• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur mycket hörs erat urverk?

Shadyboy

Cartier
Har försökt söka i forumet men utan lycka, så med risk för att frågan avhandlats någonstans i forumet så ställer jag frågan ändå... Hur mycket hörs erat urverk? Och då menar jag inte tickandet utan själva automatverket i form av uppdragningsmekanism osv. Och hörs det mer eller mindre beroende på hur mycket det är uppdraget? Hörs olika tillverkares urverk olika mycket för er som har flera olika klockor (de allra flesta på forumet mao)?

Varför jag frågar är då jag har ett par olika klockor där jag upplever att automatverket nästan skramlar. Typ som att något låg löst. Vilket med största sannolikhet inte är fallet eftersom det håller tiden perfekt och är praktiskt taget nytt. Klockor i absoluta toppskiktet hade man ju hoppats varit praktiskt taget ljudlöst men det kanske inte finns något som helst samband mellan kvalitet på urverket och mängden mekaniskt rassel...
 

McFly

Cartier
2-Faktor
Haft två Sinn, en med Valjoux 7750 och en med motsvarande Sellita-verk. Båda rasslade rätt friskt. Min Certina DS Action med 2824-2 rasslar rätt bra det med. Samtliga Rolex jag ägt har varit helt knäpptysta.
 

ScubaKing

Audemars
Har märkt av det med mina Breitling med Valjoux 7750 verk. Dem låter rätt ordentligt. På Rolex Sub hör jag absolut ingenting.
 

Wiliamo

Panerai
Läser att flera har högljudda ETA 2824-2-verk. Mitt är knäpptyst. Sitter i en TH Aquaracer WAK2110, är ju enligt Tag "moddat" men jag vet inte om det är så mycket annat än gravyren som är ändrat helt ärligt:D
 

nissehult

Patek
2-Faktor
IWC 3239 är tyst som musen. JLC Master Hometime är uni-directional i rotorn och har keramiskt lager - när den kommer i fri-spinn så kan det låta ganska ljudligt. Charmigt tycker jag.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
haft en sinn med 7750. när det kom i spinn lät och kändes det ganska friskt. Har ett Rolex 3136 numera, och det kan man inte notera att rotorn snurrar.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Mina tre Rolex jag har haft har aldrig låtit överhuvudtaget. Har försöka skaka dem o lyssna/känna när rotorn snurrar men aldrig känt något. Min 79090 är riktigt tyst också men den kan man höra om man lyssnar. Min gammelSeikokrono från -77 låter rätt rejält. Man kan till o med känna vibrationerna från när rotorn snurrar när den sitter på handleden :wideyed:
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Min Rolex gmt med plexiglas tickar ljudligt, mysig att sova med. Safirrollarna är nästan ljudlösa.
 

Ruben

Rolex
Min förra tudor chrono med valjoux 7750 rasslade riktigt gött.
Nuvarande 16710 låter ingenting, inte skx:en heller.
Trodde skxen skulle rassla, men så var inte fallet.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Många standardorienter låter som ett tröskverk eftersom rotorn har kullager.

Mättnadsdykaren är nästan tyst, troligen för att boett och glas är så pass kraftigt att det ljudisolerar bättre. Fortfarande kullager i rotorn, kan även vara ett något dyrare kullager i den. Rotorn är även tyngre på denna klocka vilket gör att den rör sig lite lugnare.

Orient Star (och standardorienter med OS urverk) låter märkbart mindre, troligen för att det är ett lite finare kullager (fler mindre kulor) i rotorn.

Royal Orient är aningen tystare än OS, beror troligen på ytterligare förfiningar. Fortfarande kullager i rotorupphängningen.

Anledningen att jag poängterar att det är kullager är att många andra urverk har glidlager vilka ofta är tysta men inte löper riktigt lika lätt och kräver lite mer underhåll då de slits snabbare.
 

M.U

Rolex
Hörs ingenting av min Exp2a :) Dock har jag hört att det ska låta en del från en del APs samt att Rolex Oysterquartz ska låta som en gammal skolklocka ;)
 

Kai

Rolex
Mina två Omega seamaster AT med 8500 är knäpptysta. Hör lite skrap från fruns Longines.
 

LEC16

Cartier
2-Faktor
Sätter jag min nyare Rolex mot örat hör jag precis ljudet. De äldre vintageklockorna låter betydligt mer. Tystaste jag ägt är Breitling.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Mina tre Rolex jag har haft har aldrig låtit överhuvudtaget. Har försöka skaka dem o lyssna/känna när rotorn snurrar men aldrig känt något. Min 79090 är riktigt tyst också men den kan man höra om man lyssnar. Min gammelSeikokrono från -77 låter rätt rejält. Man kan till o med känna vibrationerna från när rotorn snurrar när den sitter på handleden :wideyed:

Jag tror att det är något allvarligt fel på Seikon.

Jag köper den av dig.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Breitling hörs inget alls, om du inte går på de gamla traktorerna.
 

jÄger

Omega
Det finns nog en direkt korrelation mellan folks hörsel och hur mycket/litet en klocka "låter/tickar"... En Rolex med safirglas tickar på alla dagar i veckan...
 

joF

Panerai
I min tudor 79280 sitter ett 7750. Det låter fan en hel del. Och har man riktigt tur kan man till och med känna rotorn glida runt. Känns bra på handleden :)
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Mina hörs endast när man lyfter dem till örat, men rotorn/hammaren på min gamla Omega hörs tamejfan på en meters avstånd :D
 
Topp