• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ofta saknar ni....

Jens

Greedo
...en fortfarande "fungerande" lysmassa?!

Kom att tänka på det här på kvällskvisten när jag bar en klocka som fortfarande lyser i mörkret.

Om jag ska va ärlig så skiter jag i lysmassans effekt i mörkret. Det spelar ingen roll om det är en ny el gammal klocka, för mig spelar det ingen roll.
Om klockan, med dess lysmassa, ser bra ut i dagsljus så är jag nöjd!
Jag försökte erinra mig om när jag var tacksam över bra lysmassa sist, men kan inte komma på ett enda tillfälle.

Hur är det med de övriga i församlingen?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Bryr mig liksom du ej om lysmassan fungerar, däremot är jämna och fina index en bonus men lysa behöver de nte... :)
 

Sond

Patek
Å ena sidan är jag barnsligt förtjust i lysmassa när de fungerar. Inte så mycket för att jag har nytta av det som för att det är snyggt/kul. Å andra sidan tycker jag att det ofta är svårt att använda klockorna i mörker även med ny lysmassa. Kan ju ha att göra med behovet av läsglasögon..:angel:. Men visst, ibland här det bra att kunna ana tiden även i mörker... Och då gillar jag lume.

Men på mina vintage så kan jag inte påstå att jag saknar fungerande lume.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jobbar ju natt, så lysmassa är ett måste. Å andra sidan jobbar jag inte med vintage heller.. Annars är ju gammal gulnad lume en del av. Charmen med vintage.
 

Camo00

Patek
Till nästa unge ska jag köpa en med tritiumtuber! Det är ju efter 03.00 man vill veta vad klockan är och då har ju lumen oftast falnat... :(
 

acce1999

Patek
2-Faktor
För mig handlar det inte bara om lysmassa, utan också kontrasten mellan visare och tavla. Ta mina två rese-favoriter; Min svarta Explorer II med Luminova-tavla och visare, samt min gamla Explorer 14270 med tritiumtavla och visare. Båda dessa har utmärkt kontrast, särskilt i skymning och svagt ljus då vitguldsvisarna reflekterar minsta lilla ljus och (till skillnad från vita Explorer tvåan med svartmålade visare) därför gör klockan lätt att läsa. Under natten - givet att jag "laddat" Luminovavisarna så har jag avläsbar tid ända till dess att gryningen kommer då kontrasten åter är till hjälp. Min Explorer 14270 avger fortfarande tillräckligt mycket ljus för att vara avläsbar under natten.

Jag väljer ofta någon av dessa när jag reser och då har klockan på dygnet runt. Hemma har jag förstås en klockradio vid sängen... Min svarta 16570 är ju väldigt tacksam att ta med på resa, då den har både datum och en andra tidszon, plus att den är relativt ny och tåligt (plus att den ännu inte fått så stort affektionsvärde).

Klockor där lysmassa knappt fyller någon funktion är förstås Datejust m fl med smala visare, där det helt enkelt inte finns tillräckligt med lysmassa att "ladda", alternativt att tritiumet är stendött. Har en tjugo år gammal Datejust i heltritium som i beckmörker fortfarande är avläsbar - men det är knappt.

A
 

JohanHLM

Rolex
Till nästa unge ska jag köpa en med tritiumtuber! Det är ju efter 03.00 man vill veta vad klockan är och då har ju lumen oftast falnat... :(
Letade lite info om tritiumtuber och hitta denna gamla tråden. Köpte för någon vecka sedan den Ball Skindiver som fanns ute på K&S och är väldigt positivt överraskad. Klockrent att kunna se vad klockan är när ungarna vaknar utan att behöva anstränga sig (den lyser så pass att den funkar som ledljus) Har egentligen bestämt mig för att bara ha två kottar men denna gör det nästan värt att skaffa en tredje :)
Vad är anledningen till att inte fler företag använder tritiumtuber istället för luminova?
Beror det på att det är svårt att få det estetiskt snyggt eller för att det kommer försvagas med tiden?
 

Johan M

Cartier
Jag har en sovklocka med bra lume, den i min avatar, så jag saknar inte lume när jag bär min speedy till vardags. Det händer oftare att jag tittar på klockan för att se datumet bara för att komma på att där inte finns något.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
I en drömvärld skulle jag gärna ha fungerande lume på alla mina klockor (Är ju faktiskt ganska praktiskt att kunna läsa av klockan även då det är mörkt.), men har valt att ofta prioritera bort det, och istället gå den mörka men varmare vintagevägen.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skulle säkert vara användbart att ha en klocka med fungerande lume, dock var det så länge sedan jag hade en sådan att jag inte längre saknar den funktionen...
Fungerande lysmassa skulle aldrig vara en avgörande faktor vid köp, viktigast att det ser vackert patinerat ut i dagsljus.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Tycker det är rätt mysigt med fungerande lysmassa, speciellt när man ligger i sängen och precis har släckt lampan:).
 

JoakimH

Omega
Struntar i om den lyser, men den får gärna se hel och fin ut.

...en fortfarande "fungerande" lysmassa?!

Kom att tänka på det här på kvällskvisten när jag bar en klocka som fortfarande lyser i mörkret.

Om jag ska va ärlig så skiter jag i lysmassans effekt i mörkret. Det spelar ingen roll om det är en ny el gammal klocka, för mig spelar det ingen roll.
Om klockan, med dess lysmassa, ser bra ut i dagsljus så är jag nöjd!
Jag försökte erinra mig om när jag var tacksam över bra lysmassa sist, men kan inte komma på ett enda tillfälle.

Hur är det med de övriga i församlingen?
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Tidigt i morse vaknade jag och undrade såklart om jag försovit mig eller vad som stod på. På handleden satt då Black Bayen och den lyste fortfarande bra så jag fick svar på min fråga och kunde gott somna om.

Så ja, på en klocka som ska användas mycket vill jag ha fungerande lume. På ett vintagemögel kvittar det men det är kul om det finns...
 
Topp