• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ofta byter/köper ni klockor

Isodor

Audemars
Hej,

Vore intressant att veta hur folk förbrukar sina klockor.

Jag antar att en del säljer sin/sina befintliga klockor för finansiera en ny?
En del kanske byter av med ev. mellanskillnadskostnad?
Andra sparar varje klocka tills döden skiljer dem åt?

Själv är jag just påväg att sälja min första för att köpa en ny klocka.

Hur många klockor har ni haft genom tiden?

Vill lägga till en sista fråga jag finner intressant: Finns det någon klocka ni har ångrat i efterhand att ni sålt?

MVH
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Oj. Hur långt är ett snöre.............. :)

Varierar kraftigt, men efter större aktivitet här inne har inköpen duggat tätt (har iofs sålt en Seiko Monster också :) )

Man har väl några keepers och så flippar man några med cirka 3 månaders mellanrum för att "fixen" av en ny ska hålla längre.

Vissa här inne verkar iofs köpa o sälja inom samma vecka. Inga namn nämda, men en har haft en Ploprof i säkert hela tre månader nu och det andra exemplet tycker om Alfa och brukar ha någon slags flipparuppgörelse med forumets ägare....... :lol: :lol: :lol:
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
leben skrev:
Vissa här inne verkar iofs köpa o sälja inom samma vecka. Inga namn nämda, men en har haft en Ploprof i säkert hela tre månader nu och det andra exemplet tycker om Alfa och brukar ha någon slags flipparuppgörelse med forumets ägare....... :lol: :lol: :lol:

:lol: :lol: :lol:
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Impulsköper det mesta, säljer också det mesta men köper sällan (läs aldrig) dyra klockor så brukar gå +- några hundra per år som farligast ändå. Jag gillar testa, gillar jag dem inte säljs de rätt omgående. Vid dyrare köp, vilket var längesen nu, är impulskontrollen dock väldigt stor. Brukar också finansiera nya köp med klockor jag tröttnat på vilket är de flesta efter ett tag :mrgreen:

Mitt beteende lär fortsätta, försöker hitta keepers men nja det är inte riktigt min grej. Gillar testa olika och alla vet ju ändå jag är en flipper numera :lol:
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Flipper (Flippär) -are -beteende. 1. Däggdjur i tvserie som har fenor. 2. Medlem på klocksnack som går under namnet Ricrob. Se Ricrobsjukan.
 

Ajax

Omega
När jag köper en klocka så är det för att behålla den. Om man köper en klocka som man sedan flippar så har man antingen flippardjävulen i sig, eller så har man helt enkelt gjort en felbedömning när man köpte den ;) Jag, som vanlig industriknegare, har inte råd att köpa klockor varje år, men det har det ändå blivit :p Fyra klockor på fyra år (den fjärde är på ingång) sedan jag började intressera mig på allvar för hantverket klockor.
 

BME

Cartier
Är usel på att flippa saker generellt och klockor är inget undantag...
Som "tur" är så är jag ganska ny i klockträsket och har inte lyckats samla på mig särskilt mycket än.
Målet är att börja avyttra lite saker som bara ligger i lådan men ska få tummen ur också, får gå kurs hos Ricrob kanske :lol:
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Hur ofta byter/köper ni klockor

Varit klockintresserad i snart ett år. Köpte på mig ca 20 klockor och trodde att jag skulle behålla alla. Ville ha en SMP och sålde allt för att spara pengar. Suget blev för stort och nu sitter jag med ca 10-15 klockor igen varav många fungerar sådär... :roll:
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Re: Sv: Hur ofta byter/köper ni klockor

Precis som Ajax köper jag klockor för att behålla dom. Dock blir det aldrig så och det är väl inte mitt fel heller!

Hur många.... Jag är en klockslampa, jag har haft mååååånga.... Så har jag varit en flipper sedan 1992....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sålt tre och köpt två den senaste månaden, men det är extremt för att vara jag. Ett tag hade jag "en ny klocka/år som regel, men det sket sig. Kommer nog efter nästa att dröja ett tag tills jag handlar igen. Hoppas jag.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Planen är att succesivt öka upp samlingen med keepers och sen köpa "roliga" klockor vid sidan av och flippa. Just nu en Breitling Chronomat B13352 som fyller den sistnämnda funktionen, innan dess en Glycine Combat Sub In2watches.

Men innerst inne vet man... det finns inga keepers
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
hmm, första årets klockintresse ledde till:
Seiko orange monster x 2
Seiko SKX007
Archimede Deckwatch
CWC quartz
Luminox 3051bo Quartz
Fulpanna som inte får nämnas vid namn
Archimede flygarkronograf
Omega speedmaster date
Rolex Explorer 2
Heuer Autavia Viceroy
Tissot Seastar Navigator
Omega Seamaster vintage
Lemania vintage
Benarus Moray 4
Ollech & Wals modd

Nu när flipparsjukan lagt sig något så säljer jag av lite blandat i målet om att ha två riktigt fina klockor :) får se hur länge jag klarar mig på det :D
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Många har sålts.....tråkigast att skiljas från var helt klart Blancpain Fifty Fathoms Bundeswehr från 1974......usch och fy!!

Paneraien Mare Nostrum var också en ubersval dinka......synd att kvallen var så usel!!
 

naggge

Panerai
Har gått igenom över 30 klockor de tre senaste åren men är helt färdig med sånt nu. för två veckor sen köpte jag min första keeper. I fredags kom min andra keeper. Så nu ska jag bara sälja av resten sen ska jag hålla mig lugn lääänge :D

Keeper nr 1 köptes ny hos AD så den stannar säkert.


Keeper två är för fin för att flippa


På frågan om jag saknar någon så är det främst pannan och en 1000-meters Oris TT1. Har haft en näst intill exakt likadan 300-meters Oris efter jag sålde den andra men den kändes inte lika rolig så den såldes också.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1358272086.139850.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1358272086.139850.jpg
    33.6 KB · Visningar: 272
  • ImageUploadedByTapatalk1358272158.848578.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1358272158.848578.jpg
    42.1 KB · Visningar: 260
  • ImageUploadedByTapatalk1358272304.982509.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1358272304.982509.jpg
    34.9 KB · Visningar: 299
  • ImageUploadedByTapatalk1358272315.119300.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1358272315.119300.jpg
    45.2 KB · Visningar: 259

naggge

Panerai
Bara för mig santosen i posten ovan syns två gånger? En gång i början där den ska vara och sen en gång till allra sist i inlägget.

Väljer jag att ändra posten så finns den sista inte med i inlägget men den syns ändå om jag sparar det och kollar i tråden igen.
Sitter för övrigt på Tapatalk om det nu spelar någon roll.

Edit:
Vet fasen hur det blev fel men det gick att ändra när jag satte mig vid datorn
 

Kson

Patek
2-Faktor
Re: Sv: Hur ofta byter/köper ni klockor

Camo00 skrev:
Varit klockintresserad i snart ett år. Köpte på mig ca 20 klockor och trodde att jag skulle behålla alla. Ville ha en SMP och sålde allt för att spara pengar. Suget blev för stort och nu sitter jag med ca 10-15 klockor igen varav många fungerar sådär... :roll:


Då har du en del klockor :D Vilken av dina är den du tycker bäst om?

Jag köpte min Omega PO och när jag fick den så lovade jag mig själv att inte sälja den......Men nu är den såld och jag har siktet på en Rolex. Hoppas den får stanna ;)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Alldeles för ofta...

Har nog kommit fram till att jag inte är nöjd med något. Behöver hjälp.

Kanske är det så att det är för lätt att byta klocka utan ekonomisk förlust när man handlar begagnat.
Alltid är det något annat som hägrar, och det är oftast så lätt att göra bytet. Det finns inget som hindrar!
 

Snårtas

Rolex
Innan KS, typ ett köp vart femte år.

Efter att ha blivit medlem i oktober 2012: tre köpta, en såld.

Lite skrämmande....
 
Topp