Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur mycket hörs erat urverk?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Shadyboy, 4 maj 2016.

1. Shadyboy
    Trådstartare

Shadyboy Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Har försökt söka i forumet men utan lycka, så med risk för att frågan avhandlats någonstans i forumet så ställer jag frågan ändå... Hur mycket hörs erat urverk? Och då menar jag inte tickandet utan själva automatverket i form av uppdragningsmekanism osv. Och hörs det mer eller mindre beroende på hur mycket det är uppdraget? Hörs olika tillverkares urverk olika mycket för er som har flera olika klockor (de allra flesta på forumet mao)?

Varför jag frågar är då jag har ett par olika klockor där jag upplever att automatverket nästan skramlar. Typ som att något låg löst. Vilket med största sannolikhet inte är fallet eftersom det håller tiden perfekt och är praktiskt taget nytt. Klockor i absoluta toppskiktet hade man ju hoppats varit praktiskt taget ljudlöst men det kanske inte finns något som helst samband mellan kvalitet på urverket och mängden mekaniskt rassel...

2. marlun

marlun Präst

Min Tudor rasslar en del. Den har ETA 2824. Det är inget jag stör mig på direkt

Shadyboy gillar detta.
  3. Fanboy

Fanboy Stadsbo

Från:
    Malmö
    Min Longines hydroconquest gör inte mycket ljud alls ifrån sig :)

Shadyboy gillar detta.
  4. McFly

McFly Stadsbo

Från:
    Norr om stan
    Haft två Sinn, en med Valjoux 7750 och en med motsvarande Sellita-verk. Båda rasslade rätt friskt. Min Certina DS Action med 2824-2 rasslar rätt bra det med. Samtliga Rolex jag ägt har varit helt knäpptysta.

ScubaKing gillar detta.
  5. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Har märkt av det med mina Breitling med Valjoux 7750 verk. Dem låter rätt ordentligt. På Rolex Sub hör jag absolut ingenting.

6. Wiliamo

Wiliamo Präst

Läser att flera har högljudda ETA 2824-2-verk. Mitt är knäpptyst. Sitter i en TH Aquaracer WAK2110, är ju enligt Tag "moddat" men jag vet inte om det är så mycket annat än gravyren som är ändrat helt ärligt:D

ScubaKing gillar detta.
  7. nissehult

nissehult Friends of KS

IWC 3239 är tyst som musen. JLC Master Hometime är uni-directional i rotorn och har keramiskt lager - när den kommer i fri-spinn så kan det låta ganska ljudligt. Charmigt tycker jag.

Rossi gillar detta.
  8. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Ljudet från en 5711:a berättigar halva priset :)

9. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    haft en sinn med 7750. när det kom i spinn lät och kändes det ganska friskt. Har ett Rolex 3136 numera, och det kan man inte notera att rotorn snurrar.

10. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Mina tre Rolex jag har haft har aldrig låtit överhuvudtaget. Har försöka skaka dem o lyssna/känna när rotorn snurrar men aldrig känt något. Min 79090 är riktigt tyst också men den kan man höra om man lyssnar. Min gammelSeikokrono från -77 låter rätt rejält. Man kan till o med känna vibrationerna från när rotorn snurrar när den sitter på handleden :wideyed:

11. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Min Rolex gmt med plexiglas tickar ljudligt, mysig att sova med. Safirrollarna är nästan ljudlösa.

12. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Jag kanske är döv men jag hör inte mina klockor alls!

13. Ruben

Ruben Borgare

Från:
    Göteborg
    Min förra tudor chrono med valjoux 7750 rasslade riktigt gött.
    Nuvarande 16710 låter ingenting, inte skx:en heller.
    Trodde skxen skulle rassla, men så var inte fallet.

14. Spindel

Spindel Biskop

Många standardorienter låter som ett tröskverk eftersom rotorn har kullager.

Mättnadsdykaren är nästan tyst, troligen för att boett och glas är så pass kraftigt att det ljudisolerar bättre. Fortfarande kullager i rotorn, kan även vara ett något dyrare kullager i den. Rotorn är även tyngre på denna klocka vilket gör att den rör sig lite lugnare.

Orient Star (och standardorienter med OS urverk) låter märkbart mindre, troligen för att det är ett lite finare kullager (fler mindre kulor) i rotorn.

Royal Orient är aningen tystare än OS, beror troligen på ytterligare förfiningar. Fortfarande kullager i rotorupphängningen.

Anledningen att jag poängterar att det är kullager är att många andra urverk har glidlager vilka ofta är tysta men inte löper riktigt lika lätt och kräver lite mer underhåll då de slits snabbare.

Freddie L gillar detta.
  15. nissenypon

nissenypon Friends of KS

Min carrera 1887 är knäpptyst.

16. M.U

M.U Biskop

Hörs ingenting av min Exp2a :) Dock har jag hört att det ska låta en del från en del APs samt att Rolex Oysterquartz ska låta som en gammal skolklocka ;)

17. Kai

Kai Stadsbo

Från:
    Partille
    Mina två Omega seamaster AT med 8500 är knäpptysta. Hör lite skrap från fruns Longines.

18. Gap36

Gap36 Stadsbo

Sätter jag min nyare Rolex mot örat hör jag precis ljudet. De äldre vintageklockorna låter betydligt mer. Tystaste jag ägt är Breitling.

Eurenius gillar detta.
  19. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Jag tror att det är något allvarligt fel på Seikon.

Jag köper den av dig.

Bjoerlin76 gillar detta.
  20. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Breitling hörs inget alls, om du inte går på de gamla traktorerna.

21. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    7750 låter härligt, desto högre desto bättre. :)

22. jÄger

jÄger Bonde

Det finns nog en direkt korrelation mellan folks hörsel och hur mycket/litet en klocka "låter/tickar"... En Rolex med safirglas tickar på alla dagar i veckan...

23. joF

joF Friends of KS

I min tudor 79280 sitter ett 7750. Det låter fan en hel del. Och har man riktigt tur kan man till och med känna rotorn glida runt. Känns bra på handleden :)

24. regnguden

regnguden Präst

Mina hörs endast när man lyfter dem till örat, men rotorn/hammaren på min gamla Omega hörs tamejfan på en meters avstånd :D

25. Phileas Fogg

Phileas Fogg Stadsbo

Från:
    Hong Kong
    Min JLC MUT Moon låter en del, tror det har något med keramiska lager att göra - rätt charmigt faktiskt, om än lite ovant i börja.

nissehult gillar detta.
  26. Point Blank

Point Blank Stadsbo

Från:
    Hufvudstaden
    Sällan jag har att rotorn låter, oftast länken som skramlar mer.

Mårtenssons ur Brookfield