• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ofta byta bandstift?

MLP

Omega
Hej!

Bytte idag för första gången band på min Speedmaster (köpt 2012). Tidigare har enbart Rob E gjort det en gång, så har inte vart särskilt mycket byte av band med denna klocka.

Hur som helst, märkte att ena bandstiftets fjäder var lite hård, man fick ta i väldigt mycket för att få ner den, till skillnad från övriga 3 fjädrar som var mycket enklare.

Är detta vanligt? Bör jag byta ut bandstiftet? Samt, hur ofta byter ni ut era bandstift? :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Omöjligt att svara på eftersom det beror på vad de utsätts för och hur de är konstruerade. Tog av bandet på en omega för första gången sedan 60-talet idag och det var inget fel på de stiften förutom att de var skitiga.

Inget att snåla på dock, så byt om de är skeva/dåliga.
 

jabla

Sarlacc
...märkte att ena bandstiftets fjäder var lite hård, man fick ta i väldigt mycket för att få ner den, till skillnad från övriga 3 fjädrar som var mycket enklare.

Är detta vanligt? Bör jag byta ut bandstiftet? Samt, hur ofta byter ni ut era bandstift? :)

Risken finns att den inte fjädrar ut ordentligt när du monterar igen, prova att tvätta dem i diskmedel och motionera fjädern.
 

jabla

Sarlacc
Tror aldrig att jag bytt bandstift pga slitage.
Finns de som sliter ut dem...

dscn5876.jpg
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Tills den går sönder förslagsvis?
Så man ska vänta tills bandstiftet går av för att sedan se hur sin dyrgrip dyker rakt ner i backen och troligtvis får med sig fina skador?

Det går nog inte säga hur ofta man ska byta men man kanske ska ta det som vana att göra det samtidigt som man lämnar in klockan på service, det vill säga ungefär vart 5e år?
 

tictac62

Cartier
Hur kan guld skava ner stål? Borde ju inte gå rent fysiskt, det borde bli tvärt om.

Det är inte gulg rakt igenom på oysterlänken utan guld på stål, alltså är guldet pålagt på stålet, så var det på gamla länkarna, numera är det ett helt rör som bandstiften ligger i, och på så sätt blir det en jämnare belastning på b-stiften.
 

tictac62

Cartier
Sorry blev lite fel!!!
Det är inte guld rakt igenom på oysterlänken utan guld på stål, alltså är guldet pålagt på stålet, så var det på gamla länkarna, numera är det ett helt rör som bandstiften ligger i, och på så sätt blir det en jämnare belastning på b-stiften.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sorry blev lite fel!!!
Det är inte guld rakt igenom på oysterlänken utan guld på stål, alltså är guldet pålagt på stålet, så var det på gamla länkarna, numera är det ett helt rör som bandstiften ligger i, och på så sätt blir det en jämnare belastning på b-stiften.
Visste jag faktiskt inte. Trodde Rolex alltid kört solitt guld på allt guld.
 

john b

Rolex
Visste jag faktiskt inte. Trodde Rolex alltid kört solitt guld på allt guld.


Har också läst att Rolex alltid haft bara solitt guld i sina tt-länkar. Det är därför stretchen blir extra på dessa jmf stål-länkar.

Breitling kör guld på stål. Bättre och stabilare men inte lika tufft.

Får jag se fler källor som säger att rolex kör guld på stål så kanske jag kommer ändra trosuppfattning.
 

tictac62

Cartier
Har också läst att Rolex alltid haft bara solitt guld i sina tt-länkar. Det är därför stretchen blir extra på dessa jmf stål-länkar.

Breitling kör guld på stål. Bättre och stabilare men inte lika tufft.

Får jag se fler källor som säger att rolex kör guld på stål så kanske jag kommer ändra trosuppfattning.


john b & yonsson Jag har bara sett guld på stål på gamla Rolex länkar, vid ändfästena och vid låset, och att bandstiften ser ut som på jablas bild är vanligt på Rolex, dam som herrlänk, och jag har varit urmakare och servat Rolex sedan 1981. Hade det varit guld så hade stål bandstiften ätit upp guldet med en gång ,men guldet i länken är solitt guld det är bara vid ändfästena & länkens fästen som det ligger små rör i stål som bandstiften ligger i, nyare modeller har ett rör, i stället för 5 stycken som på jablas bild. Så ni har lite rätt i alla fall.
 

john b

Rolex
john b & yonsson Jag har bara sett guld på stål på gamla Rolex länkar, vid ändfästena och vid låset, och att bandstiften ser ut som på jablas bild är vanligt på Rolex, dam som herrlänk, och jag har varit urmakare och servat Rolex sedan 1981. Hade det varit guld så hade stål bandstiften ätit upp guldet med en gång ,men guldet i länken är solitt guld det är bara vid ändfästena & länkens fästen som det ligger små rör i stål som bandstiften ligger i, nyare modeller har ett rör, i stället för 5 stycken som på jablas bild. Så ni har lite rätt i alla fall.

Tack för förtydligandet, nu lärde jag mig något.
 

tictac62

Cartier
Hej!

Bytte idag för första gången band på min Speedmaster (köpt 2012). Tidigare har enbart Rob E gjort det en gång, så har inte vart särskilt mycket byte av band med denna klocka.

Hur som helst, märkte att ena bandstiftets fjäder var lite hård, man fick ta i väldigt mycket för att få ner den, till skillnad från övriga 3 fjädrar som var mycket enklare.

Är detta vanligt? Bör jag byta ut bandstiftet? Samt, hur ofta byter ni ut era bandstift? :)

Prova med att rengöra stiftet i bensin, kan ju fått sig en smäll, så att röret trycker för mycket på stiftet som då inte fjädrar ut tillräckligt, hjälper inte rengöring , Byt stiftet!
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Skulle bli förvånad om det finns någon generell rekomendation kring detta. Som Vintage92 skrev ovan kan det väl vara lämligt att byta i samband med att klockan får service. Trist sak att snåla på om de skulle gå av och resultera i att klockan åker i backen!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Gör bara ont när det är guld stift!
Bytte precis stiften på min DayDate, kostade 950 kr styck!
Men nu slipper jag köpa det igen på ett bra tag iallafall
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Gör bara ont när det är guld stift!
Bytte precis stiften på min DayDate, kostade 950 kr styck!
Men nu slipper jag köpa det igen på ett bra tag iallafall
Då köpte du stiften på fel ställe. När jag köpte nya till min DayDate så mejlade jag alla ADs i Sverige för att kolla priserna och jäklar vilken stor skillnad det var! Tror man sparade 1500kr på billigast och dyraste.

Är väl 18K som resten av klockan kan jag tänka mig.
20141029_131037-jpg.79451
Har för mig att jag har läst att bandstiften är 9K, 18K skulle nog bli alldeles för mjukt.

Någon som VET exakt hur det ligger till får gärna kommentera detta!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Då köpte du stiften på fel ställe. När jag köpte nya till min DayDate så mejlade jag alla ADs i Sverige för att kolla priserna och jäklar vilken stor skillnad det var! Tror man sparade 1500kr på billigast och dyraste.


Har för mig att jag har läst att bandstiften är 9K, 18K skulle nog bli alldeles för mjukt.

Någon som VET exakt hur det ligger till får gärna kommentera detta!

Vad fick du för prisförslag då? Vilket var lägsta priset?

Kan vara så, jag antog bara att dom är 9k
 

Hugii

Audemars
"Klockans själ och liv hänger ju på det!"
Varför vänta och snåla? Kostar bara 0,001% av hela klockans värde.

Vartannat år låter lagom. För mig är det viktigare att ha bra bandstyft än att ha klockan "trycktestad" varje sommar. Jag kan välja om/när jag ska bada med klockan men jag kan inte välja när ett bandstift ska "ge upp".
 

cab

Audemars
2-Faktor
Tills den går sönder förslagsvis?

Låter som ett ganska dumt råd. Lär ni ut det i klockbutikerna för att få sälja fler nya klockor :)

Inte för att jag tror man behöver byta så ofta direkt. Ganska lätt att se om något börjar bli slitet när du byter band eller ska rengöra länk osv.
 

Hellebring

Cartier
Om man skall beställa några uppsättningar bandstift i varierande storlekar, har ni någon säljare på eBay att rekommendera?
Känns kanske inte som att man vågar förlita sig på såna superbillighetsvarianter kanske.
 
Topp