Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur ofta byta bandstift?

Diskussion i 'Diskussion' startad av MLP, 19 januari 2015.

1. MLP
    Trådstartare

MLP Bonde

Från:
    Stockholm
    Hej!

Bytte idag för första gången band på min Speedmaster (köpt 2012). Tidigare har enbart Rob E gjort det en gång, så har inte vart särskilt mycket byte av band med denna klocka.

Hur som helst, märkte att ena bandstiftets fjäder var lite hård, man fick ta i väldigt mycket för att få ner den, till skillnad från övriga 3 fjädrar som var mycket enklare.

Är detta vanligt? Bör jag byta ut bandstiftet? Samt, hur ofta byter ni ut era bandstift? :)

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Omöjligt att svara på eftersom det beror på vad de utsätts för och hur de är konstruerade. Tog av bandet på en omega för första gången sedan 60-talet idag och det var inget fel på de stiften förutom att de var skitiga.

Inget att snåla på dock, så byt om de är skeva/dåliga.

3. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Tills den går sönder förslagsvis?

4. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Risken finns att den inte fjädrar ut ordentligt när du monterar igen, prova att tvätta dem i diskmedel och motionera fjädern.

yonsson gillar detta.
  5. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Tror aldrig att jag bytt bandstift pga slitage.

6. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Finns de som sliter ut dem...

dscn5876.jpg

Strindberg, icalle, eriksson850 och 6 andra gillar detta.
  7. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Så man ska vänta tills bandstiftet går av för att sedan se hur sin dyrgrip dyker rakt ner i backen och troligtvis får med sig fina skador?

Det går nog inte säga hur ofta man ska byta men man kanske ska ta det som vana att göra det samtidigt som man lämnar in klockan på service, det vill säga ungefär vart 5e år?

Danielle, cab, Icaras och 7 andra gillar detta.
  8. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
  9. Spindel

Spindel Biskop

Aldrig bytt bandstifft annat än när nåt sprätt iväg så jag inte hittar det igen vid armbandsbyte.

snajgel gillar detta.
  10. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Bilden är lånad men när jag köpte min Oyster Date såg det nästan lika illa ut på den. Beror på att en massa skit samlas om man inte rengör regelbundet, rena slipmedlet.

11. yonsson

Från:
    GBG
    Hur kan guld skava ner stål? Borde ju inte gå rent fysiskt, det borde bli tvärt om.

12. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Det är inte gulg rakt igenom på oysterlänken utan guld på stål, alltså är guldet pålagt på stålet, så var det på gamla länkarna, numera är det ett helt rör som bandstiften ligger i, och på så sätt blir det en jämnare belastning på b-stiften.

yonsson gillar detta.
  13. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Sorry blev lite fel!!!
    Det är inte guld rakt igenom på oysterlänken utan guld på stål, alltså är guldet pålagt på stålet, så var det på gamla länkarna, numera är det ett helt rör som bandstiften ligger i, och på så sätt blir det en jämnare belastning på b-stiften.

14. yonsson

Från:
    GBG
    Visste jag faktiskt inte. Trodde Rolex alltid kört solitt guld på allt guld.

15. john b

john b Präst

Har också läst att Rolex alltid haft bara solitt guld i sina tt-länkar. Det är därför stretchen blir extra på dessa jmf stål-länkar.

Breitling kör guld på stål. Bättre och stabilare men inte lika tufft.

Får jag se fler källor som säger att rolex kör guld på stål så kanske jag kommer ändra trosuppfattning.

yonsson gillar detta.
  16. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten

john b & yonsson Jag har bara sett guld på stål på gamla Rolex länkar, vid ändfästena och vid låset, och att bandstiften ser ut som på jablas bild är vanligt på Rolex, dam som herrlänk, och jag har varit urmakare och servat Rolex sedan 1981. Hade det varit guld så hade stål bandstiften ätit upp guldet med en gång ,men guldet i länken är solitt guld det är bara vid ändfästena & länkens fästen som det ligger små rör i stål som bandstiften ligger i, nyare modeller har ett rör, i stället för 5 stycken som på jablas bild. Så ni har lite rätt i alla fall.

Icaras, eriksson850, john b och 1 annan gillar detta.
  17. john b

john b Präst

Tack för förtydligandet, nu lärde jag mig något.

tictac62 gillar detta.
  18. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Jag byter nästan alltid bandstiften på dessa länkar vid service!

19. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Prova med att rengöra stiftet i bensin, kan ju fått sig en smäll, så att röret trycker för mycket på stiftet som då inte fjädrar ut tillräckligt, hjälper inte rengöring , Byt stiftet!

20. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Ibland så dyker det upp riktigt korkade jävla svar...

J

wundlander gillar detta.
  21. Taxman

Taxman Friends of KS

Skulle bli förvånad om det finns någon generell rekomendation kring detta. Som Vintage92 skrev ovan kan det väl vara lämligt att byta i samband med att klockan får service. Trist sak att snåla på om de skulle gå av och resultera i att klockan åker i backen!

tictac62 gillar detta.
  22. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Gör bara ont när det är guld stift!
    Bytte precis stiften på min DayDate, kostade 950 kr styck!
    Men nu slipper jag köpa det igen på ett bra tag iallafall

23. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Vad är det för guld? Borde stiften inte bockas pga att de är mjuka?

24. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn

Är väl 18K som resten av klockan kan jag tänka mig.

25. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Då köpte du stiften på fel ställe. När jag köpte nya till min DayDate så mejlade jag alla ADs i Sverige för att kolla priserna och jäklar vilken stor skillnad det var! Tror man sparade 1500kr på billigast och dyraste.

Har för mig att jag har läst att bandstiften är 9K, 18K skulle nog bli alldeles för mjukt.

Någon som VET exakt hur det ligger till får gärna kommentera detta!

Icaras gillar detta.
  26. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Vad fick du för prisförslag då? Vilket var lägsta priset?

Kan vara så, jag antog bara att dom är 9k

27. yonsson

Från:
    GBG
    Beror väl på vad man menar med "går sönder". Att byta när man märker att det är skevt alternativt inte fjädrar när det ska är väl samma sak som att vänta tills det går sönder. :)

jabla gillar detta.
  28. Hugii

Hugii Biskop

"Klockans själ och liv hänger ju på det!"
    Varför vänta och snåla? Kostar bara 0,001% av hela klockans värde.

Vartannat år låter lagom. För mig är det viktigare att ha bra bandstyft än att ha klockan "trycktestad" varje sommar. Jag kan välja om/när jag ska bada med klockan men jag kan inte välja när ett bandstift ska "ge upp".

29. cab

cab Friends of KS

Låter som ett ganska dumt råd. Lär ni ut det i klockbutikerna för att få sälja fler nya klockor :)

Inte för att jag tror man behöver byta så ofta direkt. Ganska lätt att se om något börjar bli slitet när du byter band eller ska rengöra länk osv.

30. Hellebring

Hellebring Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Om man skall beställa några uppsättningar bandstift i varierande storlekar, har ni någon säljare på eBay att rekommendera?
    Känns kanske inte som att man vågar förlita sig på såna superbillighetsvarianter kanske.

Mårtenssons ur Brookfield