metall, den är såklart även helt okänslig för magnetism. Men det stora genombrottet är vår 'Seamaster Aqua Terra >15,000 gauss' som vi presenterade i Basel tidigare i år. Den tål i jämförelse med traditionella anti-magnetiska klockor extrema magnetfält av den enkla anledningen att hela urverket är helt okänsligt för magne- tism. Folk som ser den tror att det är en konceptklocka, men målet är att tekniken ska finnas i alla våra klockor i framtiden."

Och på årets Baselworld så presenterade han Omegas nya "Master Co-Axial" urverks som kommer att sitta i nästan alla deras klockor framöver, först ut var nya "Seamaster 300". Urverket är vidareutveckling av det han nämner i intervjun och det tål också 15000 gauss - att jämföra med tex Rolex Milgauss som "bara" tål upp till 1000 Gauss (som för de flesta klockor med traditionellt magnetskydd i mjukt järn).

Så om du är orolig för magnetism - köp en Omega ;-)
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hej!
Jag intervjuade Omegas VD Stephen Urquhart för två år sedan, och han utryckte sig såhär ang. problemet med magnetism:

"...magnetism. En undersökning nyligen visade att hos 64% av all klockor som lämnats in för reparation berodde felet på att de hade ut- satts för magnetfält. Idag har vi mer magnetfält i vår omgivning än någonsin tidigare, inte bara från elektronik utan även ifrån naturmagneter, till exempel i låsen på olika dator- och smart- phonefodral. Här spelar vår unika balansfjäder i silikon, och som nu är standard i alla Co-Axial- urverk, en viktig roll. Den inte bara håller bättre än en i metall, den är såklart även helt okänslig för magnetism. Men det stora genombrottet är vår 'Seamaster Aqua Terra >15,000 gauss' som vi presenterade i Basel tidigare i år. Den tål i jämförelse med traditionella anti-magnetiska klockor extrema magnetfält av den enkla anledningen att hela urverket är helt okänsligt för magne- tism. Folk som ser den tror att det är en konceptklocka, men målet är att tekniken ska finnas i alla våra klockor i framtiden."

Och på årets Baselworld så presenterade han Omegas nya "Master Co-Axial" urverks som kommer att sitta i nästan alla deras klockor framöver, först ut var nya "Seamaster 300". Urverket är vidareutveckling av det han nämner i intervjun och det tål också 15000 gauss - att jämföra med tex Rolex Milgauss som "bara" tål upp till 1000 Gauss (som för de flesta klockor med traditionellt magnetskydd i mjukt järn).

Så om du är orolig för magnetism - köp en Omega ;-)

Knappast ifall man är torsk på vintage.
Så är nog tex en www eller ranchero inte ett säkert kort ;)
 

Peder100

Omega
Nu vill jag inte vara alltför kritisk mot Stephen Urquhart, som garanterat kan mycket mer om klockor än jag, men det finns ju ett visst incitament för honom att påvisa att problemet med magnetismskadade klockor är stort.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nu vill jag inte vara alltför kritisk mot Stephen Urquhart, som garanterat kan mycket mer om klockor än jag, men det finns ju ett visst incitament för honom att påvisa att problemet med magnetismskadade klockor är stort.
Ungefär som att jag nog inte skulle besiktiga min bil hos en firma som äger verkstaden vägg i vägg...
 
Topp