• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur mycket kan man lita på bandstift?

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Det ultimata blir dock om du satsar på Breitlings motsvarande canvas (military). Lite skönare, lite tjockare, lite bättre kvalitetskänsla än HR (HR är visserligen sjukt mkt bang for the buck). Sen sätter du på ett Rolex-spänne på military-bandet. Jag tror det skulle bli helt sjukt snyggt.
 

BCKSTRM

Rolex
Det ultimata blir dock om du satsar på Breitlings motsvarande canvas (military). Lite skönare, lite tjockare, lite bättre kvalitetskänsla än HR (HR är visserligen sjukt mkt bang for the buck). Sen sätter du på ett Rolex-spänne på military-bandet. Jag tror det skulle bli helt sjukt snyggt.
Får kolla på det :)
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Ja jag tänker att har man betalat en Sub ska man inte snåla in på bandet, en tusing hit och dit. Breitlings canvas är det bästa jag provat, mjukt och skönt. Jag har både Bs canvas och HRs. Jag måste säga att kombon Sub+canvas var helt perfekt. Bästa jag sett.

Här är en bild på Bs original till vänster och HR till höger. Bilden säger inte så mycket. Båda banden är grymma. :)
IMG_2962.jpg
 
Hadley Roma Cordura på rekommendation från @yonsson (sorry för allt taggande...) som jag köpte från Global Watchband.
Jag är lite sugen på grönt till Pelagosen och kanske ngt annat kul. Säg till om du vill beställa så kan vi göra det ihop (om du bor i Sthlm).
Tror dessutom att jag efter detta köp fick ett mail om rabatt :)
Ping @Veratio

Helt klart intressant, PMa mig pris osv....
 

Schildfat

Cartier
Var kan man köpa original bandstift? Kikar lite på eBay men verkar finnas många "kopior", man vill ju ha något stadigt som håller, helst original. Det gäller en 116710, kan man hitta original bandstift tror ni?
 

Camo00

Patek
Har jag helt missupfattat eller... Stiften ska ju vara anpassade efter klockan inte efter bandet! Har du 20mm mellan bandhornen kör du 20mm stift. Är bandet för brett köper du ett annat i rätt storlek eller klämmer ihop det lite.
Förstår inte heller nånting av frågan i tråden... Bandstiftens längd hör ihop med klockans luggbredd allena! Kör man 14 mm eller 22 mm på sin sub så kör man ju ff originalstift...
 
Hej!
Köpte nyligen några Canvasband till min Sub. De är liiitebredare än de utlovade 20mm. Det gör att jag inte kan använda Mina originalbandstift utan måste använda de som följde med då de är lite längre...
Kan jag lita på dessa eller bör jag reklamera banden? De som följde med känns såklart inte lika stabila som mina original...
Jag förstår inte ditt grundproblem.

De bandstift som följde med din Rolex original sitter ofta som ett smäck i klockan. Om vi bortser från vissa problem som kan uppstå med tyg- och gummiarmband (som jag tar upp i nästa inlägg) så förstår jag inte varför du vill anpassa bandstiften efter armbandet.

Det enda som man kan få problem med originalbandstiften är att de är för tjocka. Och deras tjocklek gör att armbandet kommer nära boetten. Och boetten har vanligtvis en vass kant, som kan gnaga sönder armbandet.
 
Fick ett stift bytt på en Aquanaut hos auktoriserad dealer i Bryssel, tror dock att de nya stiftet var ett standardstift som inte helt stämde överens med originalet. Funkar dock och har inte haft några problem. Affären bjöd på stiftet.

Det man måste se upp med med just gummi- och tygarmband är ju att man kan få till en deformation av armbandet där det sitter runt bandstiftet vid snedbelastning, som med otur kan dra ur bandstiftet ur sina hål i boetten. Av just denna anledning tror jag (har hört att) PP Aquanauten har bandstift som är täckta av en stålcylinder som täcker bandhornens fulla bredd. Genom denna konstruktion kan aldrig gummiarmbandet ta tag i någon del av bandstiftet och dra ur det. Nackdelen är att man får klippa bort bandstiften - känns lite PP-vaskigt - men detta är en smart lösning!

På samma sätt bör man se upp med tygarmband som kan deformeras i ändarna.
 
På min Breguet så gick den av en gång strax efter att jag lämnat in den till deras butik köpt nytt orginalband och låtit den byta den. Vet inte om det är speciellt med Breguet, har hört att bandstiften är i guld vilket isåfall skulle göra dom mycket känsligare men vet ej om det stämmer. Som tur va ramlade inte hela klockan av så jag slapp en dyr service och det krävdes bara nytt stift.
image.jpeg

Helt otroligt! När man byter armband själv och får det gjort är det smart att kolla att bandstiftet verkligen sitter i fullt ut i hålen i bandhornen. Du hade verklig tur att du inte tappade klockan, jag fattar inte att den inte lossnade? Vad räddade det hela? På bilden ser det ut som att det felaktiga bandstiftet glidit för långt in och genom till höger. Det borde inte hända, såvida de inte använde bandstift av fel storlek. Ett bandstift i 18k guld är ju lite mjukare än stål, men det borde inte kunna "skjuvas" sönder och in i hålet som på bilden om inget speciellt hände - t.ex. att du ramlade.
 

Oew

Rolex
Helt otroligt! När man byter armband själv och får det gjort är det smart att kolla att bandstiftet verkligen sitter i fullt ut i hålen i bandhornen. Du hade verklig tur att du inte tappade klockan, jag fattar inte att den inte lossnade? Vad räddade det hela? På bilden ser det ut som att det felaktiga bandstiftet glidit för långt in och genom till höger. Det borde inte hända, såvida de inte använde bandstift av fel storlek. Ett bandstift i 18k guld är ju lite mjukare än stål, men det borde inte kunna "skjuvas" sönder och in i hålet som på bilden om inget speciellt hände - t.ex. att du ramlade.
Jag dubbelkollade inget den här gången eftersom det gjorde av urmakaren i Breguet's egna butik men kommer se till att kolla mer noggrant i framtiden. Klockan lossnade men jag hann fånga den innan den ens lämnade min arm, måste ha haft extrem tur då jag antar att jag kollat på klockan precis innan eller var extra vaksam av någon anledning. Tänkt många gånger på händelsen i efterhand och måste verkligen ha haft tur, råkade en gång slå ett golfslag med klockan innan jag märkte det vilket resulterade i en service på 15k så den är rätt känslig för stötar....
Hade inte ramlat eller gjort något speciellt med klockan, gick tillbaka till urmakaren och han verkade inte så förvånad.
 
Jag dubbelkollade inget den här gången eftersom det gjorde av urmakaren i Breguet's egna butik men kommer se till att kolla mer noggrant i framtiden. Klockan lossnade men jag hann fånga den innan den ens lämnade min arm, måste ha haft extrem tur då jag antar att jag kollat på klockan precis innan eller var extra vaksam av någon anledning. Tänkt många gånger på händelsen i efterhand och måste verkligen ha haft tur, råkade en gång slå ett golfslag med klockan innan jag märkte det vilket resulterade i en service på 15k så den är rätt känslig för stötar....
Hade inte ramlat eller gjort något speciellt med klockan, gick tillbaka till urmakaren och han verkade inte så förvånad.

Var det en ordentlig duff? Typ en sån där riktigt fet nybörjarduff som min kompis gjorde i en plastmatta när han tjatat till sig att få låna min dyrdriver och knäckte skaftet...?

Lite väl känslig klocka dock, även om jag aldrig spelar golf med klocka. Langes broschyr nämner ju att man inte bör sporta med deras klockor. Men jag tror som sagt att tennis är ännu värre än golf.

Jag får intrycket "italiensk sportbil" av din Bregueterfarenhet! Inklusive att jag har svårt att lära mig stava till namnet, precis som de där röda sportbilarna från Italien.
 
Har dock ingen Lange (tyvärr) får jag väl tillägga!

Var det en ordentlig duff? Typ en sån där riktigt fet nybörjarduff som min kompis gjorde i en plastmatta när han tjatat till sig att få låna min dyrdriver och knäckte skaftet...?

Lite väl känslig klocka dock, även om jag aldrig spelar golf med klocka. Langes broschyr nämner ju att man inte bör sporta med deras klockor. Men jag tror som sagt att tennis är ännu värre än golf.

Jag får intrycket "italiensk sportbil" av din Bregueterfarenhet! Inklusive att jag har svårt att lära mig stava till namnet, precis som de där röda sportbilarna från Italien.
 

Oew

Rolex
Var det en ordentlig duff? Typ en sån där riktigt fet nybörjarduff som min kompis gjorde i en plastmatta när han tjatat till sig att få låna min dyrdriver och knäckte skaftet...?

Lite väl känslig klocka dock, även om jag aldrig spelar golf med klocka. Langes broschyr nämner ju att man inte bör sporta med deras klockor. Men jag tror som sagt att tennis är ännu värre än golf.

Jag får intrycket "italiensk sportbil" av din Bregueterfarenhet! Inklusive att jag har svårt att lära mig stava till namnet, precis som de där röda sportbilarna från Italien.
Nej det var ingen duff eller dylikt utan en vanlig drive, men håller med om att det är lite väl känsligt. Kvinnan i Breguet butiken blev väldigt chockad när jag berättade vad som hänt "You played golf with a Breguet???"
Tycker ändå att Breguet är ett fantastiskt märke och rekommenderar det varmt till alla! Men håll er borta från golfbanan!
 

Schildfat

Cartier
Nej det var ingen duff eller dylikt utan en vanlig drive, men håller med om att det är lite väl känsligt. Kvinnan i Breguet butiken blev väldigt chockad när jag berättade vad som hänt "You played golf with a Breguet???"
Tycker ändå att Breguet är ett fantastiskt märke och rekommenderar det varmt till alla! Men håll er borta från golfbanan!

Ska man undvika sporta med de lite finare dressklockorna alltså? Har alltid trott att alla klockor av finare kvalitet tål lika mycket som en sub :oops:
 

Oew

Rolex
Ska man undvika sporta med de lite finare dressklockorna alltså? Har alltid trott att alla klockor av finare kvalitet tål lika mycket som en sub :oops:
Absolut gäller att ta det rätt lugnt, jag har fått lära mig det på det hårda sättet, också kört med min Blancpain för hårt så den behövde en service. De funkar utmärkt för vardagliga aktiviteter men man ska försöka undvika allt annat. Den enda jag kommer på i toppsegmentet som tål lite är fp journe som är gjorde för att klara sånt då fp journe sjäv inte tycker man ska behöva vara så rädd om allt. Väldigt opraktiskt för mig då jag inte har någon beater, har endast klockor som alla är mer eller mindre känsliga så gäller att alltid tänka sig för.
 
Nej det var ingen duff eller dylikt utan en vanlig drive, men håller med om att det är lite väl känsligt. Kvinnan i Breguet butiken blev väldigt chockad när jag berättade vad som hänt "You played golf with a Breguet???"
Tycker ändå att Breguet är ett fantastiskt märke och rekommenderar det varmt till alla! Men håll er borta från golfbanan!

Brukar de inte skryta med att Napoleon hade en? Om man kan kriga med den borde man väl kunna spela golf en runda?
 
Absolut gäller att ta det rätt lugnt, jag har fått lära mig det på det hårda sättet, också kört med min Blancpain för hårt så den behövde en service. De funkar utmärkt för vardagliga aktiviteter men man ska försöka undvika allt annat. Den enda jag kommer på i toppsegmentet som tål lite är fp journe som är gjorde för att klara sånt då fp journe sjäv inte tycker man ska behöva vara så rädd om allt. Väldigt opraktiskt för mig då jag inte har någon beater, har endast klockor som alla är mer eller mindre känsliga så gäller att alltid tänka sig för.

Jag tror det är just detta som gör att många samlare som börjat med Rolex och sedan gått mot dyrare, t.ex. Breguet, återvänder senare i sin samlarkarriär till Rolex, pga att de är så robusta och tål mycket mer.
 

Oew

Rolex
Jag tror det är just detta som gör att många samlare som börjat med Rolex och sedan gått mot dyrare, t.ex. Breguet, återvänder senare i sin samlarkarriär till Rolex, pga att de är så robusta och tål mycket mer.
Kan mycket väl stämma, men tycker allt handlar om hur man använder sina klockor. Har man endast en fin klocka så är Rolex ett perfekt märke då den kan användas i de flesta situationer och kommer tåla allt. Har du däremot exempelvis en Breguet (inte en marine) så kommer den inte tåla lika mycket och man kommer vid tillfällen behöva vara utan klocka för att skydda den. Men har man möjlighet att ha flera klockor så tycker jag att Rolex passar bra in i alla samlingar just för att de alltid kan användas. För mig så finns det dock flera klockor som är mer intressanta i den priskategorien som Rolex är i och jag håller för närvarande på att leta efter en sportigare klocka men Rolex är tyvärr långt ner på listan.
 
Topp