• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ofta ska man serva en GMT Master II?

Baba O'Riley

Breitling
Hej.

Är sugen på att köpa min första Rolex och har blivit erbjuden att köpa en begagnad GMT Master II. Tillverkad sent 90-tal, exakt år vet jag inte, och den servades senast 2008. Hur ofta bör den servas? Underförstått är min fråga egentligen om jag bör serva den direkt. 50000 är priset som jag har fått, men det går möjligen att pruta ner lite. Låter det rimligt (förstår att det är svårt att säga när det inte går att se vilket skick klockan är i).
Helst skulle jag vilja att klockan var nyservad så att det inte blir några obehagliga överraskningar om man lämnar in den.
 

Kiddy

Panerai
2-Faktor

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Rekommenderad serviceintervall är ca 5 år. Men realistiskt ca 8 år. Går klockan bra efter 5-6 år skulle jag inte serva bara för att, men det är en individuell fråga :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ta med klockan till Nymans eller Rob och be dem avgöra om det finns ett servicebehov eller inte så känns det väl lättare för både köpare och säljare att hitta "rätt" pris. Går inte säljaren med på det så skulle jag räkna med att få lägga ut för en service tämligen omgående vilket i sig inte är något problem om det återspeglar sig i priset. GMT priserna är ju helt galna just nu så jag kan inte riktigt avgöra om 50' är ett bra eller dåligt pris.
Men det är en grym klocka så lycka till!!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
serva klockan var 5 år. Vansinnigt att inte göra det. Lyssna inte på dem som säger att klockan går 7-8 år utan service. Visst gör den det. Den kan säkert gå 20 år utan service. Det är en Klocka som kostar en del pengar så ta hand om den väl. Hade det vart en klocka för några tusenlappar, då är det givetvis annorlunda.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Varför inte följa rekommendationerna?
Känslomässigt ja, rationellt nej. Servicebehov av klockor följer med all säkert en normalfördelningskurva där en liten andel har servicebehov redan efter 5 år, majoriteten några år senare och en lite andel tickar på åtskilliga år till. Gissa vad tillverkarna sätter sin rekommendation efter? Tips, dom vill givetvis inte att fler än en "liten andel" får problem innan dom når fram till rekommenderar service. Utgår man ifrån medelvärdet så kan man lugnt vänta några år till. Personligen har jag inget problem att köra en klocka tills jag märker att servicebehov är på gång. Visst riskerar jag en något dyrare service men det är ju inte så att en klocka totalhavererar utan service. Jag tänker givetvis helt och hållet rationellt men har full förståelse för alla som tänker annorlunda.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Känslomässigt ja, rationellt nej. Servicebehov av klockor följer med all säkert en normalfördelningskurva där en liten andel har servicebehov redan efter 5 år, majoriteten några år senare och en lite andel tickar på åtskilliga år till. Gissa vad tillverkarna sätter sin rekommendation efter? Tips, dom vill givetvis inte att fler än en "liten andel" får problem innan dom når fram till rekommenderar service. Utgår man ifrån medelvärdet så kan man lugnt vänta några år till. Personligen har jag inget problem att köra en klocka tills jag märker att servicebehov är på gång. Visst riskerar jag en något dyrare service men det är ju inte så att en klocka totalhavererar utan service. Jag tänker givetvis helt och hållet rationellt men har full förståelse för alla som tänker annorlunda.
Funderat i liknande bana som dig men kommit fram till att en bra anledning att serva enligt intervall är risken för korrision. Framför allt vid baklocket.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Funderat i liknande bana som dig men kommit fram till att en bra anledning att serva enligt intervall är risken för korrision. Framför allt vid baklocket.
Ja, fast där borde en täthetservice räcka. En annan aspekt på serviceintervaller gäller för oss som har fler klockor som vi cirkulerar med. Mina går bara 20-25% av tiden. Visst åldras oljor och fetter men inte lika snabbt om klockan inte används och slits gör den absolut inte i lådan;)
 
Topp